Använder i stort sett samma som när jag lirar gitarr. Undviker några när jag spelar bas, byter ut/lägger till några när jag spelar gitarr.
Pedalbord någon? POST DEM HÄR!
- Sir Realistic
- Medlem+
Jag har det här pedalbordet. Monterat på en bit plexiglas som satt som lock på en ljuddämparhuv till en gammal "pinwriter".

Använder i stort sett samma som när jag lirar gitarr. Undviker några när jag spelar bas, byter ut/lägger till några när jag spelar gitarr.
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
- sebad
- Medlem
Som alltid! Mest pedaler vinner!barium skrev:Tyvärr så har jag ingen bild på mitt gamla pedalbord... Jaja, det var ändå på tok för litet...
Här är röran på vardagsrumsgolvet just nu:
Bas -> TU-2 -> Bad Monkey -> B:Assmaster -> Bass Drive Plus -> OctaBass -> Wah -> CEB-3 -> BF-3 -> PH-3 -> DynaVerb -> MultiComp -> TremoLo -> GEB-7 -> Sansamp BassDriver DI -> Stärk
Kommande pedaler: EHX Bass Big Muff, EXH XO Bass Micro Synthesizer och en MXR El Grande Bass Fuzz.
Ska fixa ett nytt pedalbord, och bestämma vad som ska vara på det... Går inte att ha så många pedaler i kedja, bypass-signalen blir rätt så svag.
Fast det är inte så högprioriterat just nu, de enda pedalerna jag faktiskt använder i band är BDDI och MultiComp, hehe.
Lutar mot att Ashdown-pedalen försvinner. Bra OD för pengarna, men Bad Monkey'n är ännu bättre OD för pengarna.
seBAStian
K# ∆ Ab
--
Fender J-bass USA - Funkar till det mesta
K# ∆ Ab
--
- BassiLow
- Medlem++

därför har jag inte tagit några kort på mina "leksaker", men om nån insisterar så kan jag kanske se vad jag kan visa upp.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
-
- Medlem+
Tja, jag tycker det är jäkligt kul med pedaler. Alla effekter kräver ju att man spelar på olika sätt för att det ska låta bra...sebad skrev:Som alltid! Mest pedaler vinner!
Man skriver ju helt olika basgångar beroende på vilka pedaler man har i kedjan när man gör det!
Dessutom är det ju jäkligt kul att få pedalkåta gitarrister att krympa ned i skorna när man kommer släpandes på sitt pedalbord.

- BassiLow
- Medlem++
håller med dej, barium
det är inspirerande med olika effekter
det är inspirerande med olika effekter
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
- sebad
- Medlem
Jodå, jag menade verkligen ingenting negativt:) Pedaler är kul. Men som säger det skall kunna användas med. Vilket alla inte får in i skallenbarium skrev:Tja, jag tycker det är jäkligt kul med pedaler. Alla effekter kräver ju att man spelar på olika sätt för att det ska låta bra...sebad skrev:Som alltid! Mest pedaler vinner!
Man skriver ju helt olika basgångar beroende på vilka pedaler man har i kedjan när man gör det!
Dessutom är det ju jäkligt kul att få pedalkåta gitarrister att krympa ned i skorna när man kommer släpandes på sitt pedalbord.

seBAStian
K# ∆ Ab
--
K# ∆ Ab
--
- blackparkas
- Medlem++++
Kom igen!BassiLow skrev:Jag gillar inte att tävla
![]()
därför har jag inte tagit några kort på mina "leksaker", men om nån insisterar så kan jag kanske se vad jag kan visa upp.
Knäpp lite bilder nu så får i se!!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
Den där B:assmaster verkar intressant! Vart fick du tag på den Barium och vad fick du betala?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Bassplaya
- VIP medlem
-
- Medlem+
Köpte den direkt från Malekko. Kostade $280 har jag för mig (17-1800 något). Åkte inte på tull eftersom (antar jag?) värdet på paketet var satt till $50.blackparkas skrev:Den där B:assmaster verkar intressant! Vart fick du tag på den Barium och vad fick du betala?
Dessutom får man ju med ett par plasttänder! Finns till och med i manualen

De är dessutom väldigt måna om sina kunder. Garantireparationer är inga problem... På talkbass har jag sett folk som fått gratis expression-uppgraderingar och sådant som plåster på såren för att de fått en som gått sönder.
- blackparkas
- Medlem++++
Ok!barium skrev:Köpte den direkt från Malekko. Kostade $280 har jag för mig (17-1800 något). Åkte inte på tull eftersom (antar jag?) värdet på paketet var satt till $50.blackparkas skrev:Den där B:assmaster verkar intressant! Vart fick du tag på den Barium och vad fick du betala?
Dessutom får man ju med ett par plasttänder! Finns till och med i manualen
De är dessutom väldigt måna om sina kunder. Garantireparationer är inga problem... På talkbass har jag sett folk som fått gratis expression-uppgraderingar och sådant som plåster på såren för att de fått en som gått sönder.
Verkar cool!
Såg de fanns för runt 250 bucks på Ebay.
- peter_s
- Medlem++
Nu är inte jag Barium, men när han nu svarat kan jag kan ändå tillägga att effektpedaler.dk säljer Malekko-pedaler. Jag har själv köpt en Echo 600 från dem, och blev ytterst väl omhändertagen när den slutade fungera. De reparerade snabbt som ögat.blackparkas skrev:Den där B:assmaster verkar intressant! Vart fick du tag på den Barium och vad fick du betala?
Och förresten är effektpedaler.dk:s priser för B:Assmastern 2.366,97 sek, eller 2.616,79 sek, beroende på vilken av de två modellerna du vill ha.
-
- Medlem+
$255 från malekko + frakt utanför usa = $279blackparkas skrev: Ok!
Verkar cool!
Såg de fanns för runt 250 bucks på Ebay.
600 spänn extra för att köpa från danmark?peter_s skrev: Och förresten är effektpedaler.dk:s priser för B:Assmastern 2.366,97 sek, eller 2.616,79 sek, beroende på vilken av de två modellerna du vill ha.
Nä, passa på att utnyttja den svaga dollarn säger jag!
- Geddan
- VIP medlem
Det här är kanske mer rätt tråd att posta detta i:

Vårt nya pedalbord som ska styra vår nya ljusrigg.
Det sitter inlött (heter det så
) i vår ljusstyrning där vi kan programera egentligen hur många program som helst, men nu är begränsade till 12 pga pedalbordet.
I varje program kan vi köra runt ett 50-tal olika chaser, om jag inte tar fel.
Det gör att vi har möjligheter som väldigt få band av vår kaliber har utan att ha ngn som sitter och sköter ett ljusbord.
Öl-tätt oxå, tack vare gummikontakter!
Man lär sig med åren, efter att ha fått öl i både monitorer och pedaler.

Vårt nya pedalbord som ska styra vår nya ljusrigg.
Det sitter inlött (heter det så

I varje program kan vi köra runt ett 50-tal olika chaser, om jag inte tar fel.
Det gör att vi har möjligheter som väldigt få band av vår kaliber har utan att ha ngn som sitter och sköter ett ljusbord.
Öl-tätt oxå, tack vare gummikontakter!

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Makten
- Medlem++
Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så? 

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
-
- Medlem+
Man har bara pedalerna inkopplade när man använder dem...Makten skrev:Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så?
Ska själv köpa en true bypass looper från loopermaster eller liknande någon gång i framtiden.
Men, har man ett stort pedalbord så krävs det ju nästan en eller två buffrade pedaler för att kompensera för signalförlusten genom alla sladdar. Särskilt om man kör med en passiv bas.
Tur att en eller två buffrade pedaler oftast inte ger en så dramatisk skilnad att man faktiskt märker det i en bandmiljö...
- basmartin
- Medlem+++
Men då skaffar man en sån här:Makten skrev:Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så?

En loopbox som bassilow har byggt till mig. Funkar utmärkt.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- VIP medlem
Snygg!basmartin skrev:Men då skaffar man en sån här:Makten skrev:Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så?
- BassiLow
- Medlem++
Man tackarMatte skrev:Snygg!basmartin skrev:Men då skaffar man en sån här:Makten skrev:Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så?

Revolver
- Pyssling
- Medlem+
Har inte märkt ett dugg, men sen är jag inte så kräsen heller. Whammy, dist, auto-wah och chorus är icke true bypass i min kedja, men jag kan inte höra skillnad när jag kör genom bordet eller direkt till stärken. Blir det problem får det bli en loop.Makten skrev:Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så?

Barium: Hängt på TB länge?

- Liten
- Hedersmedlem
MYCKET!!! Mycket stilig!BassiLow skrev:Man tackarMatte skrev:Snygg!basmartin skrev:Men då skaffar man en sån här:Makten skrev:Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så?
-
- VIP medlem
En sådan vill man ha..... du har PM......BassiLow skrev:Man tackarMatte skrev:Snygg!basmartin skrev:Men då skaffar man en sån här:Makten skrev:Ni som använder mer än 2-3 buffrade pedaler (icke "true bypass"), tycker ni inte att det är synd att besudla tonen så mycket när pedalen är avstängd? En vanlig Boss-pedal eller två förändrar ljudet klart hörbart när den är avstängd jämfört med att koppla förbi den. Hur ska det då låta om man har fem i rad eller så?
-
- Kontot är inaktiverat