Fender Jazzbas 1966 Fiesta Red , beg (stockholm)
Fiesta Red, matching headstock, bindings, dots, elektronik, kåpor allt orginal, något upptaget hål i plektrumskyddet för halsmicken, 2 st. små skruvhål efter flyttat thumbrest. Ombandad, Neckdate 7JUL 66A, S/N on F-plate # 1511XX, Original Järna hardcase. Ring en signal till Hasse på 08-41051086 för mer info och pris
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Samuel V skrev:Dock tycker jag bunden hals och dots inte går ihop!
Kan säga att detta är den tveklöst mest efterfrågade och sägensomspunna varianten bland jazzbasar så det är en åsikt som ganska många INTE delar med dig.
Kan säga att detta är den tveklöst mest efterfrågade och sägensomspunna varianten bland jazzbasar så det är en åsikt som ganska många INTE delar med dig.
Så kombinationen bindings + dots är en del i förklaringen till det saftiga priset?
Så kombinationen bindings + dots är en del i förklaringen till det saftiga priset?
Det och matching headstock.
Om man säger såhär: vore jag ute efter en 60-talsjazz att ha till att lira på - alltså inte bara som samlarobjekt - skulle jag inte kolla efter en med dots+bindings och matching HS, det drar bara upp priset till vulgära nivåer.
Det och matching headstock.
Om man säger såhär: vore jag ute efter en 60-talsjazz att ha till att lira på - alltså inte bara som samlarobjekt - skulle jag inte kolla efter en med dots+bindings och matching HS, det drar bara upp priset till vulgära nivåer.
En sån fast i CAR hade dom på basscentral på denmark street i london för 2 år sedan.. dom skulle "bara" ha 6000 pund för den.. den hade också dots plus bindings.
TDHP skrev:Djäfvulen...
Är det ett realistiskt pris, för en samlare eller som investering?
Inte för en 66:a. Känns som att dom satt ett pris ingen kommer vara intresserad av. Framförallt nu när dollarn är så pass låg. 125´:- är ett vrickat pris för en CBS-Fender.
De har naturligtvis satt priset alldeles för högt för att skapa uppmärksamhet och ha en bas i affären som utställningsföremål.
Men vad skulle ett realistiskt pris vara på denna bas? 80-90 lax kanske? Svårt att säga, det är som sagt var de udda kosmetiska egenskaperna som drar upp priset på detta exemplar.
För egen del skulle jag leta upp en omlackad tidig 60-talare, typ 62-64:a, om jag ville ha vintagejazz igen. Fast jag skulle ju ha basen att spela på, inte som investering.
Hellboy skrev:Inte för en 66:a. Känns som att dom satt ett pris ingen kommer vara intresserad av. Framförallt nu när dollarn är så pass låg. 125´:- är ett vrickat pris för en CBS-Fender.
Verkar så. Orörd -66 med samma specar fast i bättre skick på Gbase för $10995 = 73000 SEK.
Hellboy skrev:Inte för en 66:a. Känns som att dom satt ett pris ingen kommer vara intresserad av. Framförallt nu när dollarn är så pass låg. 125´:- är ett vrickat pris för en CBS-Fender.
Verkar så. Orörd -66 med samma specar fast i bättre skick på Gbase för $10995 = 73000 SEK.
Nja, det var väl att ta i. Pre CBS'arna, dvs före feb-65 är klart mer kultförklarade. Basarna med dots, bindning och musseöron är nog kultiga nuförtiden men det är ju snart en -78 också.. men 125 000 är ett sjukt pris... lycka till med försäljningen, dom lär nog få ha kvar den. Det mesta sitter ändå i fingrarna så varför inte köpa en gammal Amazon istället?
Nja, det var väl att ta i. Pre CBS'arna, dvs före feb-65 är klart mer kultförklarade. Basarna med dots, bindning och musseöron är nog kultiga nuförtiden men det är ju snart en -78 också.. men 125 000 är ett sjukt pris... lycka till med försäljningen, dom lär nog få ha kvar den. Det mesta sitter ändå i fingrarna så varför inte köpa en gammal Amazon istället?
Ja, det var att ta i en aning, men det är ju så att dots, bindings, musseöron och matching headstock är ovanligt i o m att det bara gjordes under en övergångsperiod. Rent utseendemässigt är det en oerhört eftertraktad kombination, trots att de äkta pre-CBS-basarna nog (med all rätt) anses som bättre instrument.
En 78:ans jazzbas kommer däremot alltid att vara allmänt ansedd som ett klart rackigare vintageinstrument än de flesta äldre Fenders (även detta med all rätt).
Att det sitter i fingrarna håller jag naturligtvis med om. Men en fin Amazon ska du inte behöva ge mer än 25 lax för.
Jam har såklart satt priset för att få uppmärksamhet, inte för att de tror att de ska få basen såld för detta pris.
Så sant.
Tror ändå att prismässigt är pre CBS'arna i orginalskick betydligt högre värderade även bland sk samlare som inte lägger in någon spel- eller ljudmässig aspekt i bedömningen, framförallt för att dom är ännu svårare att få tag på. Sen finns ju även där vissa modeller med matchande headstock och vissa färger som är extremt utrotningshotade och därför kostar hur mycket som helst.
Den här -66 modellen har väl alltid ansetts som en liten udda pjäs och på senare tid fått ett prismässigt uppswing som även 70-talarna fått... tiden går ju och jag minns för inte speciellt länge sen när man kunde köpa en sån här -66a för ca 15 000. Så ngt har onekligen hänt.
Vet inte hur Jam resonerar men helt klart är det bara för att stajla som dom lagt ut den för att beundras.. dom skriver ju inte ens priset utan man ska ringa så att dom kan berätta för en hur det ligger till. Något som folk i musikaffärer verkar gilla.
Däremot tycker jag inte att 76-78orna är speciellt rackiga utan bra instrument och väldigt populära bland bassister som ägt en men du kanske syftade på vintagevärdet. Det kommer naturligtvis att dröja rätt länge innan dom närmar sig 60-talarnas pris men tiden går och har man varit med hela resan från det att dom kostade 2500:- upphör man aldrig att förvånas.