B-synth-paddan har anlänt

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

B-synth-paddan har anlänt

Inlägg av DJ »

Sådärja, 1 st BSY600 finns nu till förfogande och utprovning. En kopia på Boss SYB-5

Har hunnit prova den i stärkaren en första halvtimma nu på lunchen, och kan dela med mig av första intrycket.

Först en snabbpresentation av reglagen tagen ur manualen:
Behringers manual, full med tveksam Svenska, skrev: DIRECT reglaget ställer in nivån på den direkta, opåverkade signalen.
EFFECT reglaget ställer in nivån hos signalen för synthesizereffekten.
RES(onance) reglaget ställer in styrkan på frekvenstoppen hos low-pass filtret (se nedan).
FREQ(uency) reglaget anpassar frekvensen hos low-pass/allpass filtret vilket kapar de höga
frekvenserna och därför lägger fast övre och undre gräns i frekvensskalan som filtret rör sig i.
DECAY/RATE reglaget har två olika funktioner. Beroende MODE reglagets position (se nedan)
ställer det antingen in LFO hastigheten som modulerar amplituden hos filterfrekvensen
(HASTIGHET: enbart modus 3 och 6) eller tiden över vilken filterfrekvensen rör sig (DECAY).
När decaytiden är inställd på MAX är cut-off filterfrekvensen fixerad.
Använd MODE reglaget för att hämta en av elva synthesizer modus med fyra olika vågformer.
1. SAW (sawtooth wave som producerar vasst sound)
2. SAW (sawtooth wave en oktav lägre än modus 1)
3. SAW (sawtooth wave med automatiskt byte av filterfrekvens)
4. SQUARE (square wave som producerar ett mjukare sound än sawtooth modus)
5. SQUARE (liknande modus 4 med extra square wave en oktav lägre)
6. SQUARE (square wave med automatiskt byte av filterfrekvens)
7. PULSE (pulse wave som producerar ett vasst sound, som skiljer sig från sawtooth modus)
8. PULSE (pulse wave med all-pass filter för mer djup och känsla)
9. PULSE (pulse wave med pulsviddmodulering för tungt, spritt sound)
10. WAVE (input signal transformeras direkt till synthesizer sound. Filter stiger när string spelas
och återgår gradvis)
11. WAVE (linande modus 10, men filtret faller när string spelas och återgår gradvis)
Mode 10 och 11 går direkt till filtret och funkar därför även polyfoniskt.

Ganska irriterande att mode-reglaget inte har några klick, utan man måste sikta mot det mode som önskas.

Det kan bli väldigt tunga ljud på oktav-ner lägena. Framför allt på E-strängen.

Min första slutsats är att ljudkvaliteten är nog ganska bra, däremot har jag inte hittat det sound jag vill ha.
Min andra slutsats är att en halvtimme inte var tillräckligt för att lära sig ratta in ett vettigt sound.

Jag måste nog börja att utforska en ratt i taget på varje "mode".

Jag tycker den triggar snabbare än Boss SYB-3, den triggar bra på E-strängen och vidare ända ner till D. Den triggar iofs. ännu lägre, fortfarande snabbt, men på de ännu lägre frekvenserna triggar den flera gånger i sekunden även när man håller tonen. :roll:
Det som framför allt är dåligt med triggningen är att den lätt blir störd av odämpade strängar, det gäller att hålla basen skapligt dämpad och gärna spela lite staccatto, eller med mycket attack när det ska pumpas.
Pedalen kanske får det lättare ju färre strängar man har, en fyra med lite löst svängande strängar kanske inte alls är lika känsligt som min sexa med lite löst svängande strängar.

Det jag framför allt inte fått till är ett ljud fritt från svep, det måste jag kunna ratta in för att ha nytta av pedalen.

På Fredag ska det premiär-repas, sen återkommer jag med ytterligare åsikter.

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Super...bra recension... :clappy:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Spännande!

Skulle vara intressant att testa..!

Rolle, kan inte du tjacka en så testar vi den i Norrtälje? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

Inlägg av DJ »

Provrepad.

Den fick agera synth-bas i introt till Tom Sawyer. Funkar väl, men det låter väl ärligt talat inte speciellt nära originalet. Men det är i alla fall NÅN slags synth-bas.

Lattjade runt med den lite och märkte att en oktavpedal innan, i kombination med mode 11 blev väldigt kul. Det blir nog nya soundet på melodispelet i introt på ett av våra egena alster.

Jag bokade, men glömde hämta ut :plaga: , en inspelnings-grej (Edirol R-09) från musikklubben. Får hämta den på Måndag och spela in ett par klipp sen.

Skriv svar