Hazze Wazeen

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Gäst
Kontot är inaktiverat

Hazze Wazeen

Inlägg av Gäst »

Förutom det tragiska faktum att jag fick gå solo på kvällens EBS-händelse (shame on you)...så innebär ju det att jag kan ragga medlemmar utan att någon medkamrat behöver skämmas över den där påflugne jobbige Roland....

Med lite tur och glädje har vi ett par nya medlemmar i morgon. Hur som helst...

Ok, visst "the main event" var ETIENNE MBAPPÉ och han var precis så distinkt och perfekt och underbar som man kan begära.
Han spelade saker som fick mig att tänka på Georg Riedel och Joey Dimayo (Manowar) i samma låt...utan att behöva ändra NÅGONTING...underbart graciösa och distinkta händer...har faktiskt inte sett något liknande tidigare...

sedan finns det andra typer av bassister...håll i er nu era gamla Fender-gamar....

Det finns basister som kan gå upp på en scen och spela så det glöder och sedan efter ett nummer berätta för publiken att "ursäkta men jag spelar fyrsträngat istället för femsträngat eftersom jag strängade om i bussen på väg hit och stämskruven föll i bitar"

Han spelade ändå...han ställde inte in som en Eva Dahlgren (jag såg dig nog på Umeås flyplats...sucka inte så djävla högt nästa gång du skall gå förbi kön...det dög för Clabbe!!!) eller en Tito Beltran, han spelade fyrsträngat istället...och han spelade på en Eagle (se andra trådar där ni dissar dessa instrument) och dessutom med frets som var scalloped på ett sett som inte varit synligt sedan väsrta hårdrocksvågen 1986!!

Det mina vänner är "ballar av stål!!!"
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Skumt!

Tänkte precis på Hasse häromdagen!
Tänkte jag skulle starta en tråd om honom för att se vad ni tyckte om honom.

Jag hörde honom första gången för drygt 10 år sedan och vart helt amazed.
Han fick spela bassolo hur mycket som helst och han slutade solandet med att klippa av strängarna med avbitare så han inte kunde lira några mer extranummer...

Lyssnade på honom när han demar nå´n pedal på EBS hemsida och han är ju duktig, men jag tycker det låter bajs faktiskt om soundet, eller rättare sagt jag gillar inte alls soundet.
Det är inte alls det svängiga som det var när jag hörde honom då han lirade med nå´t frikyrkogäng.
Men han kan säkert fortfarande, hade varit kul att sett/höra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Precis...jag tror att det handlar just om det...att höra vad han gör just nu...med den basen...hade du stannat hemma...han ger ett exempel på hur stärkare kan låta...jag satt och förstod direkt att EBS Classic Line hade en otroligt mycket bättre definition än Neo...men sedan såg jag basen....

Fan vet om det spelar
någon roll...

...det ända jag vet med säkerhet är att den perfekta basisten för PrataBas Alfonzo Ûberfuzz är Hazze
Användarvisningsbild
Twinrix
Nykomling

Inlägg av Twinrix »

Tjena Roland. Trots din "påflugna jobbiga" stil så registrerade jag in mig idag. Skämt och sido, det var jättetrevligt att träffa dig igår och jag gick hem med ett stor smile på läpparna. Det var en suverän kväll med massor av sköna basljud. Jag håller med dig om att EBS Classic riggen hade ett bra bett i tonen.

Kul att surra med Hazze också och jag tror att han kan synas här framöver.

Ska du gå den 13 oktober på Stanley Clarke, Marcus Miller, Victor Wooten på Chinateatern? Jag ska nog pallra mig dit.

Stefan
Fender J-bas-78 EBS HD-350 med 410 låda. Rent utan pedaler
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Twinrix skrev:Tjena Roland. Trots din "påflugna jobbiga" stil så registrerade jag in mig idag. Skämt och sido, det var jättetrevligt att träffa dig igår och jag gick hem med ett stor smile på läpparna. Det var en suverän kväll med massor av sköna basljud. Jag håller med dig om att EBS Classic riggen hade ett bra bett i tonen.

Kul att surra med Hazze också och jag tror att han kan synas här framöver.

Ska du gå den 13 oktober på Stanley Clarke, Marcus Miller, Victor Wooten på Chinateatern? Jag ska nog pallra mig dit.

Stefan

Tjenare...kul att du hittade hit...

Ja den 13 har varit på tal tidigare...jag tror vi kan bli ett gäng härifrån...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Jag har nämnt Hazze i någon tidigare tråd eller två, eftersom han är lite av anledningen till att jag spelar bas. Precis som blackparkas såg jag honom spela ett långt bassolo under en konsert med ett frikyrkoband en gång för länge, länge sedan (på den tiden spelade han på en Schack, för att kort därefter börja spela på en Warwick Thumb). Med tappad haka fick jag infallet att skaffa en bas, och på den vägen är det. Jag har t.o.m. ägt en sexsträngad Ares-bas, som tidigare varit hans, under en kort period. Fast, det är klart, det går nog inte att spåra särskilt många Hazze-influenser i mitt eget spel längre.

I vilket fall, Hazze är en mycket inspirerande basist, med en grym och smittande energi. Dessutom är han väldigt trevlig och hjälpsam.
Användarvisningsbild
foy
Nykomling

Hazze

Inlägg av foy »

Hazze Wazeen är åxå min förebild. Det finns naturligtvis väldigt många bra bassister men när jag för första gången hörde Per Hellberg trio - Live in Denmark med Hazze på bas och Kjell Gustavsson på trummor från -89 så smällde jag av, nästan! Där imponerar Hazze grymt! Han är ju född 68 och med tanke på att han bara var 21 år på den skivan så blir det roligare att lyssna på.

Det där ni nämde om SMV (Stanley, Marcus, Viktor) på chinateatern verkar väldigt lovande! Det måste man ju bara se. Tack för att ni prata om det så jag fick nys om det!
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har verkligen noll koll på Hazze, fast jag läste lite om honom på jams sida för ett tag sen, blev lite nyfiken på hans signaturbas. Vid närmare läsning så visade det sig att Hazze inte hade godkänt den som signaturbas eftersom han inte tyckte att den höll måttet. Ändå marknadsför de den eaglebasen som hans signaturbas. Ska det vara på det viset, va, ska det det?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Janne skrev:Jag har verkligen noll koll på Hazze, fast jag läste lite om honom på jams sida för ett tag sen, blev lite nyfiken på hans signaturbas. Vid närmare läsning så visade det sig att Hazze inte hade godkänt den som signaturbas eftersom han inte tyckte att den höll måttet. Ändå marknadsför de den eaglebasen som hans signaturbas. Ska det vara på det viset, va, ska det det?
Nej, det låter konstigt. Särskilt som han fortfarande verkar spela på sådana Eaglebasar (se den ganska färska videon med The Difference nedan). Var läste du det?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gmOr4EqKDw8[/youtube]
Janne

Inlägg av Janne »

peter_s skrev:
Janne skrev:Jag har verkligen noll koll på Hazze, fast jag läste lite om honom på jams sida för ett tag sen, blev lite nyfiken på hans signaturbas. Vid närmare läsning så visade det sig att Hazze inte hade godkänt den som signaturbas eftersom han inte tyckte att den höll måttet. Ändå marknadsför de den eaglebasen som hans signaturbas. Ska det vara på det viset, va, ska det det?
Nej, det låter konstigt. Särskilt som han fortfarande verkar spela på sådana Eaglebasar (se den ganska färska videon med The Difference nedan). Var läste du det?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gmOr4EqKDw8[/youtube]
Fanns en länk under Hazzebasen på jams hemsida, kan dock inte hitta varken länk eller bas nu.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Hazze Wazeen

Inlägg av Danne »

Roland skrev:

jag strängade om i bussen på väg hit och stämskruven föll i bitar"

...och han spelade på en Eagle (se andra trådar där ni dissar dessa instrument)

Det mina vänner är "ballar av stål!!!"
Japp. Ballar av stål helt klart. Krävs nog ett sådant proffs för att spela på ett instrument med så dåliga komponenter. Jag är inte en av dem som dissat Eagle men en sådan historia får mig heller inte att bli så sugen att skaffa en.

Bra rövarstråt Roland och välkommen hit twinrix!
Användarvisningsbild
foy
Nykomling

Inlägg av foy »

För er som vill höra vad jag nämde förut så finns det här en länk:
http://www.myspace.com/hazzewazeen
Väl där framme så kan man höra lite låtar. The dance of the dragon - sista låten i listan är från Per Hellberg trio -89. Det tycker jag låter helt fantastiskt iallafall.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Janne skrev:Fanns en länk under Hazzebasen på jams hemsida, kan dock inte hitta varken länk eller bas nu.
Det är lugnt, jag tror jag minns texten du pratar om ändå. Och om jag inte helt missuppfattade den så tror jag dock bara att den nämnde att Hazze avverkade flera prototyper som inte höll måttet, innan den slutgiltiga versionen gick i produktion. Jag kan givetvis minnas fel, men nog låter det rimligt, med tanke på att han fortfarande spelar på sina signatur-Eagle-basar? (bara det valet av basfabrikat gör honom ju ganska unik förresten...)
foy skrev:Hazze Wazeen är åxå min förebild. Det finns naturligtvis väldigt många bra bassister men när jag för första gången hörde Per Hellberg trio - Live in Denmark med Hazze på bas och Kjell Gustavsson på trummor från -89 så smällde jag av, nästan! Där imponerar Hazze grymt! Han är ju född 68 och med tanke på att han bara var 21 år på den skivan så blir det roligare att lyssna på.
Hazze har en gång berättat för mig att han tog alla tillfällen i akt till att öva i sin ungdom. Bland annat hände det att han tog med sig basen på cykeln, för att hinna spela lite på väg till och från den aktuella destinationen. Denna helhjärtade dedikation (tillsammans med ett milt förakt för idén att det kan vara bra att ha båda händerna på styret när man cyklar) kan kanske ha varit en av faktorerna bakom hans skicklighet...
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Kan ju komplettera med info om den Eagle han spelade på i torsdags.
Han hade slitit ut potarna och körde mikarna rakt ut på jacket.
Scallops som var minst en och en halv centimeter djupa i mitten på banden. Jag och Twinrix hade en trevlig pratstund med Hazze och jag kände en del på basen. Den var ju inte vad jag skulle kalla lättspelad :shock: men det är väl en vanesak antar jag :wink:
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Spelade runt -90 på en talangjakt. Hasse spelade i husbandet. Trots att vi inte kunde spela vann vi talangjakten, när vi skulle spela extranummer la elektroniken i min westone med tjocka strängar och hög stränghöjd av. Hasse kastade upp sin thumb med supersmala strängar som i stort sett låg på greppbrädan, jag kunde inte ta en ton...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar