String thru moddning av på Sandberg?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
busse
Medlem+

String thru moddning av på Sandberg?

Inlägg av busse »

Jag har funderat på att modda min Sandberg J bas så den skulle få strängarna trädda genom kroppen, jag inbillar mig att det ger lite bättre akustisk ton och sustain. Jag fundera på om man helt enkelt skulle borra hålen genom kroppen bakom stallplattan, eller om man skulle borra hål genomplattan. Borrar man bakom plattan så blir avståndet från sadelns mitt där strängarna ligger ca 25-30 mm, stallets bakkant går längre bak än botten på stallet så det "täcker" hålen så man skulle inte se mycket av operartionen. Borrar man genom plattan så skulle man vinna ca 10 mm så man skulle få mer vinkel över sadeln vilket borde vara bättre. Eller så struntar man i det hela och har den som den är, vad tror ni om mina spekulationer?
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Se till att ha pelarborr till hands och mät in dina hål nå djävulskt! Det är i princip stört omöjligt att lyckas annars tror jag.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Modda inte.
Jag tror inte att Du vinner någonting vad det gäller ton eller sustain.
Alembic hade säkert haft det på sina basar i fall det hade gjort en förbättring.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Alembic har ju en mässingsklump nerfräst i träet under stallet. Jag tror inte stringthru skulle göra nå'n skillnad där...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

BarbequeVillage skrev:Alembic har ju en mässingsklump nerfräst i träet under stallet. Jag tror inte stringthru skulle göra nå'n skillnad där...
Det vet jag. Jag menar att OM det hade förbättrat så hade de säkert använt string trough.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
jocke
Medlem

Inlägg av jocke »

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Bastappe skrev:
BarbequeVillage skrev:Alembic har ju en mässingsklump nerfräst i träet under stallet. Jag tror inte stringthru skulle göra nå'n skillnad där...
Det vet jag. Jag menar att OM det hade förbättrat så hade de säkert använt string trough.
Aha, tu tänker så! :lol:

Presentation
busse
Medlem+

Inlägg av busse »

Mest troligt gör jag nog inget, men det vore kul att testa om det skulle göra skillnad på tonen. Kanske jag gör en string tru moddning på mudbucker jazzen först för att se vilket resultatet blir där innan jag ger mig på den betydligt dyrare Sandbergen.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

BarbequeVillage skrev:
Bastappe skrev:
Har du tillverkat nå'n Bas med tonkammare? Det har ju Alembic i sina Series basar.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Bastappe skrev:
BarbequeVillage skrev:
Bastappe skrev:
Har du tillverkat nå'n Bas med tonkammare? Det har ju Alembic i sina Series basar.
Inte på samma sätt som dem, men min shortscaletele har thinlinekropp. Samma princip, fast lite mer.

Presentation
Skriv svar