Jag har nyligen köpt en Squier VM Precision. Till den så köpte jag även lite fetare strängar.
De är lindade och "skruvade" i änden. Nu när jag har intonerat så är det "skruven"
som ligger an istället för den jämnformiga strängen. Jag skulle behöva skruva ner
E-strängen ännu mer men vågar inte riktigt.
Det skulle kunna gå att helt enkelt flytta stallet lite och göra nya hål.
Det skulle även funka med en sådan här typ av stall där skruvhålen är längre in. Vad jag har fattat så slipper jag att göra nya hål då.
Tips och tankar skulle vara uppskattat.
Squier VM Precision HPD | Warwick Streamer LX -01 TILL SALU | Ibanez AEB10E | Gibson Explorer -86
Ashdown MAG C115-300 | Boss ME-50B
Ta och lämna in basen för justering och intonering. Eller prova att skruva med stränghöjden tills du blir nöjd. Att köpa nytt stall känns verkligen overkill för en sån små sak, intoneringen ändras åxå när man sänker eller höjer stränghöjden och när man justerar halsen.
Bilden funkade inte i ditt inlägg men jag fixade det och kollade på den. Du behöver inte göra något alls. Det gör inget att den röda stråden ligger an som den gör. Annars kan du göra som jag gjorde när jag hade liknande problem, jag tog en kniv och skar bort tråden bara. Blev helt perfekt
Nu uttryckte jag mig nog lite dåligt.
Det har ingenting med stränghöjden att göra. Den är bra som den är.
Intoneringen på G-, D- och A-strängen är bra men E-strängen skulle behövas göras ännu längre än vad den är nu.
Det känns inte helt bra att den kommer ligga an på den skruvade delen. Det kan inte vara bra.
P.S jag fixade bilden Smile
Skumt. Jag ser den i både mitt och ditt inlägg.
Squier VM Precision HPD | Warwick Streamer LX -01 TILL SALU | Ibanez AEB10E | Gibson Explorer -86
Rookie07 skrev:Nu uttryckte jag mig nog lite dåligt.
Intoneringen på G-, D- och A-strängen är bra men E-strängen skulle behövas göras ännu längre än vad den är nu.
Det känns inte helt bra att den kommer ligga an på den skruvade delen. Det kan inte vara bra.
En snabb och enkel lösning är att du trär på några muttrar eller brickor på strängen. Dock ingen bra permanent lösning. Du kan också ta en bit mässing som Du filar till och borrar hål för strängarna, som Du sen fäster bakom stallet, då blir det stabilt.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Rookie07 skrev:Nu uttryckte jag mig nog lite dåligt.
Hm det var mysko med bilden. Du kan ju testa några dagar för jag tror då inte det gör nån skillnad
Rookie07 skrev:Nu när jag har intonerat så är det "skruven"
som ligger an istället för den jämnformiga strängen. Jag skulle behöva skruva ner
Kan du greja några bilder som förklarar/beskriver/visar ditt problem lite bättre.Jag fattar ingenting...
Rookie07 skrev:Nu när jag har intonerat så är det "skruven"
Kan du greja några bilder som förklarar/beskriver/visar ditt problem lite bättre.Jag fattar ingenting...
Han skulle behöva förlänga strängen ytterligare för att den ska intonera rätt. Redan nu så ligger strängens nylonlindning över stallsadeln.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
RolleHarris skrev:Bilden funkade inte i ditt inlägg men jag fixade det och kollade på den. Du behöver inte göra något alls. Det gör inget att den röda stråden ligger an som den gör. Annars kan du göra som jag gjorde när jag hade liknande problem, jag tog en kniv och skar bort tråden bara. Blev helt perfekt
Jag tror att det är bra om lindningen är kvar på slipade strängar. Lindningen fyller nog en funktion.
vänta några dagar och intonera igen
har du fortfarande samma problem så:
- kan du göra som RolleHarris föreslog
-köpa strängar som har "taperwound" E sträng som jag föreslår
-eller flytta stallet som du var inne på från början
EA skrev:vänta några dagar och intonera igen
Finns det slipade strängar med taperwound?
Bastappe skrev:
Han skulle behöva förlänga strängen ytterligare för att den ska intonera rätt. Redan nu så ligger strängens nylonlindning över stallsadeln.
Ja,såg det nu.Fattade inget av vad texten beskrev...
Det enklaste borde väl vara att fixa nya strängar utan mojjset vid fästet? Om sen fortfarande sadeln behöver flyttas bak och fjädern blir helt hoptryckt och stoppar går det att kapa fjädern en bit eller byta fjäder men fasiken vad långt bak sadeln är.Hur ser halsen ut? Den kanske behöver sträckas lite?
Kollade på mina slipade och de ser ut såhär,det borde väl funka...
EA skrev:vänta några dagar och intonera igen
Finns det slipade strängar med taperwound?
vet inte- har aldrig kollat...
det stog ingenstans att slipade strängar var ett måste så jag föreslog det enklaste...
Din ide var också bra men med risken att man skadar finishen
Hinke skrev:
Kollade på mina slipade och de ser ut såhär,det borde väl funka...
Vad är det för märke på dem?
Slipade strängar är ett krav. Är det vanligt med en lindad knorr i änden på slipade?
Att bygga ett mässingsblock för att förlänga strängarna som Bastappe föreslog blir nog svårt för mig att få till då hålen för strängarna och intoneringsskruven är rätt nära varandra.
Som det ser ut nu så blir det nog att flytta stallet något.
Ett annat alternativ är att köpa ett beggad BadAss II stall.
På det sitter ju infästningsskruvarna till kroppen längre in på stallet vilket gör att strängarna blir längre.
Någon som har ett liggandes?
BadassII är väl bra, men allra bäst passar de om man borrar lite längre bak (eftersom de har så lång intoneringsjustering, stallsadlarna hamnar onödigt långt bak annars).
Du kan inte intonera med strängen hängande så där i en båge i luften. Du måste trycka till e-strängen över stallsadeln så att strängen går rakt direkt från stallsadeln.
Det är inte alls fel att ta bort lite av den röda tråden. Möjligen blir det lite konstigt om strängens lindning blir för gles över stallsadeln, men det är bara att lyssna. Låter det bra så är det bra... Inget kommer att gå sönder....
Jag skulle köpa andra strängar eller flytta stallet lite bakåt. Det verkar lite konstigt att behöva justera så långt bak, så prova att trycka till ordentligt och intonera noga.
Du intonerar väl inte med flageoletter? Då kan det bli lite fel. Jämför lös sträng med band 12, jämför band 5 med band 17, band 7 med band 19. Kolla gärna överallt. Gör en kompromiss så att det stämmer lika mycket fel överallt, perfekt går inte. Intonera hellre för lågt än för högt.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
GNUlars skrev:Du intonerar väl inte med flageoletter? Då kan det bli lite fel. Jämför lös sträng med band 12, jämför band 5 med band 17, band 7 med band 19. Kolla gärna överallt. Gör en kompromiss så att det stämmer lika mycket fel överallt, perfekt går inte. Intonera hellre för lågt än för högt.
Lars
Man kan ju även ha i åtanke var på halsen man lirar, låt det stämma bäst där!
Man kan ju även ha i åtanke var på halsen man lirar, låt det stämma bäst där![/quote]
Jo, precis. Spelar man inte över band 9 på E-strängen är det ju meningslöst att intonera bra där. Koncentrera dig på det du använder.
Spela nedstämt har ju också betydelse, jag tänker inte i de banorna eftersom jag aldrig stämmer ner själv. Men det är bara att stämma som man brukar och intonera efter det...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Stängarna är Rotosound Steve Harris SH77 Signature Bass String Set, Gauges 050-075-095-110, flatwound och jag kör med standardstämning.
Jag har intonerat med öppen sträng och på 12:e bandet.
Ska göra en injustering av basen nu i helgen så får vi se hur det blir.
Har redan skruvat åt dragstången nästan ett varv.
Jag vet inte om det låter jättekonstigt när strängen ligger sådär. Tänkte mest på att det borde bli onormalt slitage på den. Tycker att den är lite kinkig att stämma men det kanske kan bero på stämskruvarna med.
Vad menas med att spela över band nio? Är det band 1-9 eller 9-20?
Ska man se det som att närmast huvudet är överst eller att ljusaste tonen är överst?