Stränga en kontrabas. Några konstigheter?
-
- Medlem
Stränga en kontrabas. Några konstigheter?
Hej
Bör jag tänkta på något särskilt innan jag slänger på en ny A-sträng på skolans kontrabas?
Bör jag tänkta på något särskilt innan jag slänger på en ny A-sträng på skolans kontrabas?
- Ale
- Medlem++
-
- Medlem
- Bachbarian
- Medlem+
- TommyLove
- Medlem
Jag antar att det är vanliga stålsträngar på skolans kontra och då är det bara att köra. OM det mot förmodan skulle vara Sensträngar så låt strängen ligga i matolja ett dygn innan du drar dit den.
www.myspace.com/tommylovesweden
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
- Bachbarian
- Medlem+
- inferno
- Medlem
- Bachbarian
- Medlem+
-
- VIP medlem
Varför?inferno skrev:Ja du kan ta en blyertspenna och gnugga mot ett sandpapper över stall eller sadel så det blir lite grafitdamm i skårorna.Stratoknaster skrev:en sådan enkel (dum?) fråga kräver snabba svarStratoknaster skrev:hur lägger man i blyerts? kladdar med en vanlig penna?
/Inferno
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bachbarian
- Medlem+
ännu en fråga,
på strängarna jag köpt sitter det en liten ring av "Ludd" (skumgummiaktigt), dessa är längst in mot "låsploppen" på strängen (den som sitter under stallet). På min bas gamla strängar fanns det två sådana luddklumnpar (de var deformerade, men antar att det var ringar från början), men de satt på själva bryggan eller va det heter, den delen som håller strängarna på plats mellan stallet och halsen.
Vart skall de sitta?
på strängarna jag köpt sitter det en liten ring av "Ludd" (skumgummiaktigt), dessa är längst in mot "låsploppen" på strängen (den som sitter under stallet). På min bas gamla strängar fanns det två sådana luddklumnpar (de var deformerade, men antar att det var ringar från början), men de satt på själva bryggan eller va det heter, den delen som håller strängarna på plats mellan stallet och halsen.
Vart skall de sitta?