Wimps and posers, leave the hall!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

fieldflower skrev:
Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
Bastappe skrev:Varför spelar Du bas?
Nu är ju frågan ställd till Johannes och jag är inte Johannes, men jag tar mig friheten att svara ändå:
1. För att det är roligt att spela
2. För att underhålla

I linje med 2:an kan jag förstå Johannes insikt.
Men jag har svårt att omsätta den i mitt lilla coverband... Tror övriga i bandet skulle bära mig av scenen om jag började köra väderkvarnen under Long train running e.dyl. coversmet.
Varför går Du in? Johannes vaknar nog snart och kan svara själv. :wink:
För att det var en intressant frågeställning.
Varför skriver Du frågan i forumet om du vill ha privatsvar...?
:wink:
Va synd att du la in en smiley där, kan jag tycka.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Bastappe skrev:
Johannes skrev:
Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
Bastappe skrev:Varför spelar Du bas?
Nu är ju frågan ställd till Johannes och jag är inte Johannes, men jag tar mig friheten att svara ändå:
1. För att det är roligt att spela
2. För att underhålla

I linje med 2:an kan jag förstå Johannes insikt.
Men jag har svårt att omsätta den i mitt lilla coverband... Tror övriga i bandet skulle bära mig av scenen om jag började köra väderkvarnen under Long train running e.dyl. coversmet.
Varför går Du in? Johannes vaknar nog snart och kan svara själv. :wink:
För att det var en intressant frågeställning.
Varför skriver Du frågan i forumet om du vill ha privatsvar...?
:wink:
Varför spelar man bas? OK?
Som sagt, jag spelar bas för att det är kul. Ibland spelar för att jag tjänar pengar på det men det har fortfarande oftast varit kul även på de gigen. Varför undrar du? Har det något med topic att göra eller är det bara en allmän fråga?
Jag spelar också bas för att det är kul. Jag tjänar inga pengar på det. Att du utgår ifrån att det bara är basister i publiken som hör vad du spelar tycker jag är ok.
Frågan är: väljer du att missförstå för att raljera och vara ironisk (på ngt obegripligt sätt)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Ja, vad är syftet?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jamen det vet väl alla, viss sorts basism är lite finare än annan!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

TDHP skrev:Jamen det vet väl alla, viss sorts basism är lite finare än annan!
Vilken då? :D
Mor fin bas:ism? :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Klopper skrev:
Vet inte riktigt, men jag tror jag hamnar på den lite mindre fina sidan! :wink:
TDHP
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

TDHP skrev:
Klopper skrev:
Den sidan är den finare sidan i min bok... :wink:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

TDHP skrev:
Klopper skrev:
Vad då mindre finare sidan?
Du lirar ju bas och tillhör därför skapelsens krona och ett brödraskap extra ordinaire!

Basiter som tror sig vara lite finare kan börja spela på bingolotto istället för bas! :evil:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Arthur Kane, New York Dolls GRYMME basist stod ju helt stilla på scen...vilket INTE är rock'n'roll...han kallades mycket riktigt också för:

"the only living statue in rock-and-roll."

Att spela ett instrument i rock'n'roll-sammanhang handlar om underhållning...människor som står stilla är sällen, ytterst sällan, av något underhållningsvärde.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jag är helt övertygad om att Johannes gör sitt bästa för att det ska låta bra också! Så den diskussionen kan man nog skippa.
Spelar man avantgardistisk frijazz är det nästan OK att stå med ryggen mot publiken och titta på vad man gör själv. Men är det rock'n'roll ska det vara en upplevelse för publiken att se och känna också.

Då är självklart att helheten är viktigare än en enda del.

Eller?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Johannes är en mycket kompetent basist, så det lät nog inte så illa som han vill påskina! Men min regel är väl att spelar man fel så garvar man, gör en schysst pose och fortsätter ha kul!
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

TDHP skrev:Johannes är en mycket kompetent basist, så det lät nog inte så illa som han vill påskina! Men min regel är väl att spelar man fel så garvar man, gör en schysst pose och fortsätter ha kul!
Har du en fan club?
Sign me in! :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

You ARE in! :D
TDHP
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

+1 på alla som är pro rörelser på scen

-1 på alla som vill avskaffa underhållning på scen
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

200071 skrev:Jag är helt övertygad om att Johannes gör sitt bästa för att det ska låta bra också! Så den diskussionen kan man nog skippa.
Spelar man avantgardistisk frijazz är det nästan OK att stå med ryggen mot publiken och titta på vad man gör själv. Men är det rock'n'roll ska det vara en upplevelse för publiken att se och känna också.

Eller?
Väl skrivet.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
gäst

Inlägg av gäst »

Roland skrev:Arthur Kane, New York Dolls GRYMME basist stod ju helt stilla på scen...vilket INTE är rock'n'roll...han kallades mycket riktigt också för:

Att spela ett instrument i rock'n'roll-sammanhang handlar om underhållning...människor som står stilla är sällen, ytterst sällan, av något underhållningsvärde.
Man kan väl utan att överdriva säga att han kompenserade det med sin image...
Bild

Han var inte riktigt lika rock n´roll några år senare:
Bild
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
Roland skrev:Arthur Kane, New York Dolls GRYMME basist stod ju helt stilla på scen...vilket INTE är rock'n'roll...han kallades mycket riktigt också för:

Man kan väl utan att överdriva säga att han kompenserade det med sin image...
Bild

Han var inte riktigt lika rock n´roll några år senare:
Bild
Han blev tyvärr rätt bitter...
Men han dog ju lite rock'n'roll om inte annat. In på sjukan då han såg lite blek ut ett tag...där upptäckte de att han hade leukemi och han dog några timmar efter han anlänt till sjukan...om jag inte minns fel...

Men att han och Blackie Lawless lirade ihop ett tag var ju rock'n'roll också...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Roland skrev:Men att han och Blackie Lawless lirade ihop ett tag var ju rock'n'roll också...
Har frågat förut,
men vem fan är Blackie Lawless?
Släkt med Black Jack Ketchum?
gäst

Inlägg av gäst »

Bastappe skrev:Att du utgår ifrån att det bara är basister i publiken som hör vad du spelar tycker jag är ok.
Jag utgår tom från att inte ens basisterna hör i många fall. Jag har sett mängder med band där man bara hör basfrekvenser men inga toner egentligen. På pubgig utan bas i PA:t så hör man ju oftast men annars är det inte helt ovanligt att man inte hör vad som spelas. Peter Gabriel i Globen för några år sedan var ett lysande exempel, Tony Levin bytte bas i nästan varje låt, det var bandlös, stick, trumpinnar på fingrarna etc etc och all bas lät exakt likadant och man hörde inte en ton. Peter Gabriel hade lika gärna kunnat ha Dee Dee Ramone på bas, det hade låtit likadant. På gårdagens gig så var det väldigt volymstark hårdrock och ingen märkte att jag hellre körde väderkvarnen än att broder duktig-spela.
gäst

Inlägg av gäst »

Roland: Kolla in filmen New York Doll, en dokumentär om Killer Kane och hans liv efter Dolls. Jag har själv inte sett den men den sägs vara väldigt bra.
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Roland skrev:Men att han och Blackie Lawless lirade ihop ett tag var ju rock'n'roll också...
Har frågat förut,
Basist/gitarrist/sångare i W.A.S.P.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
Har frågat förut,

Världens bästa hårdrockslåt....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DMyeo6eVfiw[/youtube]
gäst

Inlägg av gäst »

200071 skrev:Jag är helt övertygad om att Johannes gör sitt bästa för att det ska låta bra också! Så den diskussionen kan man nog skippa.

Eller?
Givetvis, jag spelar såklart för att det skall låta bra men ofta på rock/hårdrock/punk-gig så släpper jag oftast all prestige och kör väderkvarnen i stället. Mycket coolare och giggen blir mycket bättre tycker jag.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Jag skiter i om du hörs eller ej Johannes, bara du har basen på magen, discotrasan runt halsen och undviker att slå ihjäl publiken med blomsterkvasten! :lol:
Rock n Roll! :twisted:

edit: kommatering! :P
Senast redigerad av Klopper den sön 09 nov 2008, 01:06, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:Johannes är en mycket kompetent basist, så det lät nog inte så illa som han vill påskina! Men min regel är väl att spelar man fel så garvar man, gör en schysst pose och fortsätter ha kul!
Tackar! Fast emellanåt låter det faktiskt precis så illa. Min poäng är att det är värt det, ser det coolt ut så får det gärna låta lite sämre.
Skriv svar