Windmill Jazz

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Windmill Jazz

Inlägg av MatsD »

Redigerat: Nu är det annat basköp på gång så nu är kontantaffär intressantare än byte på denna och 10.000 kr jämnt tycker jag låter som en jämn och bra siffra för att skiljas från detta eminenta instrument.

Jag bytte nyligen til mig en Windmill-fyra och efter lite justering och strängbyte så spelar den som en dröm enligt mina preferenser. Dock låter den inte så mycket jazzbas på båda mikarna som jag förväntat mig. Därmed inte sagt att den låter dåligt för det gör den verkligen inte, det är bara jag som är torsk på ett visst ljud med ett hårdare och inte så ihåligt mellanregister. Den här Windmillen drar lite mer åt p-bashållet enligt min mening, fast ändå med en egen karaktär.

Jag har ingen brådska att bli av med den men lägger ut en bytestrevare ändå. Vad jag är intresserad av är alltså en lite finare Fender Jazz med "riktiga" jazzbasmikar - inget aktivt och inget humbucker osv. Nån form av "Fender-klon" från nån annan lite mer exklusiv tillverkare är också ett tänkbart byte. Jag kan även mycket väl tänka mig byta till mig en Rickenbacker 4001 (inte 4003). Jag byter hellre jämnt eller upp mig och lämnar pengar emellan än jag byter ned mig till nåt billigare, så squier- och mexi-Fender och liknande är inte så intressant. Kontant försäljning kommer i andra hand och bud under 10.000 kr känns i varje fall inte attraktiva.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kroppen är i ask med tigrerad lönntopp och halsen är i lönn. Mikarna är Heussel. Mekaniken är Schaller. Kontrollerna är volym. balans (med klickläge i mitten), ton och omkopplare för att köra humbuckern i serie, parallellt eller splittad som single coil. Basen är helt passiv. Windmill original hård lyxig gigbag ingår. Basen finns i Stockholm men kan bussgodsas.

/Mats D
Senast redigerad av MatsD den mån 08 dec 2008, 20:22, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Är det Vofflans gamla?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Så där allmänt tänkte jag att alla MM-pickuper går att switcha mellan seriell/parallell/single. Hur många kör egentligen i parallell-läge? Skulle man inte kunna koppla single bakre eller single främre spole istället?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

BarbequeVillage skrev:Är det Vofflans gamla?
Stämmer bra det.

/Mats D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Då har jag pillat på den! Bra bas!

Och MALA; alla Stingraybasar har parallellkopplade mikar! :wink:

Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

BarbequeVillage skrev:
jajaja, detaljer :lol: Vad jag menar är att det skulle gå att ha omkoppling mellan spolarna istället för antingen serie eller parallell
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BarbequeVillage skrev:Då har jag pillat på den! Bra bas!

Inte dom senaste. Där kan du ofta välja serie eller parallell..... Dom 5-strängade 20th anni basarna t.ex. funkar så.

//J :D
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Hellboy skrev:

Inte dom senaste. Där kan du ofta välja serie eller parallell..... Dom 5-strängade 20th anni basarna t.ex. funkar så.

Men vadå... ALLA 5-str. Stingrays har ju omkopplare för serie/parallell !?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det ska till en hel del pengar... men HELT omöjlig är jag inte när det gäller byta den där mot Ric:en... men då ska det vara en massa pengar mellan...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

blackparkas skrev:Det ska till en hel del pengar... men HELT omöjlig är jag inte när det gäller byta den där mot Ric:en... men då ska det vara en massa pengar mellan...
Visst, jag kan tänka mig att betala flera TUSEN kronor emellan - det är vad jag kallar massor av pengar!!!

/Mats D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

MatsD skrev:
blackparkas skrev:Det ska till en hel del pengar... men HELT omöjlig är jag inte när det gäller byta den där mot Ric:en... men då ska det vara en massa pengar mellan...
Visst, jag kan tänka mig att betala flera TUSEN kronor emellan - det är vad jag kallar massor av pengar!!!

/Mats D

Droppa ett PM med vad du vill betala mellan, jag vill inte sälja alls egentligen, speciellt inte nu.... :D
Men för rätt pengar så...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

lowfreq skrev:
Hellboy skrev:

Men vadå... ALLA 5-str. Stingrays har ju omkopplare för serie/parallell !?
Vad är det för nymodigheter!?! Det är trams ni håller på med! :lol:

Presentation
Användarvisningsbild
Bouillabass
Medlem

Inlägg av Bouillabass »

Byt Ric:en mot denna och sedan denna mot min jazz när du blir less. Nog skulle det vara busigt alltid!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Bouillabass skrev:
Byt Ric:en mot denna och sedan denna mot min jazz när du blir less. Nog skulle det vara busigt alltid!
Det verkar inte bli nåt byte mellan mig och parkas, han har fått pånyttväckta faderskänslor för sin rick.

Vad är det för jazz du har Bouillabass?

/Mats D
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

MatsD skrev:
Bouillabass skrev:
Det verkar inte bli nåt byte mellan mig och parkas, han har fått pånyttväckta faderskänslor för sin rick.

Vad är det för jazz du har Bouillabass?

/Mats D
Min gamla Fender Jazz 75RI, japan, den skulle kanske kunna falla dig i smaken...

Bild
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Den där var ju både vintage- och hallick-ball. Vad brukar de där stå i för pris ungefär?

/Mats D
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

MatsD skrev:Den där var ju både vintage- och hallick-ball. Vad brukar de där stå i för pris ungefär?

/Mats D
Runt 9k nya, de få ex som kommer in till Sverige, något billigare när de dyker upp beggade på Ishibashi (fast det beror ju på Yen vs SEK också). Köpte min på Tiptop i somras, han direktimporterar en del tror jag. Japan-75RI'n har 60's placering på stallmicken, vissa tycker det är ett plus andra inte. USA-75RI'n har 70's placering, och betingar ett listpris på uppemot 20k (tror jag).

Just den här "individen" tyckte jag var otroligt skön att spela på, lät helrätt också - den har Fender US "vintage" mickar, inte japan. Som de flesta japanbyggen var den hantverksmässigt helt oklanderlig.

Köpte och sålde den på tiden då PrataBas ännu inte fått mig att ändra perspektiv på hur många basar det är rimligt att ha hemma på samma gång - i dagsläget hade jag aldrig sålt den! Himla nice.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det låg en US-Reissue ute för ett bra tag sedan som säljaren inte fick ut ens 13k för...

Skulle vilja säga att en Japan Reissue beggat betingar ett värde mellan 6-7k.

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

BB3000S skrev:Japan-75RI'n har 60's placering på stallmicken, vissa tycker det är ett plus andra inte. USA-75RI'n har 70's placering.
Det där med olika mikplacering känner jag inte till, sitter den olika långt från stallet alltså?

/Mats D
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

MatsD skrev:
BB3000S skrev:Japan-75RI'n har 60's placering på stallmicken, vissa tycker det är ett plus andra inte. USA-75RI'n har 70's placering.
Det där med olika mikplacering känner jag inte till, sitter den olika långt från stallet alltså?

/Mats D
Yessir - 70's är nån cm (1.5?) närmare stallet. Efter 70-talet återgick Fender till 60's placeringen. Båda låter bra, men olika.

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Nu är det annat basköp på gång så nu är kontantaffär intressantare än byte på denna och 10.000 kr jämnt tycker jag låter som en jämn och bra siffra för att skiljas från detta eminenta instrument.
Användarvisningsbild
Bouillabass
Medlem

Inlägg av Bouillabass »

Jag måste säga att nån form av byte med ovan nämnd röda jazz inte vore helt ointressant.. Säg till om det känns ömsesidigt så kan vi diskutera 't!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Bouillabass skrev:Jag måste säga att nån form av byte med ovan nämnd röda jazz inte vore helt ointressant.. Säg till om det känns ömsesidigt så kan vi diskutera 't!
Det kommer in för många basar och går ut för få - är det bara jag på forumet som har pengar till mer än julmat och klappar?

Men Bouillabass, jag ställde en fråga om din röda jazz - lite bilder och info och vad du ungefär värderar den till vore bra om jag trots allt ska överväga ett byte.
Användarvisningsbild
Bouillabass
Medlem

Inlägg av Bouillabass »

MatsD skrev:
Bouillabass skrev:Jag måste säga att nån form av byte med ovan nämnd röda jazz inte vore helt ointressant.. Säg till om det känns ömsesidigt så kan vi diskutera 't!
Det kommer in för många basar och går ut för få - är det bara jag på forumet som har pengar till mer än julmat och klappar?

Men Bouillabass, jag ställde en fråga om din röda jazz - lite bilder och info och vad du ungefär värderar den till vore bra om jag trots allt ska överväga ett byte.
Ja!

Jag tycker att BB3000S sammanfattade infon om basen rätt så bra. Det som tillkommit efter han skickade den till mig är en liten ding på basens baksida orsakat av ett trasigt gitarrställ på min skola.. Kan knäppa en bild på den om du vill.
Jag tror inte att jag skulle ha några problem med att få ut minst 8 lax för den med case (Ett Hiscox hardcase som kostar en tusing nytt) då den spelmässigt är i gott skick och har en högt eftertraktad färgkombination!

Hoppas att nåt av det där hjälpte!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Nu trilla poletten ned, jag fattade inte att det var samma bas som BB3000S snackade om.

Jag tar en funderare men jag håller precis på att köpa en annan jazzbas så ytterligare en kan bli en för mycket och så skulle jag behöva få loss lite deg.

/Mats D
Skriv svar