Jag tänkte försöka mig på att tillverka en bas...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

olja2 skrev:1. När du ska bygga en hals av typ Fendermodel så börja med att få tag i en lönnplanka som är färdighyvlad till rätt tjocklek! Och rätt tjocklek är 20 mm (inräknat putsmån med 1 mm), denna planka föreslår jag att du köper plan och rikthyvlad från ett snickeri tex.
Samma sak gäller greppbrädan, tjocklek 6 mm.
2. Skaffa en dragstång, denna dragstång ska in i halsen under greppbrädan, för detta ändamål behöver du en överhandsfräs med lämpligt frässtål ca 6 mm men beror på dragstången.
3. Rita upp en centrumlinje på halsämnet och använd den raka kanten som mothåll när du fräser spåret!
4. Rita sedan ut din hals på brädan och sågar med en bandsåg närma linjen men utanför! Sen är det bara hederligt slit med fil och slipmaskin för att trimma måtten till färdig ytterprofil! (det bästa resultatet får du om man fräser ut halsen, men då måste du först tillverka en mall!)
5. Limma på din greppbräda ( GMF har tex brädor som är sågade för band om man känner sig osäker på bandplacering och dyl)
6. Trimma sedan ner tjockleken på halsen på den del som du ska göra halsprofil på ( ex 21 mm vid 1 a bandet och 24 vid 12 e eller vad du nu tycker är lagom)
7. När du sedan börjar forma halsprofilen så ärdet bra att bryta alla vinklar med tex raspen, 45 grader första gången sen bryter du dem jämnt på så sett så håller du profilen symetrisk!
8. Avsluta med handputs, vanligt sandpapper, går att göra medslipmaskin men är man ovan så rekomenderar jag fröken höger.
9. Vad gäller greppbrädan så skaffa en radieslipkloss för att slipa fram radien, tror BBQ hade tips på hur man tillverkar en sådan, jag kör själv med en del av en rörbit från en DN 500 fjärrvärmeledning, men den kanske är svårare att få tag i! :wink:
10 Placera ut banden och såga med en tunn såg för badstavarna, se till att snitten blir parallella och 90 grader mot centrumlinjen.

När du kommit så här lång så fortsätter instruktionen! (om du vill)
Oljas online basbyggeri :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Tack för det!
Får ta och kopiera och spara detta tror jag. :-)
Tänkte basera halsen på min stingrayhals ungefär.
Har en kompis som har börjat bygga akustiska gitarrer så jag tänkte köpa trä genom honom.
Får se om Tomten kommer med lite pengar så man kan börja på allvar för just nu är det ebb i kassan. :(

Hellboy: Ska kolla upp länkarna där!
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

olja2 skrev:
Folxam skrev:
Hellboy skrev:Det är ju inte en ÖRN man ska svarva till......
Ok ... Jag var tvungen att kolla bara ... Jag uppfattade en viss ironisk ton i dina inlägg men den var inte helt uppenbar.
Jag uppfattar dig som en kompetent person överlag så det var inte för att klanka ner på dig!

Jag är fortfarande lite nyfiken på vilket moment som skulle underlättas med en svarv? :)
Valnötspluggen till en onepiece hals.
Ton och volymknopparna.
Träpluggar för att limma ihop ämne till kroppen!

Släpp det!!!! :wink:
:D

//J
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Inlägg av Basare »

Hellboy skrev:
Folxam skrev:Jag är fortfarande lite nyfiken på vilket moment som skulle underlättas med en svarv? :)
Du skulle t.ex. kunna gravera in ditt eget namn i stallet med en cnc svarv. :D

//J
Är jag helt borta eller skojar du? Ett stall i en svarv, oavsett om det är cnc-powered eller inte, har jag svårt att förstå syftet med. Du skojar, visst?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Basare skrev:
Hellboy skrev:
Folxam skrev:Jag är fortfarande lite nyfiken på vilket moment som skulle underlättas med en svarv? :)

//J
Är jag helt borta eller skojar du? Ett stall i en svarv, oavsett om det är cnc-powered eller inte, har jag svårt att förstå syftet med. Du skojar, visst?
Det går jättebra men det måste ju givetvis vara en metallsvarv. Men det var faktiskt ett skämt.

//J
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Inlägg av Basare »

Hellboy skrev:
Basare skrev:
Hellboy skrev:

//J
Det går jättebra men det måste ju givetvis vara en metallsvarv. Men det var faktiskt ett skämt.

//J
Tack :D Det räcker inte att du lägger smileysar i dina inlägg, för du verkar alltid vara en glad gubbe.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Haha jag är ledsen, men jag bara måste säga det här:

Näj!!!

Inte graverar man namnet i stallet med en svarv. Knappt ens en svarv med drivna verktyg.

Med en fräs? Absolut.
Hellboy skrev:
olja2 skrev:
Folxam skrev:
Ok ... Jag var tvungen att kolla bara ... Jag uppfattade en viss ironisk ton i dina inlägg men den var inte helt uppenbar.
Jag uppfattar dig som en kompetent person överlag så det var inte för att klanka ner på dig!

Jag är fortfarande lite nyfiken på vilket moment som skulle underlättas med en svarv? :)
Ton och volymknopparna.

//J
Ok jag har släppt mig! 8)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Basare skrev: Tack :D Det räcker inte att du lägger smileysar i dina inlägg, för du verkar alltid vara en glad gubbe.
Ibland är jag lite hemlig men över lag skriver jag faktiskt det mesta med glimten i ögat. :)

//J
Användarvisningsbild
Olja
Medlem

Inlägg av Olja »

Folxam skrev:Haha jag är ledsen, men jag bara måste säga det här:

Näj!!!

Inte graverar man namnet i stallet med en svarv. Knappt ens en svarv med drivna verktyg.

Med en fräs? Absolut.
Hellboy skrev:
olja2 skrev:
Folxam skrev:

Ton och volymknopparna.

//J
Fantasktiskt konstruktivt! nu vet vi alla skillnaden på en svarv och en fräs, vilka basar har du byggt? Bifoga gärna nåra bilder!! besservisser!!!
Keep it simple, less is more!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Folxam skrev:Haha jag är ledsen, men jag bara måste säga det här:

Näj!!!

Med en fräs? Absolut.

Det här börjar bli löjligt.... Det hela började med att jag rabblade upp exempel på maskiner som underlättar arbetet och jag råkade nämna ordet "svarv". Det FINNS moment där du använder en svarv på samma sätt som att det finns fördelar med bandsåg, slipmaskin, polermaskin, fräsar, lacksprutor och faan och hans moster vid tillverkning av ett instrument. OCH handverktyg. GIVETVIS använder man handverktyg men jag skulle personligen inte karva fram en hals med morakniv. Helt beroende på hur mycket man vill göra själv och vilken nivå man vill lägga sig på så finns det fördelar med att använda maskiner. I den här tråden handlar det nog med all säkerhet inte om att svarva axelbandshållare eller rattar eller överhuvudet taget hålla på med metall bearbetning så det kan vi lämna därhän.

Nog om detta....

//J
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Kanske skulle ta och svarva till ett baseballträ? :lol:

Det kan man använda som hals sen.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

Användarvisningsbild
Olja
Medlem

Inlägg av Olja »

Ja eller fräsa ett par såna här! eller hyvla???!!
Bild
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Japp!
Definitivt hyvla till ett par trummor!

Användarvisningsbild
Olja
Medlem

Inlägg av Olja »

om man e jävlig med svarven så varför inte.....
Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

kanifflesmannen skrev:Kanske skulle ta och svarva till ett baseballträ? :lol:

Det kan man använda som hals sen.
:thumbsup: Kan man spela bas på en längdskida så går det nog att spela på ett baseball trä....

http://www.erikpetersen.se/video/brahms.mov

Bild

Varieté Velociped. Med bl.a. Svante Drake på muntrummor. Man hör tyvärr inte skidbasen så himla bra eller mycket i klippet men det låter faktiskt riktigt bra när han spelar på den. :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

En variant på stickbass kanske? :wink:

Den måste väl vara elektrifierad på nåt sätt eller?

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

kanifflesmannen skrev:En variant på stickbass kanske? :wink:

Den måste väl vara elektrifierad på nåt sätt eller?
Om ni har möjlighet att gå och se Varieté Velociped så gör det! Helt underbart. Dom spelar på allt från cyklar, skidor, vinglas till lite mer normala instrument. Dom är inte riktigt kloka! Otroligt kompetenta! Hysteriskt roligt. Och geniet Svante Drake mitt upp i alltihop!!

Han hade tagit en vanlig längdskida i trä a´la tidigt 70-tal med bindningar kvar och sen hade han satt på en mikrofon och ett par strängar. Han satte ner nedre delen av skidan i vänster sko för att fixera den och så spelade han som på en kontrabas ungefär. Har för mig att den var 2-strängad. Såg hysteriskt roligt ut! Och lät faktiskt helt ok! Lite en galen varitémusikerversion av Stig i DAD, som ju också har helt besynnerliga instrument. :)

//J
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

Hellboy skrev:
Folxam skrev:är petmoster
vill inte bli petad på!!

Nog om detta....

//J
Sorry, har nog en släng av Aspberger ... Nog om detta!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Folxam skrev:
Hellboy skrev:
Folxam skrev:är petmoster
vill inte bli petad på!!

Nog om detta....

//J
Sorry, har nog en släng av Aspberger ... Nog om detta!
Allt coolt. Mycket mitt fel. Skulle inte nämnt svarven. Och jag tar ärligt för givet att du är bättre på verktyg och att bygga saker än vad jag är. Inte min starka sida för att vara helt ärlig och jag har aldrig byggt något instrument. Men jag snickrar på sommarstugan, har spelat bas sedan sent 70-tal, känner ganska många gitarrbyggare och sen har jag renoverat gamla motorcyklar. Och vad det gäller det sistnämnda kan jag ju konstatera att jag använt både svarvar och fräsar en hel del. Och jag äger en hel del elektriska handverktyg. Polermaskin, överhandsfräs, slipmaskin och annat. Bygger ihop lite små prylar lite då och då till stugan och båten. Indistrisvarvar kan man för övrigt göra helt fantastiska saker med. Inklusive prägling och en hel del annat. En avancerad datastyrd svarv med robotarm klarar mer eller mindre exakt samma sak som en fräs och skillnaden mellan svarvar och fräsar börjar suddas ut nu för tiden. Men då är vi inne på avancerade prylar och det är ju inte riktigt vad vi pratar om här. Men även på ganska enkla svarvar kan man t.ex. montera märkningsverktyg direkt på svarven och då för att prägla runda föremål med serienummer, namn, modell eller vad som helst. Nog om detta som sagt. Vi börjar komma in rejält på över-kurs-prylar och det är ju inte riktigt vad tråden handlar om.... :D

Jag tycker att vi nu återgår till att prata om att bygga sitt eget instrument med enkla medel och hur man får det så bra man kan......

MVH//Jan
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Man måste väl ha bandsåg för att såga ut för banden?

Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Man måste väl ha bandsåg för att såga ut för banden?

Nä, Martin. En "bandsåg" använder musikrecensenter när dom bl.a. ska skriva recensioner av den senaste King Crimson-cd´n....

Det sågas band hej vilt i tidningarna har man ju märkt.....

//J
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hellboy skrev:

Nä, Martin. En "bandsåg" använder musikrecensenter när dom bl.a. ska skriva recensioner av den senaste King Crimson-cd´n....

//J
Aha. Blev den recenserad? :twisted:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Hellboy skrev:

//J
Åhå...

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=197833#197833
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

broder blues skrev:
Hellboy skrev:

//J
Åhå...

Åååå förlåt så mycket. Klart och tydligt ett brott mot upphovsrätten från min sida vad det gällde det där skämtet..... :oops:

//J :lol:
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Hellboy skrev:
broder blues skrev:
Hellboy skrev:

//J
Åhå...

Åååå förlåt så mycket. Klart och tydligt ett brott mot upphovsrätten från min sida vad det gällde det där skämtet..... :oops:

//J :lol:
Inga problem.. Jag har släppt den till Public Domain.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

broder blues skrev:Inga problem.. Jag har släppt den till Public Domain.
Det var NOBELT gjort, broder. :thumbsup: Då slipper jag sitta i fängelse. Igen.... :oops:

//J :D
Skriv svar