JV Squier P-bass 57 SÅLD!

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
jv
Medlem+

Inlägg av jv »

Det är sant det du säger,jag har ägt två amerikanska fenderbasar och jag vet inte om jag vill påstå att jv'n är "bättre" än dom,men jv'n är kvar och dom andra inte.
Vi som inte har centrerad tumme vet ju hur man byter ut mickar om man inte är nöjd,jag har dock originalmickarna kvar.
Sen gillar jag verkligen den "feta och glansiga" lacken som finns på lite äldre basar,och jv'n känns verkligen som en gammal och genuin bas.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag kan ju vara fel ute om mikarna där men som jag fattade det så var det USA-mikar i alla JV-instrumenten och det var ingen skillnad på dem och de som satt i vanliga junkiga CBS-instrument under samma tid. Men - som sagt - jag KAN ju ha fel och att det var så att Fender bemödade sig om att tillverka riktiga vintage-mikar för vissa marknader för JV-gurorna.

/Mats D
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Falcon skrev:Jag köpte min p-bas, en JV-57 i tobacco sunburst, sprillans ny 89.
Skyddsplast på p-skydd osv. Den hade vaxade kablar och inga plastbobbins. Höjda poler för A-strängen.
Min har plastkablar och inga höjda poler för A-strängen och jag är säker på att så även var fallet på i alla fall två utav mina tidigare JV P-basar.

Kan det då handla om en JV-bas som inte var tänkt för export från början?
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Falcon skrev:
jr skrev:
Falcon skrev:Jag köpte min p-bas, en JV-57 i tobacco sunburst, sprillans ny 89.
Skyddsplast på p-skydd osv. Den hade vaxade kablar och inga plastbobbins. Höjda poler för A-strängen.
Min har plastkablar och inga höjda poler för A-strängen och jag är säker på att så även var fallet på i alla fall två utav mina tidigare JV P-basar.

Kan det då handla om en JV-bas som inte var tänkt för export från början?
Antingen det, eller är micken bytt. Vad har du för märkning på halsen?

Denna märkning var på min hals.
BildBild
Min hals ser likadan ut. Minns att det var en 83:a men minns inte de andra siffrorna. Det var samma "typsnitt" i alla fall. Har tyvärr ingen bild på detta.
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Nytt pris för snabbare deal.
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

Falcon skrev:
MatsD skrev:Det är ju mycket som är bra med de där JV-instrumenten men samtidigt ska man komma ihåg att ett av skälen till att de framstod som så bra var att CBS hade sänkt kvaliteten så mycket på den amerikanska produktionen. Dessutom så sitter det ju en del saker i JV-instrumenten som inte är lika bra, mikarna t ex som är samma CBS-mikar som då satt i de amerikanska intrumenten. Det är således plastbobbiner och plastkablar, inte mikar tillverkade som de gamla mikarna i formvar och med tygklädda sladdar osv. Magneterna var väl inte heller i rätt material.

Personligen ser jag inga skäl till att hålla JV-instrumenten högre än de kvalitetsmodeller Fender USA har producerat de senaste decennierna sedan Fender köptes loss från CBS. Det finns ju förstås de som menar att japanska Fender hela tiden varit och även idag är bättre än de amerikanska, men om det verkligen så, då talar vi i så fall om saker mer på marginalen och inte som i början på 80-talet när japsen byggde fina Fender och CBS i USA hade byggt junk under ett flertal år.

/Mats D
När det gäller mickarna för den japanska marknaden, så kan det stämma. Men för export, var det vaxade kablar och ingen plast.

USA-mickar för export.
Nope. Endast Stratorna hade USA-mikar.
Basarna och Teleknastrarna hade Japanlindade mikar.
På de som var avsedda för den Japanska marknaden är det väldigt enkelt.
Fenderlogga = USA pickups
Squierlogga = Japan pickups.

Se hade de allra bästa Japanmodellerna även cellulosa och CTS-potar (stålblock på Stratorna). Sen om CTS-potarna är bättre än vanliga Japanska låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

MatsD skrev:Jag kan ju vara fel ute om mikarna där men som jag fattade det så var det USA-mikar i alla JV-instrumenten och det var ingen skillnad på dem och de som satt i vanliga junkiga CBS-instrument under samma tid. Men - som sagt - jag KAN ju ha fel och att det var så att Fender bemödade sig om att tillverka riktiga vintage-mikar för vissa marknader för JV-gurorna.

/Mats D
De tidigaste JV'arna fick överblivna mikar från USA.
JAg har en Strata med original-mikar som är daterade 76.
Har haft ett tiotal Strator med original 70tals pickups.

De tidigaste JV'arna då alltså. Sen fick de samma mikar som American Vintage som kommer lite efter Japan Vintage.
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

MatsD skrev:Det är ju mycket som är bra med de där JV-instrumenten men samtidigt ska man komma ihåg att ett av skälen till att de framstod som så bra var att CBS hade sänkt kvaliteten så mycket på den amerikanska produktionen. Dessutom så sitter det ju en del saker i JV-instrumenten som inte är lika bra, mikarna t ex som är samma CBS-mikar som då satt i de amerikanska intrumenten. Det är således plastbobbiner och plastkablar, inte mikar tillverkade som de gamla mikarna i formvar och med tygklädda sladdar osv. Magneterna var väl inte heller i rätt material.

Personligen ser jag inga skäl till att hålla JV-instrumenten högre än de kvalitetsmodeller Fender USA har producerat de senaste decennierna sedan Fender köptes loss från CBS. Det finns ju förstås de som menar att japanska Fender hela tiden varit och även idag är bättre än de amerikanska, men om det verkligen så, då talar vi i så fall om saker mer på marginalen och inte som i början på 80-talet när japsen byggde fina Fender och CBS i USA hade byggt junk under ett flertal år.

/Mats D
Verkar som du blivit pålurad blilligare modeller för inrikes marknaden i Japan :D

Tex Fender JV PB-62-98 Har tygkabel, cellulosalack och CTS-potar.

JV anses också vara de efterproduktioner som hör till de som ligger närmast originalen i både känsla och utseende. Mäjligen får de stryk av Tokai. När Fender beslutade att börja bygga AV, Amerivan Vintage så fick Fenders arbetare åka till Japan för att lära sig bygga gitarrer igen.

1967 är den dagen då Fender USA dog. Allt Fender USA tillverkat efter 67 är lika prisvärt som att köpa en banan för 5000kr.
Om jag får välja då (ja, jag har 4st Fender-guror från 67 och bakåt + en massa JV).

Min kompis har en 61'a Strata och en Squier JV 62ri. Han spelar uteslutande på JV'n för han tycker den spelar och låter bättre :D
Men han samlar pengar i 61'an i alla fall.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Vill ha..... :roll:
TVR!
Because Porsche are for girls.
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Jag kan tänka mig byte eller delbyte mot en bra lätt 1x12. Gärna Tecamp.
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Sänker till 7500 kr. Detta är en bra deal!
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Varför måste alltid de snyggaste basarna vara för dyra för min plånbok?
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Varför kan inge köpa min P51:a?????
TVR!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

MikeO skrev:Varför kan inge köpa min P51:a?????
....eller min Tokai??
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Sänkt pris igen.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Skit också
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Borna
Medlem

Inlägg av Borna »

Det är jul.. kan jag få basen i julklapp? :oops:
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

/Mats D
Fender JV hade inte alls de grejorna.
De hade samma mikar som fullerton.
Sen om ma pratar korrekthet i förhållande till 50 och 60 talarna så är JV bland de bästa klonerna. Min Fender JV Tele har till och med cellulosa på p-skyddet som de hade på 50talet. Det har inte ens Fender Customshop (finns säkert på dem också men jag har än att se en).
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Köööööp! 8)
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Sänker igen :?
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Sluta nu, annars måste jag ju köpa den!!!! :evil:
TVR!
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Mmmmmm JV

Bild
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Lite nyfiken, stannade den på PrataBas? =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
jr
Medlem+

Inlägg av jr »

Indigo skrev:Lite nyfiken, stannade den på PrataBas? =)
Nej, jag tror inte det. Blev kontaktad efter annons på blocket.
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+

Inlägg av SuperSwede »

:lol:

Jodå, den stannade kvar på PrataBas... :wink:

//P
Skriv svar