Fototråden
Oj, tack. Har precis formaterat datorn och alla bilder är väck. Inte originalen alltså utan de tillfixade versionerna. Jag tänkte ladda upp rubbet igen och fixa till vissa av bilderna igen, då skall jag testa en annan beskärning.Makten skrev: Sen vill jag kommentera Johannes bild av mannen på stranden. Den är riktigt, riktigt bra! Kanske att den kunde beskäras i sidled till ett snävare format. Kvadratiskt, månne?
- FreCKo
- Medlem++
Okej, tips och hjälp you guys!
Jag krökade bort min kamera (jag vet), så jag är liiiite sugen på att skaffa något mer... Maffigt. Något som visar "hej, jag är cool och kan ta bilder", även fast jag oftast bara tar bilder på mina näsborrar.
SÅ! Det jag undrar egentligen är: Hur bra är den här kameran?
http://www.pentaximaging.com/slr/K2000_-_White/
notera att den är viiiiiiiiiiiiiiiiiit!
Jag krökade bort min kamera (jag vet), så jag är liiiite sugen på att skaffa något mer... Maffigt. Något som visar "hej, jag är cool och kan ta bilder", även fast jag oftast bara tar bilder på mina näsborrar.
SÅ! Det jag undrar egentligen är: Hur bra är den här kameran?
http://www.pentaximaging.com/slr/K2000_-_White/
notera att den är viiiiiiiiiiiiiiiiiit!

För det behöver du en Nikon eller Canon... 
Nej, men seriöst. Den där pentaxen är OKEJ, inget mer. Dock får du inte så mycket för pengarna, för dom har gjort den i begränsad upplaga. (Därav att den är vit.)
Kolla in kameror som Nikon D60, Nikon D40X, Nikon D80, Canon EOS 400D, Canon EOS 350D, där får du helt okej mycket kamera för pengarna.

Nej, men seriöst. Den där pentaxen är OKEJ, inget mer. Dock får du inte så mycket för pengarna, för dom har gjort den i begränsad upplaga. (Därav att den är vit.)
Kolla in kameror som Nikon D60, Nikon D40X, Nikon D80, Canon EOS 400D, Canon EOS 350D, där får du helt okej mycket kamera för pengarna.
- FreCKo
- Medlem++
Grejen är att jag antingen köper en Ricoh GX200 (hade 100'an innan) eller den där Pentaxen. Pentaxen skulle jag FRÄMST köpa för att... Well, bättre kamera (den tusenlappen över då) + att den ser cool ut. Utseende är allt!MrFredrik skrev:För det behöver du en Nikon eller Canon...
EDIT: Kom på att ironi inte kommer fram så bra på internet. 5K är vad den kommer kosta i vitt utförande, och får jag en BRA kamera för dom pengarna (bättre än ricoh'n men sämre än en Canon EOS 5D) så är jag nöjd. Finns det däremot billigare och BÄTTRE digitala systemkameror så får jag problem.
- Makten
- Medlem++
Midvinternattens köld är...inte särskilt hård. Men Makten är ändå den enda dåren som trotsar den bristande skaren och släpar ut kamerahelvetet mitt ut på en åker och försöker fokusera manuellt i totalt beckmörker. Resultatet? Pja, det kunde vara bättre, men det får duga. Ska prova med ett bättre men ljussvagare objektiv i morgon, så kanske man slipper att stjärnorna ser "utdragna" ut (vilket beror på sk. komatisk aberration). Detta med fossilet 55/1,2 vid största bländaröppning och ISO 6400 i 6 sekunder. Längre slutartid går tyvärr inte om stjärnorna ska förbli prickar, då de rör sig en snutt som syns redan på 10 sekunder (vid 50 mm brännvidd på småbildsformatet).

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Klopper
- Hedersmedlem
- Berntsson
- Medlem+
Eller så kan det vara jävligt balltMakten skrev:...så kanske man slipper att stjärnorna ser "utdragna" ut (vilket beror på sk. komatisk aberration)

http://cache.boston.com/universal/site_ ... 250697.jpg
(klistrade inte in den för att jag inte direkt är fotografen, och för att undvika missförstånd. Stefan Wermuth heter fotografen förresten)
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- blackparkas
- Medlem++++
Hohoho....
Oh yes...
Det här hade man hoppats att det INTE skulle hamna på forumet....
Blev inringd av gamla kollegor och kunde inte motstå frestelsen... Hade glömt att de brukar köra med utstyrsel...
Dansband orepat i en ishall... blir inte hetare...
Frugans kommentar efteråt:
" -Ja, det är riskerna när man spelar för högt på basen, man hör när du spelar fel......"
Nåja... fick ju testa Aerodynen i "skarpt läge" iaf....
Oh yes...
Det här hade man hoppats att det INTE skulle hamna på forumet....

Blev inringd av gamla kollegor och kunde inte motstå frestelsen... Hade glömt att de brukar köra med utstyrsel...
Dansband orepat i en ishall... blir inte hetare...
Frugans kommentar efteråt:
" -Ja, det är riskerna när man spelar för högt på basen, man hör när du spelar fel......"
Nåja... fick ju testa Aerodynen i "skarpt läge" iaf....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
Men Mackahans... den där sävstaåsbilden var banne mig magisk....!!
Makten: Ser nice ut det där också tycker jag, när kommer stora bilder så jag kan förstora och sätta på väggen!?
Makten: Ser nice ut det där också tycker jag, när kommer stora bilder så jag kan förstora och sätta på väggen!?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- blackparkas
- Medlem++++
macahan skrev:eller hur blev den bra.. men tänk om man hade sett en vägverketspelare vid staketet/sargen också.. uj..
Ja, då hade det blivit fulländat!

- Axman
- Medlem+
- Tripod
- Medlem++
Re: Fototråden
Kul. Eftersom jag faktiskt har en hel del bilder i mina lådor (mest gamla pappersbilder) så måste jag ju passa på att lägga upp några här. Kanske just såna som har med musik att göra.knedy skrev:Alla forum ska ha en fototråd! Det måste väl finnas fler än jag som fångar spännande ögonblick med kameran, så här kan vi snacka kamera-utrustning, foto-redigering och självklart bjussa varandra på schyssta bilder vi tagit.![]()
Jag har fotograferat i ett år nu och har under hela tiden gjort det med en Samsung Digimax A40, en ganska crappy kompaktkamera men den är nog för att få mig att vilja ha något bättre. Så jag ska köpa en digital systemkamera i vår har jag tänkt.
Sen håller jag ju på mycket i photoshop, så mycket av det jag tar är sällan direkt från kameran.![]()
För er som har bilder och vill ladda upp dom men inte har någonstans att ha dom så finns ju photobucket där man måste regga sig eller så kan man använda http://imageshack.us/ där man kan göra det direkt.
Nånstans i gömmorna har jag också rätt bra bilder på Nazareth, Robert Broberg, Genesis, Weather Report och Stevie Ray Vayghan i vit Cowboykostym på Skeppsholmen (jag och Expressens sommarvikarierande fotograf var de enda som tilläts sitta på scenen och fota) Men de bilderna finns bara på negativ, och jag har ingen negativscanner. Så det dröjer nog innan de kommer upp.
Visst ja. Knedy ville ha utrustningsinfo också. På den tiden jag tog de här bilderna (cirka 1982-85) använde jag Nikon F2 och Tri-x. Oftast 105 mm tele. De flesta av de här bilderna tog jag åt Värmlands Folkblad och några åt Östgöta Correspondenten.
Bilden på Peps togs när jag skulle fotografera åt Gunnar Hoffsten (trumpetare, kompositör, skivhandlare och musikskribent samt far till Louise), som skulle skriva recensionen i Corren av Stockholms Jazz och Bluesfestival. När större delen av festivalen hade gått fick jag reda på att Gunnar var sjuk och att jag skulle skriva också. Utan att ha gjort några anteckningar. Men det gick, det också.
Idag använder jag Nikon D70.
The Vibrators

Peps

Green on Red

Roffe Wikström

Sex Pistols

Urban Sax

BB King

Miroslav Vitous/ Stanley Clarke

http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype