Hellish skrev:Snabb fråga bara. Om man hade haft högsta budet och det var ett godkänt bud, hade man blivit underrättad då eller? Verkar ju vara lite av en sida där man måste ha järnkoll på allt. Inte direkt något tradera där man får mail när man blir överbjuden.
Så här står det: 7. Efter avslutad auktion får vinnande budgivare bekräftelse via e-mail. Sedan blir du kontaktad av KVD på telefon senast påföljande arbetsdag för att avtala om betalning och boka tid för hämtning av bilen. Hämtning skall ske inom 5 arbetsdagar.
Det tycker man borde gälla även annat än bilar, men jag vet inte säkert.
Jag har inte fått reda på ännu vad som såldes på auktionen i går.
Däremot fick jag nu det beskedet att eftersom det var bud på alla grejerna så kommer det som inte såldes igår ut på en ny auktion om ca en månad; då utan reservationspris!!
Mycket tråkigt att höra Peter. Finns det ingen möjlighet att få dem att tänka om kring det?
Det verkar inte troligt. Jag har en liten plan jag ska testa men jag vet inte hur långt min handläggares frihet och vänlighet sträcker sig i relation till principer....
Synd.. å andra sidan kanske jag kan lyckas knipa ibban denna gången.
Hoppas din plan funkar
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
Hellish skrev:Snabb fråga bara. Om man hade haft högsta budet och det var ett godkänt bud, hade man blivit underrättad då eller? Verkar ju vara lite av en sida där man måste ha järnkoll på allt. Inte direkt något tradera där man får mail när man blir överbjuden.
Så här står det: 7. Efter avslutad auktion får vinnande budgivare bekräftelse via e-mail. Sedan blir du kontaktad av KVD på telefon senast påföljande arbetsdag för att avtala om betalning och boka tid för hämtning av bilen. Hämtning skall ske inom 5 arbetsdagar.
Det tycker man borde gälla även annat än bilar, men jag vet inte säkert.
Jodå, det är samma regler. Om man har det högsta budet och reservationspriset är uppnått blir man meddelad per e-post om hur man betalar och hämtar osv. Om man har det högsta budet men reservationspriset INTE är uppnått blir man också meddelad per e-post men därefter blir man också kontaktad per telefon för en diskussion där man försöker enas om ett pris nånstans mellan resvationspriset och det lagda budet. Kan man enas är man vinnare, annars inte och ju närmare reservationspriset ens bud är detsto troligare är det att man kan komma överens.
Det jag inte gillar med KVD är att det inte finns någon budautomatik och bevakning som t ex på eBay där närmast lägre bud höjs med ett visst belopp upp till det bud man lagt om det kommer andra bud. I stället trissas priset direkt upp till det högsta bud man lagt och visas för alla.
MatsD skrev:Jodå, det är samma regler. Om man har det högsta budet och reservationspriset är uppnått blir man meddelad per e-post om hur man betalar och hämtar osv. Om man har det högsta budet men reservationspriset INTE är uppnått blir man också meddelad per e-post men därefter blir man också kontaktad per telefon för en diskussion där man försöker enas om ett pris nånstans mellan resvationspriset och det lagda budet. Kan man enas är man vinnare, annars inte och ju närmare reservationspriset ens bud är detsto troligare är det att man kan komma överens.
Ok. Då hade jag väl helt enkelt inte det högsta budet ändå. Missade helt sluttampen på auktionen.
Hellish skrev:
Ok. Då hade jag väl helt enkelt inte det högsta budet ändå. Missade helt sluttampen på auktionen.
Precis samma här, tyvärr.
Håll då ögonen öppna om ca en månad när ni har chansen igen på det som inte såldes igår....
Verkar som att det är ny auktion den 26:e om inte jag fattat helt fel. Priserna som står, är det lägsta pris eller utgångspris? Eller både och..... Helt otroligt om dom inte fått en 15.000:- bas i av vad jag förstår fint skick såld för 3.000:-......
Men jag kan ju å andra sidan fattat priserna/reglerna fel också......
Hellish skrev:
Precis samma här, tyvärr.
Håll då ögonen öppna om ca en månad när ni har chansen igen på det som inte såldes igår....
Verkar som att det är ny auktion den 26:e om inte jag fattat helt fel. Priserna som står, är det lägsta pris eller utgångspris? Eller både och..... Helt otroligt om dom inte fått en 15.000:- bas i av vad jag förstår fint skick såld för 3.000:-......
Men jag kan ju å andra sidan fattat priserna/reglerna fel också......
//J
Priserna nu är högsta bud. Man kan se budgivningen om man klickar på "bud"fliken. Den här gången är det inget reservationspris utan högst vinner!!!
*edit* ser nu att det står reservationspris ej uppnått, men informationen jag fick var att man skippat det. Så vad som gäller är osäkert.
Senast redigerad av 200071 den lör 21 feb 2009, 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Mjaha, idag fick man gå tomhänt. Någon LeifIL var på hugget och ropade in såväl Gibson Ripper som D'Allessandro som Leduc och kanske fler instrument ändå som jag inte höll koll på. Hoppas han inte förköpt sig nu bara. Förra vändan när reservationspriserna var högre ropade jag in Leducen för 10 och närmaste bud under mig var 6000 kr men kvd ville ha 11.500 av mig pga res.priset så jag tackade nej. Det kanske man inte skulle ha gjort för idag gick den för 18.000 krisch. Bra för 200071 dock. Rippern klantade jag mig lite på, jag velade och lade bud för sent, den gick för under 7.000, det var nog lite för billigt. D'Allessandron gick för drygt 8.000 tror jag. För LeifIL blev det i varje fall runt 35 tusen att hosta upp på ett bräde nu, bara på de tre basar jag såg att han vann. Undras om det var en tät baspratare eller nåt outsider.
Var det nån annan här som budade och rentav ropade in nåt?
MatsD skrev:Mjaha, idag fick man gå tomhänt. Någon LeifIL var på hugget och ropade in såväl Gibson Ripper som D'Allessandro som Leduc och kanske fler instrument ändå som jag inte höll koll på. Hoppas han inte förköpt sig nu bara. Förra vändan när reservationspriserna var högre ropade jag in Leducen för 10 och närmaste bud under mig var 6000 kr men kvd ville ha 11.500 av mig pga res.priset så jag tackade nej. Det kanske man inte skulle ha gjort för idag gick den för 18.000 krisch. Bra för 200071 dock. Rippern klantade jag mig lite på, jag velade och lade bud för sent, den gick för under 7.000, det var nog lite för billigt. D'Allessandron gick för drygt 8.000 tror jag. För LeifIL blev det i varje fall runt 35 tusen att hosta upp på ett bräde nu, bara på de tre basar jag såg att han vann. Undras om det var en tät baspratare eller nåt outsider.
Var det nån annan här som budade och rentav ropade in nåt?
/Mats D
Hade helt glömt bort detta, likasåbra om Leduc'en drog iväg så fasligt. Bra för 200071 som sagt! Attans att du inte hostade upp 11.5k förra gången dock, Mats.
BB3000S skrev:Attans att du inte hostade upp 11.5k förra gången dock, Mats.
Jo, fast då var närmast lägre bud 6.000 kr så jag tyckte det var lite stort glapp, jag var ändå beredd att hosta upp 10 i förhandlingarna med kvd, men när det inte dög så och tänkte att jag kanske skulle få den billigare nästa gång - den som gapar över mycket osv... Men jag gråter inte för att jag inte har en Leduc nu och för 200071 hade det väl varit trist om jag lyckats ropa in den för 7-8 tusen. Rippern var ju jäkligt ball också, jag brukar inte gilla dem, de trärena man oftast ser men dennan fick jag gas på. Jag fårt trösta mig med att den var bandlös och att det inte är min starkaste gren inom basspelandet.