blackparkas skrev:
För min del skulle det aldrig gå att lira på din rigg, men jag förstår att du kanske måste m tanke på utrymme osv...
Jag MÅSTE ha fläsk i röven för att det ska gå att spela överhuvudtaget, annars blir jag less och går hem... Att inte ha bra ljud på basen på scen är det värsta som finns...!
Men hallå!
Det är precis det här jag är ute efter.
Det måste väl i allsin da´r finnas roligare saker att fundera över när man står på en scen
än hur basljudet låter. Och som jag även skrev; det är en vanesak.
Om du inte sitter på Bass&Drum-dagarna och lirar solostycken på en 7-strängad bas förståss.
Då finns det inte så massor mer än basljudet att reflektera över.
Jag skulle aldrig ens ha tid över att fundera över hur basen låter när giget väl är igång.
Jag har fullt upp med att spela, sjunga, ösa...sköta ljuspedalbordet med fötterna...
försöka tänka ut ngt vettigt att säga mellan låtarna....
Haha!!!
Jag tycker du ska lägga över lite ansvar till någon annan och koncentrera dig på hur basen låter istället!
Men ja, för min del så är det A och O hur basen/stärken låter. Låter det bajs så vill jag inte spela, och då spelar jag dåligt. Men ljudet skruvar man ju till INNAN.... inte undertiden man gig:ar... (oftast)
macahan skrev:Det där håller jag verkligen inte med om. Det värsta jag vet är att inte HÖRA vad jag spelar för ton.
Kolla på halsen är inte riktigt min melodi.. jag kör mer på känsla..
Ibland byter man tonarter och då är det cp-jobbigt att komma ihåg exakt vilken "ton" man spelar genom att kolla på halsen..
Det var ett försök till humor. Därav de tre gula gubbarna på slutet.
blackparkas skrev:
För min del skulle det aldrig gå att lira på din rigg, men jag förstår att du kanske måste m tanke på utrymme osv...
Jag MÅSTE ha fläsk i röven för att det ska gå att spela överhuvudtaget, annars blir jag less och går hem... Att inte ha bra ljud på basen på scen är det värsta som finns...!
Men hallå!
Det är precis det här jag är ute efter.
Det måste väl i allsin da´r finnas roligare saker att fundera över när man står på en scen
än hur basljudet låter. Och som jag även skrev; det är en vanesak.
Om du inte sitter på Bass&Drum-dagarna och lirar solostycken på en 7-strängad bas förståss.
Då finns det inte så massor mer än basljudet att reflektera över.
Jag skulle aldrig ens ha tid över att fundera över hur basen låter när giget väl är igång.
Jag har fullt upp med att spela, sjunga, ösa...sköta ljuspedalbordet med fötterna...
försöka tänka ut ngt vettigt att säga mellan låtarna....
Haha!!!
Jag tycker du ska lägga över lite ansvar till någon annan och koncentrera dig på hur basen låter istället!
Men ja, för min del så är det A och O hur basen/stärken låter. Låter det bajs så vill jag inte spela, och då spelar jag dåligt. Men ljudet skruvar man ju till INNAN.... inte undertiden man gig:ar... (oftast)
Utljudet ställer vi på soundcheck.
Ljudet på min stärk ändrar jag normalt nästan aldrig, om jag inte byter bas inför giget då förstås.
Då kan det ju bli lite skruv för att det ska fungera.
Jag vet inte vad era erfarenheter är, men av de ca 110 gig vi gjort med bandet kan jag nog räkna på en hands fingrar när det totala ljudet på scenen varit riktigt bra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Geddy_Lee skrev:
Jag vet inte vad era erfarenheter är, men av de ca 110 gig vi gjort med bandet kan jag nog räkna på en hands fingrar när det totala ljudet på scenen varit riktigt bra.
Hehe, det totala ljudet på scen har vi inte diskuterat än... det är huvudsaken att man hör basen bra och att den låter som man vill!
Jag tycker jag alltid står o funderar på hur basen låter, mestadels ut-ljudet, så jag har rätt fullt upp jag med
dessutom om man lirar på ställen där man inte har nåt att säga till om, o man tycker det låter skit på scen, ja då är det inte kul helt enkelt, jag vill ha bra ljud.
blackparkas skrev: Jag MÅSTE ha fläsk i röven för att det ska gå att spela överhuvudtaget, annars blir jag less och går hem...
Visst är det kul om basen låter bra, men det är absolut inte en nödvändighet för att man skall kunna spela.
Det verkar som att du tagit för mycket intryck av primadonnagitarrister, Svarten .
Nej... jag överdriver faktiskt lite när det gäller kravet på kvalitèn på ljudet... däremot så måste jag ha skithögt, och det får jag aldrig i monitorerna....
Jag är ljudteknikernas mardröm...!
Jag och trum-Fredrik som jag lirat med ibland som slår... HÅRT!
Intressant tråd. Vill bara återknyta lite till BBQV's inledande av den.
BarbequeVillage skrev:
Jack Bruce, en av de verkliga pionjärerna, använder Hartkestärkare se'n lång tid tillbaka. Han är en stilbildande innovatör både när det gäller spelstil och ljud, han gör fortfarande musik och är tillräckligt het för att kunna få gratisprylar från vilken tillverkare som helst. Jaco Pastorius var med om att utveckla aluminiumkonade högtalare åt samma företag. Hur kommer det sig att vi verkar veta nå't som dessa herrar inte begriper?
Kan det vara så att basister inte alls är så integritetsflata som man har fått uppfattningen om? Jag tolkade någon som skrev att det var som en besvikelse att vi är lika jobbiga som gitarrister med våra ljud. Varför skulle man inte få vara det? Jag tror inte Jack Bruce nöjer sig med att lajna basen rakt ut i PA't och få kass monitorljud som lyssning. Han har ju utvecklat sitt ljud efter egen smak och detta tycks ju Hartke ha kunnat fixa åt honom. Återigen så har det med ljudideal att göra. Vissa av oss här kanske inte är så knussliga och tycker att det mesta funkar (mao bred basljudssmak) medan andra är mer petiga med ljudet.
Debatten här är ju väldigt intressant på så vis att man får se hur åsikterna går ihop eller isär. Mer än så är det inte för mig. Jag förstår om man tycker att Pod in i PA't är väldigt smidigt och bra om man dessutom trivs med ljudet. Jag förstår också om man släpar med Ampeg-kylskåpet på mindre gig eftersom man då kanske inte kör ut i PA't iaf och då är man säker på att ljudet är till belåtenhet. På större gig kan det också behövas, tex större utomhusscener. 300W rörtopp kan behövas också om man behöver köra högt utan att det distar. En sådan rigg har man till både stort och smått vilket man för all del kan ha en Pod till också beroende på kringutrustning. Bära får man göra själv eller så är det som med de band jag spelar med. Alla hjälps åt med varandras prylar.
jag behöver inte skriva nåt då jag håller med Parkas fullständigt.
EBS har man för övrigt rätt i att tycka att det låter skit, särskilt när de kostar så pass mycket som de gör.
De flesta väljer faktiskt bort EBS och hellre väljer Ampeg, Mesa, Augilar osv. osv.
EBS låter STERILT, men passar slapbasister väldigt bra.
Man har rätt att tycka vad man vill, jag spelar rock på EBS, funkar fin-fint
men det är jag det, enda i sverige som gör det tror jag, så.,.hm..jag är nog unik *S f.n va härligt !! *S
Zalle skrev:Man har rätt att tycka vad man vill, jag spelar rock på EBS, funkar fin-fint
men det är jag det, enda i sverige som gör det tror jag, så.,.hm..jag är nog unik *S f.n va härligt !! *S
Liten skrev:Jag skulle lätt kunna lira på Geddys rigg.. Dock skulle ställningen som den satt på se jättelustig ut då den var tvungen att hänga i någon form av ryggsäck.. .. (jag djävlas bara med dig..)
Jag har det oförskämt bra att kunna skylla på mina medmusikanter.. jag har helt enkelt hamnat i en sits där jag får uppdradera i takt med min trummis.. så ni kann ju räkna ut hur stort hans trummsett är...
(I think someones overcompensating for something.. )
Danne skrev:Jag förstår om man tycker att Pod in i PA't är väldigt smidigt och bra om man dessutom trivs med ljudet. Jag förstår också om man släpar med Ampeg-kylskåpet på mindre gig eftersom man då kanske inte kör ut i PA't iaf och då är man säker på att ljudet är till belåtenhet.
Tycker det sammanfattar hela den här OT-urspårningen ganska bra.
Jag tycker egentligen likadant. Jag ville mest få er att se saker lite från ett annat perspektiv.
Utan provokation blir det inte mycket diskuterat.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman