Fläppen skrev:Makten!
Jag konstaterar att både du och jag verkar vara lite experimentlystna. Jag har länge gått och tänkt på kombinationen av en aluminium-Buster (styrpulpetbåt) och Allison 250, den motorn som sitter den gamla polishelikoptern Bell Jet-Ranger. Det vore mumma det. Jag ligger faktiskt ute på YouTube i ett helt annat sammanhang än musik, kolla http://www.youtube.com/watch?v=n1qzPeJMX78
Experiment är min melodi! Jetmotorer är jag svårt fascinerad av, av nån anledning. Antagligen för att de ger så vansinnigt mycket effekt i förhållande till storlek och vikt. Att de sen i modern tappning drar väldigt lite soppa är också intressant.
Helikoptermotorer är nog ganska ultimata om man ska bygga något större projekt själv, om man har råd. Annars finns det ju stationära turboaxelmotorer som är mycket billigare, men de är också tyngre.
Lirarna som ligger bakom båten jag postade har också byggt en med Allisonmotor, som ser ut precis som en 250: http://www.gas-turbines.com/squirt_1.htm
Tillägg: Det ÄR visst en 250 om jag förstår det rätt.
Tvåtaktstrimning höll man ju på med på moppenivå i alla fall. Jäkligt kul det också! Hur många är det som sätter fräsen i fabrikstillverkade trimcylindrar?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Makten skrev:
Tvåtaktstrimning höll man ju på med på moppenivå i alla fall. Jäkligt kul det också! Hur många är det som sätter fräsen i fabrikstillverkade trimcylindrar?
Hej igen
Tvåtaktare går att få nästan lika effekttäta som gasturbiner. Det är en av anledningarna till att jag fascineras av dem. Det du ser på YouTube-videon är en bromsbänkkörning av en kartingmotor (Rotax 125 cc) som är ganska vanlig i Sverige. Lite förklaring till 20071 också, som skickade lite frågetecken o. dyl. Jag har byggt bromsbänken själv inklusive programvaran till den (lite halvstolt).
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Makten skrev:
Hej igen
Tvåtaktare går att få nästan lika effekttäta som gasturbiner. Det är en av anledningarna till att jag fascineras av dem. Det du ser på YouTube-videon är en bromsbänkkörning av en kartingmotor (Rotax 125 cc) som är ganska vanlig i Sverige. Lite förklaring till 20071 också, som skickade lite frågetecken o. dyl. Jag har byggt bromsbänken själv inklusive programvaran till den (lite halvstolt).
Mvh
Thomas
Fläppen skrev:Tvåtaktare går att få nästan lika effekttäta som gasturbiner. Det är en av anledningarna till att jag fascineras av dem. Det du ser på YouTube-videon är en bromsbänkkörning av en kartingmotor (Rotax 125 cc) som är ganska vanlig i Sverige.
Ja, men de är ju inte direkt rena. Jag läste för ganska många år sedan att det var direktinsprutade tvåtaktare på gång, som var både renare, starkare och snålare än fyrtaktare, men det blev visst aldrig något med det. Man tycker att variabel kompression vore väldigt intressant på den fronten, men det har jag aldrig hört talas om. Det är mest avgasportarna det har hänt nåt med... Man borde också kunna göra variabla avgaspipor för rätt resonans vid olika varv.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Pluggar egentligen men under sommaren kör vi det projekt jag och en klasspolare varit projektansvariga för samt arrangerat under vårens kurs i projektledning.
Malmös just nu hetaste klubb...
Då jag inte har några arbetskamrater brukar jag mest stå å titta på mina kollegor.
Ibland kan jag vara något av en "uppfinnare", koppla den här mellan tv'n och ett ComHem uttag och du får evig lycka.
Ibland sitter jag ned, då kommer mina kollegor förbi för att antingen sparka eller spotta på mig.
SVT låter mig känna mig viktig en gång om året...
...resten av tiden sitter jag mest inlåst i ett rum och bearbetar TV-program. http://ioart.se/media/swf/aom.swf
Det händer att jag spelar in musik. http://ioart.se/media/swf/calaisa.swf
Mina kompisar, herr Bandspelare och trillingarna Mottagarsson.
GrafZeppelin skrev:
Du är väl nästan en i familjen nu?
Nja snarare en i familjen Skenström,
Fast i år fick jag åka upp till Solliden för att mygga på.
Mamma Drottning ville inte att jag skulle tafsa på dottern framför publik.
Fick åka tillbax till gigget med SÄPO.
Coolt va!?!
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Wall skrev:Fast i år fick jag åka upp till Solliden för att mygga på.
Mamma Drottning ville inte att jag skulle tafsa på dottern framför publik.
Fick åka tillbax till gigget med SÄPO.
Coolt va!?!
Ja, det känns bra att man måste kalla in säpo för att inte folk ska se att kronprinsessan har kontakt med en ofrälse...
GrafZeppelin skrev:
Men var det verkligen drottningens order...?
Det sas att det var så.
Jag har själv inte pratat med Silvia sen mitten av 80 talet så jag vet ju såklart inte säkert. Men mina chefer sa att det var så.
Som nyanställd vågar man ju inte ifrågasätta...
Makten!
Turbos, hembyggen, nice! Var det möjligtvis i närheten av Brinellvägen? Då har vi nog en del gemensamma bekanta.
Jobbat med turbos och EGR-system på Scania. Nu jobbar jag med provning/målning av motorer i motorfabriken (Södertälje).
Varje 2 min 45 s kommer det en ny motor som ska provas/målas. Härligt tempo, som smittar av sig på allt runtomkring.
Det roligaste som finns:
1. köra MC på bana
2. spela bas live (under vissa förutsättningar, gärna pudelrock)
3. jobba med lastbilar/motorer
jag står framför en sån här goding och framkallar bilder hela dagarna!
Tusan, det var mitt första "jobb". Stod och framkallade film och satt och kopierade bilder framför en KODAK ROYAL i 2 år. Helt manuell 1-timmars framkallningsservice. Jag har sett mycket av mina dåvarande grannar där jag bodde sist i Sverige. Mycket som dom inte trodde vi såg. Men vi hade ju 100% kvalitetskontroll av bilderna och tystnadsplikt. My God, människor har fantasi utöver släktfoton..... och det vet dom inte om...
Tusan, det var mitt första "jobb". Stod och framkallade film och satt och kopierade bilder framför en KODAK ROYAL i 2 år. Helt manuell 1-timmars framkallningsservice. Jag har sett mycket av mina dåvarande grannar där jag bodde sist i Sverige. Mycket som dom inte trodde vi såg. Men vi hade ju 100% kvalitetskontroll av bilderna och tystnadsplikt. My God, människor har fantasi utöver släktfoton..... och det vet dom inte om...
Jag är inte avundsjuk.. Jag skulle verkligen inte vilja veta en massa om mina grannar eller folk jag ser överhuvudtaget..
Geddy_Lee skrev:Jobbar du på snabblab, elle?
Vi har en sån´t Fuji-monster i Norrköping.
Men det där var ingen Fuji, va?
jobbar i en liten affär som heter bs-foto. håller på med nästan lite vadsomhelst, bara det har med bilder att göra. jobbar mest framkallning, då jag bara är där över sommarn.
och nej, det är en noritsu. inte för att jag är så high på grejerna men
Jag är inte avundsjuk.. Jag skulle verkligen inte vilja veta en massa om mina grannar eller folk jag ser överhuvudtaget..