Jag ska ringa runt till Börsens ALLA butiker imorgon så ska du se att jag på de flesta butiker kan få köpa en Flong ny Stingray för max 18k....!!
Det förutsätter att de har en hemma etc naturligtis.
Och jag tycker för övrigt visst de demoexen räknas.
Allt som hänger i butik är ju demoex, och har de hängt tillräckligt länge så hamnar de i outleten.
Har du verkligen aldrig tänkt på att listpris och faktiskt pris oftast brukar vara två helt skilda saker???
Eller är det ett tvångsbeteende du har att du måste ha rätt?
Jag VET att man i princip på vilken butik som helst skulle kunna köpa en Stinray ny för 18000, och även ännu billigare.
Men det räknas inte när de hängt i butiken en vecka, då är den ju beggad....
Bara så att jag vet hur du bestämt reglerna...
Bra pris Stingray
- blackparkas
- Medlem++++
- MatsD
- Medlem++
Parkas: Jag tycker du blir lite mästrande näsvis nu när du antyder att jag inte skulle känna till att det finns nåt som heter distributörernas rekommenderade listpriser respektive butikspriser och att det är skillnad mellan dessa. De flesta butiker anger ju som regel inte distributörernas listpriser utan sina egna butikspriser, utom i de fall de får bannor av distributlören att det skiljer för mycket, då får man i stället det priset lite mer informellt och muntligt vid besök i eller telefonsamtal/mejl till butiken.
Börsen har dessutom i princip alltid en röd "MB Deal"-uppgift på sin sajt på sånt de säljer till lägre pris än deras ordinarie pris. Några såna röda priser finns inte angivna på någon Stingray-modell. Ibland har de också särskilda kampanjer med lägre pris där det står nåt i stil med "gäller endast detta parti". Så har det t ex varit på de billiga Yamaha-basarna. Såna priser kanske man kan jämföra med när man argumenterar beg.priser. Men att du skulle jämföra med ett enstaka kantstött ex som en butik säljer som demoex förefaller helt orimligt. Ditt resonemang om att allt som hängt i butiken i mer än en vecka skulle gå att pruta ned till samma låga nivå är inte heller trovärdigt, (även om jag personligen alltid försöker se till att köpa instrument som inte hängt på väggen).
Du kan ju också kolla stortyskens (Thomann) priser på Stingray, de ligger också på 21 K och uppåt, de anger så vitt jag vet inte några distributörspriser utan sina egna butikspriser.
En sak kan jag dock ge dig rätt i. Eftersom JAM säljer Stingray för 18 K så kan det kanske gå att pruta ned motsvarande modell till samma pris på Börsen om man säger att man annars tänker handla på JAM.
/Mats D
Börsen har dessutom i princip alltid en röd "MB Deal"-uppgift på sin sajt på sånt de säljer till lägre pris än deras ordinarie pris. Några såna röda priser finns inte angivna på någon Stingray-modell. Ibland har de också särskilda kampanjer med lägre pris där det står nåt i stil med "gäller endast detta parti". Så har det t ex varit på de billiga Yamaha-basarna. Såna priser kanske man kan jämföra med när man argumenterar beg.priser. Men att du skulle jämföra med ett enstaka kantstött ex som en butik säljer som demoex förefaller helt orimligt. Ditt resonemang om att allt som hängt i butiken i mer än en vecka skulle gå att pruta ned till samma låga nivå är inte heller trovärdigt, (även om jag personligen alltid försöker se till att köpa instrument som inte hängt på väggen).
Du kan ju också kolla stortyskens (Thomann) priser på Stingray, de ligger också på 21 K och uppåt, de anger så vitt jag vet inte några distributörspriser utan sina egna butikspriser.
En sak kan jag dock ge dig rätt i. Eftersom JAM säljer Stingray för 18 K så kan det kanske gå att pruta ned motsvarande modell till samma pris på Börsen om man säger att man annars tänker handla på JAM.
/Mats D
- blackparkas
- Medlem++++
Ja, jag upplever även dig som "mästrande" och "näsvis" rätt ofta så då är vi väl kvitt då antar jag.
Det enda som verkligen är relevant är att det går att köpa nya Stingrays för 17-18k i Sverige.
Det enda som verkligen är relevant är att det går att köpa nya Stingrays för 17-18k i Sverige.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- MatsD
- Medlem++
OK, och i så fall förefaller 10 k för en begagnad Stingray i bra skick vara ett ganska attraktivt pris om man ser på det i förhållande till nypriset. Vid ett nypris på 21 k vore fullt rimliga begpriserna ca 12-13 k.blackparkas skrev:Det enda som verkligen är relevant är att det går att köpa nya Stingrays för 17-18k i Sverige.
/Mats D
- blackparkas
- Medlem++++
Ja, man kan tycka så.
Vi får väl höra med säljaren avd han fick ut.
Priserna går ju upp och ner som jag vet inte vad, speciellt på Stingray av någon konstig anledning...
Personligen kan jag tycka helt klart att 10k är ett rimligt pris, helt klart, om man inte tar hänsyn till att den är från slutet av 90-talet och att marknaden är svajig.
Att det är en bas som är rent kvalitétsmässigt och spelbarhetsmässigt (är det ett ord?!?) är värd 10k beggat håller jag helt med om.
Vi får väl höra med säljaren avd han fick ut.
Priserna går ju upp och ner som jag vet inte vad, speciellt på Stingray av någon konstig anledning...
Personligen kan jag tycka helt klart att 10k är ett rimligt pris, helt klart, om man inte tar hänsyn till att den är från slutet av 90-talet och att marknaden är svajig.
Att det är en bas som är rent kvalitétsmässigt och spelbarhetsmässigt (är det ett ord?!?) är värd 10k beggat håller jag helt med om.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- blackparkas
- Medlem++++
Jo, många butiker i Sverige sålde ut nya Stingrays för 10-12k senast nu i vintras.
- Will
- Medlem++
men dom varor som inte har mb deal pris brukar man kunna få billigare iafMatsD skrev: Börsen har dessutom i princip alltid en röd "MB Deal"-uppgift på sin sajt på sånt de säljer till lägre pris än deras ordinarie pris. Några såna röda priser finns inte angivna på någon Stingray-modell.
/Mats D
Gibson Thunderbird IV
-
- Medlem++