Kul! Försök att få tag på ett 18-55 IS. Mycket bättre optik än i det gamla utan IS.FreCKo skrev:Idag köpte jag mig en ny kamera! En Canon EOS 350D med ett 55-200mm-objektiv från Sigma, nu jävlar ska här fotas! Ska bara hitta ett billigt 18-55mm-objektiv också så har jag mitt på det torra en bra tid framöver...
Fototråden
-
- Medlem++
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- FreCKo
- Medlem++
Exakt det några kompisar sagt också, kostar 1600 nytt så förhoppningsvis kan man hitta ett för en tusenlapp... Fick mitt paket för ett riktigt bra pris (tycker jag), så då kan jag kosta på mig ett till objektivIndigo skrev:Kul! Försök att få tag på ett 18-55 IS. Mycket bättre optik än i det gamla utan IS.FreCKo skrev:Idag köpte jag mig en ny kamera! En Canon EOS 350D med ett 55-200mm-objektiv från Sigma, nu jävlar ska här fotas! Ska bara hitta ett billigt 18-55mm-objektiv också så har jag mitt på det torra en bra tid framöver...

-
- Medlem++
Ett annat objektiv som jag starkt kan rekommendera är ett EF 50mm/f1.8. Oerhört skarpt, ljusstarkt och skitbilligt.FreCKo skrev:Exakt det några kompisar sagt också, kostar 1600 nytt så förhoppningsvis kan man hitta ett för en tusenlapp... Fick mitt paket för ett riktigt bra pris (tycker jag), så då kan jag kosta på mig ett till objektivIndigo skrev:Kul! Försök att få tag på ett 18-55 IS. Mycket bättre optik än i det gamla utan IS.FreCKo skrev:Idag köpte jag mig en ny kamera! En Canon EOS 350D med ett 55-200mm-objektiv från Sigma, nu jävlar ska här fotas! Ska bara hitta ett billigt 18-55mm-objektiv också så har jag mitt på det torra en bra tid framöver...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- FreCKo
- Medlem++
Hum... Fast det objektivet jag har nu är på 55-200mm, känns som att jag vill ha ett som är lite mer vidvinklig eftersom 55 är rätt inzoomat... Men det var fan billigt!Indigo skrev:Ett annat objektiv som jag starkt kan rekommendera är ett EF 50mm/f1.8. Oerhört skarpt, ljusstarkt och skitbilligt.FreCKo skrev:Exakt det några kompisar sagt också, kostar 1600 nytt så förhoppningsvis kan man hitta ett för en tusenlapp... Fick mitt paket för ett riktigt bra pris (tycker jag), så då kan jag kosta på mig ett till objektivIndigo skrev:Kul! Försök att få tag på ett 18-55 IS. Mycket bättre optik än i det gamla utan IS.FreCKo skrev:Idag köpte jag mig en ny kamera! En Canon EOS 350D med ett 55-200mm-objektiv från Sigma, nu jävlar ska här fotas! Ska bara hitta ett billigt 18-55mm-objektiv också så har jag mitt på det torra en bra tid framöver...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827

- Makten
- Medlem++
Snyggt! Hemlig känsla där.Gamba skrev:såg några bilder du hade gjort och kom och
tänka på ett par gamla mezzotintgrafiker jag gjorde
för länge sen(typ 1979) tyvärr räckte inte min
scanner över hela bilden
men iallafall samma lika ide och känsla
eller som du nog sa
skogen är liksom allt

Det där med efterbehandling är ett gissel. Jag avskyr det platta uttryck man får direkt ur kameran, och där kan nog film vara mycket trevligare. Fast då handlar det ju om att välja rätt framkallning och sånt, så det är ju också "efterbehandling".
Jag tog en sväng före middan med mitt manuella gamla 28/2,8 på systemkameran, och sen efterbehandlade jag bilderna riktigt grishårt. Det blev rätt bra tycker jag, och inte helt olikt svartvitt mörkrumsarbete.

Såhär mycket kräm kan jag omöjligen få ur LX3-bilderna, tyvärr. Det vore trevligt annars, så man slapp släpa på dunderklumpen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- blackparkas
- Medlem++++
- Hugo Drax
- Medlem+
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Makten
- Medlem++
Nu är det banne mig vår. Rastade mitt mycket trevliga 105/2,5 AIS som har kostat mig exakt 100:- (genom lite byteshandel med ett 105/1,8). Det är så bra så man vet inte riktigt vart man ska ta vägen. Och då är bilden ändå beskuren till ungefär en tredjedel av originalet.
Jag använde en Nikon 5T närbildslins för ändamålet, då 105:an har 1 meter som närgräns i vanliga fall.

Jag använde en Nikon 5T närbildslins för ändamålet, då 105:an har 1 meter som närgräns i vanliga fall.

Senast redigerad av Makten den lör 25 apr 2009, 21:12, redigerad totalt 2 gång.
- Makten
- Medlem++
Förresten, tjusiga bilder machahan! Men jag tycker verkligen att det är för många av "samma sort". Jag tror du skulle tjäna som fasen på att välja ut bara ett fåtal när du visar bilder. Det kan bli lite tjatigt annars, även om de är bra, och det tar udden av upplevelsen på något sätt.
Tillägg: Och tjusiga bilder från Gamba också för den delen! Jag gillar den nostalgiska känslan som fasen. Är det film?
Lite synd att de är så hårt komprimerade bara. Jag vet inte vad du använder för metod att skala ned bilderna, men för den storleken så är 300 kb ganska lagom. Nedåt 150 funkar också, men sen börjar det "spricka". Dina är på ungefär 70 kb, vilket ger mycket artefakter, tyvärr.
Tillägg 2: Förlåt om jag låter som nån slags magister, det är inte alls meningen.
Men jag tror att alla kan tjäna på lite goda råd, hur duktig man än är. Jag tar mer än gärna emot råd själv.
Skål förresten. Fulvin här.
Tillägg: Och tjusiga bilder från Gamba också för den delen! Jag gillar den nostalgiska känslan som fasen. Är det film?
Lite synd att de är så hårt komprimerade bara. Jag vet inte vad du använder för metod att skala ned bilderna, men för den storleken så är 300 kb ganska lagom. Nedåt 150 funkar också, men sen börjar det "spricka". Dina är på ungefär 70 kb, vilket ger mycket artefakter, tyvärr.
Tillägg 2: Förlåt om jag låter som nån slags magister, det är inte alls meningen.

Skål förresten. Fulvin här.
- Svensson
- Forumvärd
Lite feedback ja.. från en som inte har mycket att komma med i fototråden. En sak jag tänkte på som gäller många bilder som visas i tråden är att de är grymma tekniskt och även kompositionsmässigt, det jag ofta saknar är liv och rörelse i dem! Fånga ögonblick och händelser. Det behöver inte vara superspektakulära prylar, tvärtom! Hitta de där små sakerna som händer runt omkring oss! Jag gillar t.ex. samtidsbilder från tidgare årtionden men ser itne så mycket bilder som speglar våra miljöer!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Makten
- Medlem++
Ja, det håller jag absolut med om. Personligen klarar jag inte av att fotografera människor över huvud taget, om det inte gäller familjemedlemmar. Det blir lite som att be en basist att spela trummor för att det är "viktigare".Svensson skrev:Lite feedback ja.. från en som inte har mycket att komma med i fototråden. En sak jag tänkte på som gäller många bilder som visas i tråden är att de är grymma tekniskt och även kompositionsmässigt, det jag ofta saknar är liv och rörelse i dem! Fånga ögonblick och händelser. Det behöver inte vara superspektakulära prylar, tvärtom! Hitta de där små sakerna som händer runt omkring oss! Jag gillar t.ex. samtidsbilder från tidgare årtionden men ser itne så mycket bilder som speglar våra miljöer!

Jag önskar verkligen att jag kunde fånga ögonblick, men jag är för blyg och räddhågsen för att flänga runt med kameran bland folk. Jag känner mig som en idiot och det blir oftast inga bilder alls.
Tillägg: Det är väl det som skiljer den duktige amatören från proffset, bland annat. De som tjänar pengar på sina bilder tar oftast bilder på just människor och situationer, för att de kan och vågar.
Men sen har vi ju också många fotografiska genrer där det bara är idel statiska motiv, och då är det just komposition, teknik och efterbehandling som gör bilderna bra.
- Svensson
- Forumvärd
Så känner jag också! Nåt som kan funka iaf. i vissa sammanhang är att ha ett hyfsat tele och fota runt på ditt och datt om man tex är på ett café, konsert etc. Till sist slutar folk att tänka på att det sitter en människa med kamera där!Makten skrev:Ja, det håller jag absolut med om. Personligen klarar jag inte av att fotografera människor över huvud taget, om det inte gäller familjemedlemmar. Det blir lite som att be en basist att spela trummor för att det är "viktigare".Svensson skrev:Lite feedback ja.. från en som inte har mycket att komma med i fototråden. En sak jag tänkte på som gäller många bilder som visas i tråden är att de är grymma tekniskt och även kompositionsmässigt, det jag ofta saknar är liv och rörelse i dem! Fånga ögonblick och händelser. Det behöver inte vara superspektakulära prylar, tvärtom! Hitta de där små sakerna som händer runt omkring oss! Jag gillar t.ex. samtidsbilder från tidgare årtionden men ser itne så mycket bilder som speglar våra miljöer!![]()
Jag önskar verkligen att jag kunde fånga ögonblick, men jag är för blyg och räddhågsen för att flänga runt med kameran bland folk. Jag känner mig som en idiot och det blir oftast inga bilder alls.
Tillägg: Det är väl det som skiljer den duktige amatören från proffset, bland annat. De som tjänar pengar på sina bilder tar oftast bilder på just människor och situationer, för att de kan och vågar.
Men sen har vi ju också många fotografiska genrer där det bara är idel statiska motiv, och då är det just komposition, teknik och efterbehandling som gör bilderna bra.
- macahan
- Medlem+++
- FreCKo
- Medlem++
Köpte ett sånt objektiv idag! Bra grejer, funkar alldeles grymt!Indigo skrev:Kul! Försök att få tag på ett 18-55 IS. Mycket bättre optik än i det gamla utan IS.FreCKo skrev:Idag köpte jag mig en ny kamera! En Canon EOS 350D med ett 55-200mm-objektiv från Sigma, nu jävlar ska här fotas! Ska bara hitta ett billigt 18-55mm-objektiv också så har jag mitt på det torra en bra tid framöver...
- Svensson
- Forumvärd
Det är ju inte individen man fotar så att säga! Som exempel kan man ju ta bilder på musiker, artister och idottsmän som man inte känner och ändå få till bilder som säger mig som fotograf en massa! Är dte int elite samma som att säga att "varför ska jag fota platser som jag inte känner till". Så känner iaf jag!macahan skrev:mm.. jag känner snarare så här avseende ögonblicksfoton: Varför ska jag ta kort på människor som jag inte känner, det ger ju inte mig själv någonting?
Samtidigt är det ofta de bilderna man fastnar för själv när man tittar på andras foton.. just kodak moments som det hette förr i tiden..
Att ta bilder på människor som jag själv känner, ens egna barn tex ger mig enormt mycket så klart men jag vet inte om det egentligen är själva fotot som ger mig det utan snarare motivet.
- macahan
- Medlem+++
jo, visst är det så att man kan ha den synen och det vet jag även många som har. Snarare majoriteten.
Men jag håller inte med om att jämställa det med platser för det beror på vilken inriktning man har som fotograf. Är man däremot inte intresserad av platser men intresserad av människor så är jämförelsen ytterst relevant.
Visst är det bra att vi alla gillar olika typer av fotografering annars skulle vi ju alla trängas på samma platser.
edit: för övrigt så avsåg jag den typen av foton på människor som inte sker i samband med evenemang så sportfoto och artistfoto hör inte dit och det tror jag du egentligen förstod. Streetfoto eller dokumentärt foto är det mer som specifikt avsågs.
Men jag håller inte med om att jämställa det med platser för det beror på vilken inriktning man har som fotograf. Är man däremot inte intresserad av platser men intresserad av människor så är jämförelsen ytterst relevant.
Visst är det bra att vi alla gillar olika typer av fotografering annars skulle vi ju alla trängas på samma platser.
edit: för övrigt så avsåg jag den typen av foton på människor som inte sker i samband med evenemang så sportfoto och artistfoto hör inte dit och det tror jag du egentligen förstod. Streetfoto eller dokumentärt foto är det mer som specifikt avsågs.
- Svensson
- Forumvärd
Jo jag förstod hur du menade, det var bara exempel jag gav och självklart har ju alla fotografer olika infallsvinklar på sitt konstnärliga utövande! Jag tycker bara att det är väldigt få bilder i den här tråden som fångar "ögonblicket" eller har rörelse i sig och själv bidrar jag inte med nåtmacahan skrev:jo, visst är det så att man kan ha den synen och det vet jag även många som har. Snarare majoriteten.

*EDIT* Jag gillar streetfoto och dokumentärfoto!
- Klopper
- Hedersmedlem
Int ä dä street, möjligen dokumentärt?
Jag passade på att knäppa några bilder på mj-klubben, när jag gjorde ett av mina sällsynta besök där (ännu mer sällsynt är att jag har kameran med mig).
Bilderna är skjutna från höften och är allt annat än tekniskt bra, men va fan, jag var bara ute efter att få några bilder på mina byggen.
Så håll tillgodo.

Kåkarna och en del av landskapet är mitt verk, dock inte vagnarna som är en liten del av en numera insomnad medlems byggen.

Detaljstudie av bygge.
Förövrigt det enda som har en verklig förebild.
Övriga kåkar är sk "konstnärliga" byggen.
Identifierar du kåken Mr Spock?

Mitt bygge skymtar till v bakom björkarna.
Ursäkta den spattiga bildkvalitén.
För den som mot förmodan undrar så är skalan 1.45 och modellerna är helt handbyggda, dvs inga byggsatser.
Jag passade på att knäppa några bilder på mj-klubben, när jag gjorde ett av mina sällsynta besök där (ännu mer sällsynt är att jag har kameran med mig).
Bilderna är skjutna från höften och är allt annat än tekniskt bra, men va fan, jag var bara ute efter att få några bilder på mina byggen.
Så håll tillgodo.

Kåkarna och en del av landskapet är mitt verk, dock inte vagnarna som är en liten del av en numera insomnad medlems byggen.

Detaljstudie av bygge.
Förövrigt det enda som har en verklig förebild.
Övriga kåkar är sk "konstnärliga" byggen.
Identifierar du kåken Mr Spock?

Mitt bygge skymtar till v bakom björkarna.
Ursäkta den spattiga bildkvalitén.
För den som mot förmodan undrar så är skalan 1.45 och modellerna är helt handbyggda, dvs inga byggsatser.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..