Bas genom synthfilter (adsr)?
- mikkejohansson
- Medlem++
Bas genom synthfilter (adsr)?
Har hållit på och leta synthiga ljud för ett gig i helgen (neo-gospel, en del låtar med synthbas som vore coolt att göra live), med filter o fuzz + oktav men inte riktigt kommit så nära jag vill.
Har ingen lust, just nu, att köpa nån av de bättre synthpedalerna (läs: dyrare), även om Bassgroovers G5:a blev ruggigt lockande, utan tänkte försöka komma nära med det jag har...
Fick möjlighet att låna en kompis Yamaha CS5, enoscillators monosynth, för att testa den "äkta" vägen också. Låter ju riktigt coolt, men tanken slog att det kanske vore ball att köra basen genom filterdelen på synthen och se vad det kan ge för resultat.
Har inte hunnit koppla upp det än dock, väntar på en Barge Concepts VFB2 blendpedal som BORDE komma idag (av en händelse köpt av just Bassgroover) och tänkte lägga synthen i loopen på den för att blanda in lite "ren" bas också.
Så, frågan;
Har någon av er testat köra bas genom filterdelen på nån synth?
Har ingen lust, just nu, att köpa nån av de bättre synthpedalerna (läs: dyrare), även om Bassgroovers G5:a blev ruggigt lockande, utan tänkte försöka komma nära med det jag har...
Fick möjlighet att låna en kompis Yamaha CS5, enoscillators monosynth, för att testa den "äkta" vägen också. Låter ju riktigt coolt, men tanken slog att det kanske vore ball att köra basen genom filterdelen på synthen och se vad det kan ge för resultat.
Har inte hunnit koppla upp det än dock, väntar på en Barge Concepts VFB2 blendpedal som BORDE komma idag (av en händelse köpt av just Bassgroover) och tänkte lägga synthen i loopen på den för att blanda in lite "ren" bas också.
Så, frågan;
Har någon av er testat köra bas genom filterdelen på nån synth?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
- bassicfun
- Medlem
Har funderat på samma sak men har inte provat,nu har jag min Akai Deep Impact så exprement lustan har avtagit lite,men att leverera en låg ren fyrkantsvåg som tränger igenom allt klarar inte den.....distad octaver med tokdist bara på octavern borde ju funka.
Synt bas på tangenter är ju annars en tråkig,enkel lösning.......men fränt ibland.....
Synt bas på tangenter är ju annars en tråkig,enkel lösning.......men fränt ibland.....
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
- mikkejohansson
- Medlem++
- kanifflesmannen
- Medlem+
Det skulle vilja testa, hur gör man rent praktiskt?
Har en korg triton le och där kan man ju skruva lite filter på några rattar...
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
- mikkejohansson
- Medlem++
De flesta moderna, digitala, synthar brukar väl inte ha ingång för "external" ljudkälla men det har de flesta äldre modeller...kanifflesmannen skrev:Det skulle vilja testa, hur gör man rent praktiskt?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- kanifflesmannen
- Medlem+
aha ok.
Då är jag med.
Då är jag med.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- mikkejohansson
- Medlem++
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt: