Intressekoll - Mesa400 med Plus rigg - Behålles tillsvidare.

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Intressekoll - Mesa400 med Plus rigg - Behålles tillsvidare.

Inlägg av whatawaste »

Topp: 10 000:- ( måste ju matcha de andra Mesorna... )
Låda: 4 000:-

Skicket på toppen är ok, med lite knaster i ett par pottar. Inget fel vad jag vet. Repade igår och det funkade prima.

Säljes ev. pga combo-köp...gammal och trött på att släpa.... :oops:
Senast redigerad av whatawaste den lör 08 aug 2009, 18:47, redigerad totalt 2 gång.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Re: Intressekoll - Mesa400Plus - Marshall VBC412.

Inlägg av bootsy »

whatawaste skrev:Topp: 8000:-
Låda: 4000:-

Skicket på toppen är ok, med lite knaster i ett par pottar. Inget fel vad jag vet. Repade igår och det funkade prima.

4x12:an är intressant.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

bootsy skrev:

4x12:an är intressant.
Noterat...igen. :wink:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

Freq range på lådan?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Skulle jag kunna komma och testa den någon kväll i veckan, Jocke?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Will skrev:Freq range på lådan?
Marshall skriver inte sådant på sin hemsida har jag för mig, men i den lådan rör det sig om ca 75-85Hz till 4-6 kHz (det sitter väl ingen diskant i?) beroende på vad för element det sitter i, om vi pratar -3dB.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Byte mot JCM-saker?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

tks skrev:
Will skrev:Freq range på lådan?
Marshall skriver inte sådant på sin hemsida har jag för mig, men i den lådan rör det sig om ca 75-85Hz till 4-6 kHz (det sitter väl ingen diskant i?) beroende på vad för element det sitter i, om vi pratar -3dB.
Har en sån låda och jag skulle nog också gissa på de frekvenserna. Det är bra tryck i basen men den djupaste sub-basen finns inte...och behövs inte det fyller ut bra ändå.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

41HZ skrev:
Har en sån låda och jag skulle nog också gissa på de frekvenserna. Det är bra tryck i basen men den djupaste sub-basen finns inte...och behövs inte det fyller ut bra ändå.
Precis. Den mesta energin i E-strängen ligger från ca 82 Hz och uppåt, och -3 dB i den trakten är inte dumt, det är ungefär det som krävs för att få bra tryck som fungerar i en bandsättning.

...sedan är tillverkarnas siffror för frekvensomfång ingen jättebra referensram. Är siffrorna -3dB, -6dB, -10dB eller -20dB? Nästan inga skriver ut det, men det är inte helt ovanligt att se siffror på frekvensomfång som går från 30 Hz. Det finns ingen högtalarlåda för elbas på marknaden som har -3dB vid 30 Hz (med undantag för om det finns någon gigantisk/trögdriven obskyr sak som tillverkas i väldigt litet antal). Antagligen inte någon som ligger på -3dB vid 40 Hz heller. På väg upp mot 50 Hz börjar man nog hitta en del.

Nu ska jag sluta spamma säljtråden, men var inte oroliga, -3dB kring 80 Hz räcker gott för att få en fyllig E-sträng. Vill man ha ännu mer botten så brukar de flesta förstärkare ha ett basreglage.

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

tks skrev:
41HZ skrev:
Precis. Den mesta energin i E-strängen ligger från ca 82 Hz och uppåt, och -3 dB i den trakten är inte dumt, det är ungefär det som krävs för att få bra tryck som fungerar i en bandsättning.

...sedan är tillverkarnas siffror för frekvensomfång ingen jättebra referensram. Är siffrorna -3dB, -6dB, -10dB eller -20dB? Nästan inga skriver ut det, men det är inte helt ovanligt att se siffror på frekvensomfång som går från 30 Hz. Det finns ingen högtalarlåda för elbas på marknaden som har -3dB vid 30 Hz (med undantag för om det finns någon gigantisk/trögdriven obskyr sak som tillverkas i väldigt litet antal). Antagligen inte någon som ligger på -3dB vid 40 Hz heller. På väg upp mot 50 Hz börjar man nog hitta en del.

Nu ska jag sluta spamma säljtråden, men var inte oroliga, -3dB kring 80 Hz räcker gott för att få en fyllig E-sträng. Vill man ha ännu mer botten så brukar de flesta förstärkare ha ett basreglage.
Men vbc412 borde ge ifrån sig mer botten än en hartke vx410, riight? :wink:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Will skrev: Men vbc412 borde ge ifrån sig mer botten än en hartke vx410, riight? :wink:
Tittar man bara på basregistret jämfört med övriga registret så är det mer eller minst lika mycket botten i en vettig 4x10 med basreflex mot en sluten 4x12, dvs frekvensen för -3dB är lägre i en 4x10 med basreflex.

Det är dock mer output i fyra 12"-element än fyra 10"-element. Dessutom är VBC:n på 4 ohm, så man får ut mer effekt ur en transistortopp än med en låda på 8 ohm. Mer effekt från toppen och mer output per watt = man kan väsnas mer.

Alltså, för att få samma volym med din 4x10 som med en 4x12 behöver du höja volymen när du kopplar in 4x10:an, och det är då du får mer botten. Förr eller senare tar effekten slut, medan det fortfarande finns mer att ge från samma volym med 4x12:an inkopplad.

Ett annat sätt att använda effekten är att helt enkelt vrida upp basreglaget, du har mer marginaler med 4x12:an.

Så nej, det är inte mer botten i som att den spelar lägre frekvensmässigt, men som sagt möjligheter till att låta mycket mer, och att kompensera med ännu mer botten genom EQ.

Bekymra dig inte så mycket över frekvenserna utan köp innan bootsy gör det om du är sugen ;)

Medlemspresentation:
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Inlägg av Johanivansson »

Bilder?
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Mesa Combon var en 2x10" och jag passar...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Skriv svar