Stå och lira
- anli
- VIP medlem
Stå och lira
Till min förskräckelse så har jag upptäckt att jag inte fixar att stå upp och lira med basen längre.
Snart så sitter jag och kissar också.
Pensionärslirandet i garaget har förstört min kropp.
Damn!
Damn!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
-
- Medlem+++
-
- Medlem+
Re: Stå och lira
Jag lirar jämt med axelband på mig, oavsett om jag sitter eller står...anli skrev:Till min förskräckelse så har jag upptäckt att jag inte fixar att stå upp och lira med basen längre.
Damn!
Det jag har lyckats fått till är att ha basen i samma läge sittandes som stående... och på så sätt spelar det ingen roll om jag sitter eller står.
Testa och ställ in axelbandet när du sitter och lirar och sen reser du dig upp och testar, jag tror att det kommer att funka!!!

(Hmm är det TROLL i farten...)
- TDHP
- Forumvärd
Stick, troll...bassisch skrev:Kan kännas lite smått kvinnligt att sitta ner däremot...
Helt klart häftigare att stå upp tycker ni inte?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
PÅ vilket sätt klarar du inte av att stå och spela? Är det ryggen? Axlar?
Hur man ställer in sitt axelband påverkar väldigt mycket. Jag har fått ändra hur jag står och spelar. Min förra spelstil började slita på nacke/axlar.
Sedan är det ju en enorm skillnad mellan olika axelband också.
Sista utvägen är nog att du skaffar en basslab bas
Hur man ställer in sitt axelband påverkar väldigt mycket. Jag har fått ändra hur jag står och spelar. Min förra spelstil började slita på nacke/axlar.

- bassisch
- Medlem
- anli
- VIP medlem
Inget problem med rygg eller så.Nick skrev:PÅ vilket sätt klarar du inte av att stå och spela? Är det ryggen? Axlar?
Snarare problem med att hitta rätt på halsen och att spela med plektrum.
Halsen blir så lång på nåt sätt, blandar i hop 6-7-8 banden. skall jag sedan hoppa från E-sträng till D eller G-sträng så blir det halvmissar.
Grejen är att den enda bas jag stått och lirat med i nutid och historiskt är Rickenbackern. Så den funkar väl bäst. P-basen och Allen Woody-basen ger mer problem.
Skall jag ha axelbandet på mig sittande så måste jag ju ha basen så jävla högt

Får stå och öva helt enkelt... kommer aldrig att ha behovet, men det känns så muppigt att vara tvungen att sitta.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Aha! Då är det ju inte fråga om ålder. Då är det bara att öva!
Generellt så når man bäst över halsen om man har basen högt upp. Men det ser ju löjligt ut om man lirar rock. Det man kan göra då är att man sänker axelbandet lite. Sedan vinklar man upp halsen lite, så att man slipper vinkla sin vänstra handled så mycket.
Prova olika höjder på axelbandet, prova olika vinklar på basen. Gör det ont, så gör du fel. Då får du prova något annat. När du hittat något som känns bra, då är det bara att öva!

Generellt så når man bäst över halsen om man har basen högt upp. Men det ser ju löjligt ut om man lirar rock. Det man kan göra då är att man sänker axelbandet lite. Sedan vinklar man upp halsen lite, så att man slipper vinkla sin vänstra handled så mycket.
Prova olika höjder på axelbandet, prova olika vinklar på basen. Gör det ont, så gör du fel. Då får du prova något annat. När du hittat något som känns bra, då är det bara att öva!
- basmartin
- Medlem+++
Ja, stå och öva är bra, om man vill att det ska kännas bekvämt. Jag har nästan alltid övat sittandes och det känns alltid jävligt märkligt på gigen, har aldrig känts riktigt bra. Den senaste tiden så har jag nästan uteslutande övat stående. Det har hjälp massor, måste jag säga. Jag är ingen stor fantast av ha basen högt upp, blir för sneda vinklar på handlederna och 1a bandet hamnar ganska långt bort så man får sträcka armen för att nå dit. Har man basen långt nere så blir det jobbigt att lira ovanför 15e bandet, iaf på en bas med Fenderaktig halsinfästning. Men det är bara att vänja sig, eller modifiera... Viktigast är att man har skoj. 

Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Nej, det är inte alltid såhär. Men igår strömmade det hit en massa troll. Så folk är lite misstänksamma av sig.bassisch skrev:TDHP skrev:Stick, troll...bassisch skrev:Kan kännas lite smått kvinnligt att sitta ner däremot...
Helt klart häftigare att stå upp tycker ni inte?
Är det alltid så här dålig stämning på det här forumet?
Tråkigt, jag som precis hittade hit
Välkommen hit!
- Bastappe
- Medlem+
Re: Stå och lira
Men vad bekvämt det är att sitta och spela:Danli skrev:Till min förskräckelse så har jag upptäckt att jag inte fixar att stå upp och lira med basen längre.
Damn!
Har jag en sittplats till hands när jag spelar så tingar jag den direkt.
Suttit och kissat har jag gjort lääääänge.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- anli
- VIP medlem
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- macahan
- Medlem+++
Sitta och lira på scen däremot kan vara lite tråkigare om det är ett rockband vi pratar om..
Hemma sitter jag alltid och lirar om jag inte spelar in och behöver svänga mina lurviga samtidigt...
Jag står däremot nästan alltid när jag spelar autistisk gitarr
För då har jag den så förbaskat högt upp..så den vilar inte ens i knät när jag sitter ner... plus att det är trevligt att gå omkring att spela..
Pensionärsvarning hade varit om du bytte ut en tung rigg mot en "lättare"..
Hemma sitter jag alltid och lirar om jag inte spelar in och behöver svänga mina lurviga samtidigt...
Jag står däremot nästan alltid när jag spelar autistisk gitarr

Pensionärsvarning hade varit om du bytte ut en tung rigg mot en "lättare"..

- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- Svensson
- Forumvärd
- Svensson
- Forumvärd
Jätteplus på den! Jag hade nåt Converse-liknande på fötterna efter senaste 8-timmars-giget med kontra. INTE bra.BB5000 skrev:Valet av skor när man spelar är rätt avgörande för hur seg man är i ryggen efter 3 set plus scengolvets hårdhet natiurligtvis..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+