P-bas från -62 hos Halkan! UPDATE!
- blackparkas
- Medlem++++
Gött Slaskbas!
Men då blir jag ännu mer förvånad över att du inte tycker det skiljer så mycket mellan en AVRI och en gammelyxa.
Men då blir jag ännu mer förvånad över att du inte tycker det skiljer så mycket mellan en AVRI och en gammelyxa.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem+
gammelyxa
Mest känslan av att det är ett gammalt instrument du håller i, finns ingen, enligt mig personligen relevans i pris skillnaderna. Fick i inbyte en Windmill p bas som jag tycker är en av de härligaste basar jag spelat på, med en enorm sång i kroppen på, priset på den beg. ligger på ca 8000.blackparkas skrev:Gött Slaskbas!
Jag sålde en helt org. 66a jazzbas för en tid sen å jag finner mer spelglädje i windmillen. Ni får väll tycka jag är knäpp men.
BEWARE OF THE DOG
- bashenrik
- Medlem
Vad innebär det Penta?Pentastar skrev:Du har inte varit med i svenska vintage-svängen länge va?TDHP skrev:SÅ himla billigt är det väl iof inte.Richard skrev:Nu står det väl iofs inget om vad som är original eller inte, men jag ställer mig vääääldigt tveksamt till att den där skulle vara helt original bortsett från refin.. Varför skulle han isåfall sälja den så billigt?
Tycker jag hört en del tveksama rykten om Halkan förut gällande att han säljer ihopplockade grejer o sånt?
Och att Halkan skulle sälja HPD som original låter knappast troligt, i så fall skulle han nog tala om det. (Att han kan ta överpriser för SÅNA är sen en annan sak!)
Att just Halkan skulle vara känd för att fejka originalinstrument, alternativt fejka att ihopplockade instrument skulle vara "äkta"?
Eller att det generellt är brukligt att svenska handlare fejkar vintage-instrument?
- blackparkas
- Medlem++++
Re: gammelyxa
Näeh, knäpp och knäppt... Lite knasig kanske?slaskbas skrev:
Mest känslan av att det är ett gammalt instrument du håller i, finns ingen, enligt mig personligen relevans i pris skillnaderna. Fick i inbyte en Windmill p bas som jag tycker är en av de härligaste basar jag spelat på, med en enorm sång i kroppen på, priset på den beg. ligger på ca 8000.
Jag sålde en helt org. 66a jazzbas för en tid sen å jag finner mer spelglädje i windmillen. Ni får väll tycka jag är knäpp men.

Man går naturligtvis igång på helt olika saker.
Och visst "sjunger" många nya instrument som en del äldre inte alls gör.
Dock så är det så olika på klangen i de flesta.
T.ex. de Windmill jag testat, eller Lakland eller vilka som helst nyare Fenderesqua basar har väl sjungit med bra sustain och bra klang, men just klangen har för min del känts för modern och "ny" för att den ska tilltala mig.
Kan kännas som lite sterilt mekaniskt klang om du förstår vad jag menar, medans näst intill alla 60-tals Fender jag testat, och en del 70-talare klingar lite mer organiskt och... ja, lite mer som en mognad klang liksom.
Svårt att snacka om sån´t här egentligen.
Men iom att jag förstår att alla har olika preferenser när det gäller instrument så förstår jag också att man även kan föredra den nyare klangen/soundet i en bas, likväl som jag oftast gillar de äldre yxorna bättre.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
-
- Medlem+
Re: gammelyxa
Jo! visst. Men det jag menar är att priserna harmonerar inte med det du får. Arne Arvidson kan plocka fram en gammal träbit och snida i hop ett mästerverk för mindre pengar.blackparkas skrev:Näeh, knäpp och knäppt... Lite knasig kanske?slaskbas skrev:
Mest känslan av att det är ett gammalt instrument du håller i, finns ingen, enligt mig personligen relevans i pris skillnaderna. Fick i inbyte en Windmill p bas som jag tycker är en av de härligaste basar jag spelat på, med en enorm sång i kroppen på, priset på den beg. ligger på ca 8000.
Man går naturligtvis igång på helt olika saker.
Och visst "sjunger" många nya instrument som en del äldre inte alls gör.
Dock så är det så olika på klangen i de flesta.
T.ex. de Windmill jag testat, eller Lakland eller vilka som helst nyare Fenderesqua basar har väl sjungit med bra sustain och bra klang, men just klangen har för min del känts för modern och "ny" för att den ska tilltala mig.
Kan kännas som lite sterilt mekaniskt klang om du förstår vad jag menar, medans näst intill alla 60-tals Fender jag testat, och en del 70-talare klingar lite mer organiskt och... ja, lite mer som en mognad klang liksom.
Svårt att snacka om sån´t här egentligen.
Men iom att jag förstår att alla har olika preferenser när det gäller instrument så förstår jag också att man även kan föredra den nyare klangen/soundet i en bas, likväl som jag oftast gillar de äldre yxorna bättre.
BEWARE OF THE DOG
- blackparkas
- Medlem++++
Jo, det är väl kanske så.
Sedan tilltalar inte den träbiten som Arvidsson snider ihop alla heller kanske, trots att den är billigare...
Sedan är jag helt pro-vintagepriser.
Även om det ibland kan tyckas helt löjligt så tycker jag det här med samlarvärde hör ihop lika mycket med instrument som med klockor och dylikt.
Sedan att de gamla basarna inte är något att sträva efter att äga för ALLA spelar ju egentligen ingen roll.
Så jag tycker nog visst att priserna kan harmonera med vad man får, om man tycker instrumentet med samlarvärde är bland det bästa man lirat på så får man ju inte bara en grym player/livskamrat utan man får liksom på köpet en yxa med samlarvärde.
Eller om man ser på det tvärtom, man köper något som är dyrt pga samlarvärde och på köpet så får man en riktigt bra bas.
Sedan tilltalar inte den träbiten som Arvidsson snider ihop alla heller kanske, trots att den är billigare...

Sedan är jag helt pro-vintagepriser.
Även om det ibland kan tyckas helt löjligt så tycker jag det här med samlarvärde hör ihop lika mycket med instrument som med klockor och dylikt.
Sedan att de gamla basarna inte är något att sträva efter att äga för ALLA spelar ju egentligen ingen roll.
Så jag tycker nog visst att priserna kan harmonera med vad man får, om man tycker instrumentet med samlarvärde är bland det bästa man lirat på så får man ju inte bara en grym player/livskamrat utan man får liksom på köpet en yxa med samlarvärde.
Eller om man ser på det tvärtom, man köper något som är dyrt pga samlarvärde och på köpet så får man en riktigt bra bas.
- bashenrik
- Medlem
Ingen annan som har någon åsikt angående detta?bashenrik skrev:Vad innebär det Penta?Pentastar skrev:Du har inte varit med i svenska vintage-svängen länge va?TDHP skrev:SÅ himla billigt är det väl iof inte.Richard skrev:Nu står det väl iofs inget om vad som är original eller inte, men jag ställer mig vääääldigt tveksamt till att den där skulle vara helt original bortsett från refin.. Varför skulle han isåfall sälja den så billigt?
Tycker jag hört en del tveksama rykten om Halkan förut gällande att han säljer ihopplockade grejer o sånt?
Och att Halkan skulle sälja HPD som original låter knappast troligt, i så fall skulle han nog tala om det. (Att han kan ta överpriser för SÅNA är sen en annan sak!)
Att just Halkan skulle vara känd för att fejka originalinstrument, alternativt fejka att ihopplockade instrument skulle vara "äkta"?
Eller att det generellt är brukligt att svenska handlare fejkar vintage-instrument?
- blackparkas
- Medlem++++
Lugn. Det komemr säkert.
Den uppfattning jag personligen fått är att, ja det säljs FÖRMODLIGEN en del ihopplock med i stort sett korrekta delar men att det då i de flesta fall även märks på prissättningen.
Den uppfattning jag personligen fått är att, ja det säljs FÖRMODLIGEN en del ihopplock med i stort sett korrekta delar men att det då i de flesta fall även märks på prissättningen.
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Jag tror Pentastar syftade på priserna som vintageinstrument brukar hålla i Sverige.bashenrik skrev:Vad innebär det Penta?Pentastar skrev:Du har inte varit med i svenska vintage-svängen länge va?TDHP skrev:SÅ himla billigt är det väl iof inte.Richard skrev:Nu står det väl iofs inget om vad som är original eller inte, men jag ställer mig vääääldigt tveksamt till att den där skulle vara helt original bortsett från refin.. Varför skulle han isåfall sälja den så billigt?
- bashenrik
- Medlem
Blev kanske lite ivrig där.blackparkas skrev:Lugn. Det komemr säkert.

Jag är personligen inte så väl insatt i vintage-marknaden i sverige, i alla fall inte hos handlarna. I ett mer allmängiltigt handelsperspektiv skulle det ses som en rätt grov anklagelse och särskilt då om det var riktat mot en viss handlare.
Blev därför lite nyfiken på om det var så eller om jag misstolkat något. Jag har ingen personlig kännedom om Halkans eventuella rykte som "äkta" vintage-handlare, därav min nyfikenhet.
- blackparkas
- Medlem++++
Min uppfattning är att Halkan är en av de seriösare i sthlm iaf, men det vet jag egentligen inte så mycket om, men det är den "känsla" jag fått.
- Pentastar
- Medlem++
Nu får ni ta det här på rätt sätt:
Basfolket i allmänhet har dålig koll på vintage.
Gitarrfolket däremot är helt nördbesatta i allmänhet.
Lite cyniskt men en ärlig observation av mig och andra.
När det gäller basen hos Halkan så är det uppenbart att den inte är straight. Det har han ju visat med prislappen.
Basfolket i allmänhet har dålig koll på vintage.
Gitarrfolket däremot är helt nördbesatta i allmänhet.
Lite cyniskt men en ärlig observation av mig och andra.
När det gäller basen hos Halkan så är det uppenbart att den inte är straight. Det har han ju visat med prislappen.
Time is a cruel companion
- bashenrik
- Medlem
Det kan så vara.Nick skrev:Jag tror Pentastar syftade på priserna som vintageinstrument brukar hålla i Sverige.bashenrik skrev:Vad innebär det Penta?Pentastar skrev:Du har inte varit med i svenska vintage-svängen länge va?TDHP skrev:SÅ himla billigt är det väl iof inte.Richard skrev:Nu står det väl iofs inget om vad som är original eller inte, men jag ställer mig vääääldigt tveksamt till att den där skulle vara helt original bortsett från refin.. Varför skulle han isåfall sälja den så billigt?
Det jag undrar är då om det är ett såpass orimligt lågt pris att något "måste vara fel"?
En pre-CBS P-bas brukar gå för omkring 50 - ca 70 000Kr, beroende på skick osv. Om det nu är en ganska dålig refin. så är det väl inte orimligt att priset är säg ca 25 000Kr lägre. Om det sedan är ytterligare ngt oklart om tex. stall, plektrumskydd osv. är orginal, eller banden är bytta så halkar man ju ner ytterligare några tusenlappar.
Då närmar man sig det begärda priset.
Undrar lite om det per automatik "måste" innebära att en P-bas från - 62 som "bara kostar" 31.500 består av ihopplockade delar, är fejkad m.m.?
Kan det inte vara så att det är en "äkta" bas,dvs. att i alla fall kropp, hals och mick är sammanhörande, även om allt inte är original?
Jag tyckte mig kunna utläsa att detta var omöjlig. Kanske är det jag som övertolkar?
- bashenrik
- Medlem
Med hänvisning till mitt senaste inlägg; Penta kan du utveckla och konkretisera vad du tror i denna del?Pentastar skrev:
På vilket sätt skulle den inte vara straight? (Jag har liten kunskap på detta område)
- Pentastar
- Medlem++
Jag har inte läst annonsen eller ens tittat på basen.bashenrik skrev:Med hänvisning till mitt senaste inlägg; Penta kan du utveckla och konkretisera vad du tror i denna del?Pentastar skrev:
På vilket sätt skulle den inte vara straight? (Jag har liten kunskap på detta område)
Men man brukar sätta priset efter skick och grad av orginalitet.
En original 62'a kostar avsevärt mer än så här och eftersom han har satt ett förhållandevis lågt pris så är det ju något som avviker från en i mint cond.
Eller det finns folk här som tror att den är helt original i toppskick?
Det påminner i så fall om tråden om bluffannonserna på vendolin där det ältades flera sidor att "den kanske är äkta och man kan göra en skitbra deal"

- blackparkas
- Medlem++++
Och en 62:a som förutom lacken är helt original brukar också hamna på en bit över det begärda priset hos Halkan vilket förstås gör att man har sina tvivel på att den är rakt igenom en 62:a
Men som sagt, med priset satt som det är satt så är det ju klart visat från Halkans sida att den kanske inte är helt 100% original.
Men som sagt, med priset satt som det är satt så är det ju klart visat från Halkans sida att den kanske inte är helt 100% original.
- bootsy
- Medlem+++
Jag var där och provspelade den idag för Bashenriks räkning och kommunicerade även i telefon med honom under tiden.
Min slutsats är:
En skitfin player. Refinen var GAMMAL och inte helt bra gjord. Denärr med allra största sannolikhet inte hopplockad. Vi lossade på halsen och det mesta tydde på att det var första gången på länge detta gjordes. Halsstämpeln var såvitt jag kan bedöma korrekt och på undersidan av halsen stod att läsa "renoverad av XXXXXX 1965". Stallet, eller åtminstone stallsadlarna var utbytta. Plektrumskyddet såg rätt ut. Micken lät och såg rätt ut från utsidan. Mickkåpan är med all sannolikhet original. Stallkåpan vete fan. Banden var i OK skick och halsen var trevlig. Axelbandsknopparna var utbytta.
Basen vägde kanske en aning mer än min 63:a och har inte samma kraftiga akustiska ton.
Inalles så är basen såvitt jag kan bedöma the real deal. Jag är en smula avis på Henrik som förmodligen köper den.
Ironi att jag köpte min vintagefender i Göteborg och han sin i Stockholm!
Min slutsats är:
En skitfin player. Refinen var GAMMAL och inte helt bra gjord. Denärr med allra största sannolikhet inte hopplockad. Vi lossade på halsen och det mesta tydde på att det var första gången på länge detta gjordes. Halsstämpeln var såvitt jag kan bedöma korrekt och på undersidan av halsen stod att läsa "renoverad av XXXXXX 1965". Stallet, eller åtminstone stallsadlarna var utbytta. Plektrumskyddet såg rätt ut. Micken lät och såg rätt ut från utsidan. Mickkåpan är med all sannolikhet original. Stallkåpan vete fan. Banden var i OK skick och halsen var trevlig. Axelbandsknopparna var utbytta.
Basen vägde kanske en aning mer än min 63:a och har inte samma kraftiga akustiska ton.
Inalles så är basen såvitt jag kan bedöma the real deal. Jag är en smula avis på Henrik som förmodligen köper den.
Ironi att jag köpte min vintagefender i Göteborg och han sin i Stockholm!
Stallet liknar mest ett veteflak.
- bashenrik
- Medlem
Ok, jag fattar. Den är refin. i en dåligt gjord burst, som är ful. Det verkar var klarlackad hals (att döma av bilden), och huvudet är ljust (inte så gulnat) Något kan vara gjort med halsen, ska var a slab, men ser ovanligt "ljus" ut (enligt mitt tycke) Kanske ombandad. Tveksamt om plektrumskyddet är original, det ser oanvänt ut. Kåpor förefaller gamla.Pentastar skrev:Jag har inte läst annonsen eller ens tittat på basen.bashenrik skrev:Med hänvisning till mitt senaste inlägg; Penta kan du utveckla och konkretisera vad du tror i denna del?Pentastar skrev:
Men man brukar sätta priset efter skick och grad av orginalitet.
En original 62'a kostar avsevärt mer än så här och eftersom han har satt ett förhållandevis lågt pris så är det ju något som avviker från en i mint cond.
Detta menade jag kanske kan utgöra tillräckligt för att påverka priset till det angivna?
Utan att det är ett ihopplock (hals, kropp, mick) om gjorts till en "-62:a"?
- blackparkas
- Medlem++++
Vänta nu Bootsy.... Var det första gången på länge som halsen lossades?
Har Halkan bytt in/köpt in en 62:as P-bas utan att själv kontrollera halsstämpel!?
Har Halkan bytt in/köpt in en 62:as P-bas utan att själv kontrollera halsstämpel!?
- bootsy
- Medlem+++
OK, kanske inte första gången, men det var inte gjort ofta i alla fall. Passformen var tight och fin och skruvarna satt HÅRT.blackparkas skrev:Vänta nu Bootsy.... Var det första gången på länge som halsen lossades?
Stallet liknar mest ett veteflak.
- macahan
- Medlem+++
- Pentastar
- Medlem++
Det enda jag kan säga om denna basen nu när jag tittat på bilden är att den borde väl ha brsiliansk rosewood men det där ser ut som grådaskig indisk. Fast Fender kanske bytte redan 62...Men då borde polarns 63'a Strata inte ha brasiliansk....oh well..
Jag är dessutom 99% säker på att halsen är omlackad både fram och bak och då är nog loggan också bytt.
Jag är dessutom 99% säker på att halsen är omlackad både fram och bak och då är nog loggan också bytt.
Senast redigerad av Pentastar den ons 09 sep 2009, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
- blackparkas
- Medlem++++
Original eller ej.
En P-bas ihopskruvad med rätt delar för 31000 är ett bra pris.
En P-bas ihopskruvad med rätt delar för 31000 är ett bra pris.