Hallå!
Skulle behöva en svinbra stämmgrunka till min bas å de andra instrumenten, finns det nån i klass med Boss och korgs dyrare pidalstämmisar fast som även har inbyggd mick för de tillfällena man inte vill ha sladdar... Kör just nu med en Zoom H2 recordergrej, men är lite meckigt.
Brukar det funka å köra in en shaddowmik in i gitarringången, eller ska man ha nån preamp innan då?
Tips på stämmapparat?
- epa
- Medlem+
-
- Medlem+
Skaffa en som du klämmer fast så slipper du sladdar. Det finns både mick- och piezoläge på den.
Jag kör med en sån här, kläm fast på stallet, stäm utan sladdar och preamps: http://www.korg.com/Product.aspx?pd=177
Enda invändningen jag har mot just denna modell är att displayen är lite ljussvag, men den funkar bra för mig.
Jag kör med en sån här, kläm fast på stallet, stäm utan sladdar och preamps: http://www.korg.com/Product.aspx?pd=177
Enda invändningen jag har mot just denna modell är att displayen är lite ljussvag, men den funkar bra för mig.
- epa
- Medlem+
-
- Kontot är inaktiverat
Undrar om den funkar trots medmusikanterna för oväsen runt en?epa skrev:Köpte en Joyo JT128 klämmstämmare för 170kr... tycker den funkar bra, testade mot en sån där dyr korg, och det stämmer mot varandra... korgen är lite mer känslig dock... men svinsmidig lite grej å klämma på stallet....
Isåfall låter det som ett högintressant alternativ.
Använder Korgen annars, den funkar otroligt bra, men det vore
onekligen skönt att slippa kablarna.
-
- Medlem
Har en av märket Korg som jag klämmer fast på stallet. Fungerar bra. Enda nackelden är att displayen inte är upplyst. Använder den även för altfiolen och nyckeharpan. Klämmer fast den på snäckan på de senare.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
- epa
- Medlem+
Ska kolla nästa rep, får se hur den reagerar på massa oljud som vibrerar basen....Kandyman skrev:Undrar om den funkar trots medmusikanterna för oväsen runt en?epa skrev:Köpte en Joyo JT128 klämmstämmare för 170kr... tycker den funkar bra, testade mot en sån där dyr korg, och det stämmer mot varandra... korgen är lite mer känslig dock... men svinsmidig lite grej å klämma på stallet....
Isåfall låter det som ett högintressant alternativ.
Köpte en till joyo idag, en modell som kostade 150kr.. den förra kostade nog 198kr fast jag fick rabbat... ska se vilken som funkar bäst på basen... den andra får bo på banjon så slipper man flytta runt den jämt...
- Svensson
- Forumvärd
- MatsD
- Medlem++
Jag har en Ibanez PU10:

Jag har inte haft nån annan "klämma fast-stämmare" så jag kan inte säga om den är bra eller dålig relativt sett, men jag tycker den är bra och med både lampor och baklyst LED-fönster med tonen som bokstav är den rät tydlig och lättavläst.
Jag kanske ska lägga till att jag har den till gitarr så hur bra den funkar på kontra vet jag faktiskt inte. Men omfånget går i varje fall enligt specen ned till A0.
/Mats D

Jag har inte haft nån annan "klämma fast-stämmare" så jag kan inte säga om den är bra eller dålig relativt sett, men jag tycker den är bra och med både lampor och baklyst LED-fönster med tonen som bokstav är den rät tydlig och lättavläst.
Jag kanske ska lägga till att jag har den till gitarr så hur bra den funkar på kontra vet jag faktiskt inte. Men omfånget går i varje fall enligt specen ned till A0.
/Mats D
- peter_s
- Medlem++
Jag har också en klämma-fast-stämmare (någon billig variant från Jam, minns inte märket), och tycker att en sådan kan vara ett smidigt alternativ i vissa lägen (i skarpt läge är det dock pedalstämmare som gäller). Den fungerar felfritt när jag använder solida instrument, även i fall då bandpolarna samtidigt spelar på förstärkta gitarrer och trumset, men sämre när jag testat att göra samma sak med en hollowbody-bas. Gissningsvis beror det på att den ihåliga fångar upp andra ljud, och därigenom börjar vibrera på ett sätt som förvirrar stämapparaten, i större utsträckning än vad solida instrument gör.