Tja fast julfirandet har äldre rötter än så i persiska, romanska, germanska och keltiska kulturer, man firade ofta solen/norrskenet, misteln är t.ex. rester från en fertilitetsrit osv. Man firade punkten då dagarna började bli längre (i.e. fler soltimmar/dygn) igen.
350 e.kr. fastställde påven Julius den förste att Jesus födelsedag inträffade den 25 december, för att göra det lättare för "hedningar" att anpassa sig till den nya religionen.
Tolka det hur ni vill, men det går inte att förneka att "julfirandet" (kommer från ordet "yule" - hjul, hjulet var en symbol för solen) funnits längre än kristendomen.
Samuel V skrev:Är det nån som vet var traditionen med julgranen kommer från?
Säkert från Tyskland. Annars en rädd kul tradition med att hugga ner en gran och dra in i huset för att fira Jesu födelse.
Jag forskade lite i det, trädets betydelse är tydligen att påminna folket om att bättre tider är på väg, d.v.s. att man snart kunde så i marken igen och odla
Inte ALLAS julfirande har något med Jesu eventuella födelse att göra.
Jag firar jul för att det är en mysig tradition med god mat.
Skulle nog strunta i stjärnor och sånt också om det bara var upp till mig...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
TDHP skrev:Inte ALLAS julfirande har något med Jesu eventuella födelse att göra.
Samma här. Jag firar jul för att det är en tid då man kan träffa all familj och bara umgås och ha det trevligt. Dessutom gillar jag tanken att solen börjar återvända till våra trakter igen!
TDHP skrev:Inte ALLAS julfirande har något med Jesu eventuella födelse att göra.
Samuel V skrev:Jag ber om ursäkt i förväg för att jag inte kan låta bli att provocera, jag tycker bara det är kul med historia
Nej, du tycker det är kul att vara en bitch...
För en som tycker kristendomen är det värsta som finns så har du osunt nära till att börja diskutera saker och ting kring kristendomen.
Ärligt talat tycker jag synd om människor som du Samuel.
Själv så firar jag julen för att det är trevligt.
Sedan allt det här med jesu födelse etc etc det finns liksom i bakgrunden.
Läsa julevangeliet hör till, om någon orkar, men mest bara "för att".
Senast redigerad av blackparkas den mån 30 nov 2009, 14:56, redigerad totalt 2 gång.
Kan du inte Wiki:a hur det kommer sig att halva jordklotet firar en "kristen" jul?
De flesta riterna kring julen har "hednisk" bakgrund. I Skandinavien tog det lång tid innan kristendomen tog över, därför använder vi fortfarande ordet "jul" istället för "kristusmässa"
Nä, jag hade behövt skriva en c-uppsats om religion och psykologi för att förklara, och det orkar jag inte
I grund och botten spelar det ingen roll varför man firar jul, det är upp till var och en. Jag tycker bara det är kul att titta på den historiska/kulturella bakgrunden.