EBS octabass vs. MXR bass octave deluxe

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

EBS octabass vs. MXR bass octave deluxe

Inlägg av Rama »

står i valet och kvalet med en gnutta ångest över oktavpedaler. har gas på både octabasen och M-288 deluxen. har ju bara behov av en dock. har inte hunnit pröva någon av dom än. octabassen har ju fått blandad kritik här och den verkar bra tycker jag. går att provspela i göteborg också. tycker båda låter bra av vad jag sett på youtube och hört av ljudprov. MXR:en finns det ju ingen butik i stan som verkar ha än dock.

:?: frågan till er basbröder är :
Är det värt dom extra pengarna som MXR:en kostar. är det en bättre pedal att satsa på? skulle man våga chansa på att köpa MXR?
EBS eller MXR?
jag har beslutsångest. hur skulle ni gjort? tips? mina pedalkunskaper är små :(
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
DG
Nykomling

Inlägg av DG »

Kolla på Freddans, de hade MXR:en inne för någon månad sen. Kan ju dock vara nån som norpat den sen dess.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Har du läst denna länk http://pratabas.se/viewtopic.php?t=22993
"liten" här på forumet har en MXR, han skriver lite om det mot slutet av tråden!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Ok.. here goes:

Octabassen: Jag har inte gillat EBS pedaler nämnvärt mycket.. den triggar OK! men jag tycker ljudet är ganska hårt och inte speciellt varmt... Smaksak som flera här kommer motsätta sig gissar jag..

MXR:en: Varm, torr som den gammla OC-2an från boss.. många ljudvariationer då du kan boosta mellanregestriet inne i pedalen.. ställbar freq mellan 400 och 800.. med dry signalen helt av låter den väldigt synthig och varm.. Personligen gillar jag verkligen soundet..

Dom har båda en definitiv karaktär.. och dom båda saknar det där djupa tunga blöta octaver soundet.. som återfinns bla i Ampegs sub-blaster..

MXR:en får stanna för att den har överdjävlig tracking när man får upp signalen från basen.. och att tonen är väldigt musikalisk och användbar.. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

DG: tack för tipset. det måste jag kolla upp.

Evilbiker: har läst det inlägget redan, men tak iaf! :tummenupp:
Liten skrev:Ok.. here goes:

Octabassen: Jag har inte gillat EBS pedaler nämnvärt mycket.. den triggar OK! men jag tycker ljudet är ganska hårt och inte speciellt varmt... Smaksak som flera här kommer motsätta sig gissar jag..

MXR:en: Varm, torr som den gammla OC-2an från boss.. många ljudvariationer då du kan boosta mellanregestriet inne i pedalen.. ställbar freq mellan 400 och 800.. med dry signalen helt av låter den väldigt synthig och varm.. Personligen gillar jag verkligen soundet..

Dom har båda en definitiv karaktär.. och dom båda saknar det där djupa tunga blöta octaver soundet.. som återfinns bla i Ampegs sub-blaster..

MXR:en får stanna för att den har överdjävlig tracking när man får upp signalen från basen.. och att tonen är väldigt musikalisk och användbar.. :)
Ja du Liten, jag tror minsann du nästan övertalat mig att köpa en MXR :D . bra ingående analys av trampan :tummenupp: Om den finns att provspela på Freddans så ska jag testa annars får det nog bli ett litet impulsköp efter jul. Merci!!
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Köp den på öppet köp... Helt klart värd att testa. Hoppas den faller dig på läppen.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MorfarRidSmek
Medlem

Inlägg av MorfarRidSmek »

Liten skrev:Ok.. here goes:

Instämmer!
Provade dessa på 4sound i sthlm i torsdags..lät mkt bättre..triggade bättre och vann alla kategorier över EBSen.. MXR är lite dyrare men jag skulle säga att det är värt det!
Skriv svar