Såg igår att min thomannkontra verkar spruckit lite, det är nån mm som släppt framtill på sidorna av halsen, och man ser att limmet verkar spricka lite bakåt... glömde att ta en bild så jag ritade vart sprickorna är....
Är det nått att bry sej om, är ju en slit å slängbas liksom... men går ju att kladda på nått superlimm eller nått kanske... Känns lite ovärt att lämna in den på reparation...
Vet att basen välte omkull en gång men tog i dörrposten så den föll inte helt omkull...
Okej nästa fråga! balansera? Det är egentligen stackeln som bestämmer hur bra man lyckas "balansera på basen" dästo längre in stackeln är skjuten dästo lättare att "balansera" haha. sen kommer frågan om basen håller.
Såg igår att min thomannkontra verkar spruckit lite, det är nån mm som släppt framtill på sidorna av halsen, och man ser att limmet verkar spricka lite bakåt... glömde att ta en bild så jag ritade vart sprickorna är....
Är det nått att bry sej om, är ju en slit å slängbas liksom... men går ju att kladda på nått superlimm eller nått kanske... Känns lite ovärt att lämna in den på reparation...
Vet att basen välte omkull en gång men tog i dörrposten så den föll inte helt omkull...
Träet är ett levande material som rör på sig och den klarlack
de använt är troligen rätt hård. Helt naturligt att det spricker.
Hmm... skönt att det verkar lugnt med basjääveln iaf..
Men .... nån som vet om det håller att balansera på en thomannbas?? om inte annat så får jag väll bli den som provar : ) det heter ju ståbas för man ska stå på dom ju...
Lars Ekman skrev:Hm, risken finns tyvärr att halsen håller på att släppa från basen. Den har inte fått någon smäll på sistonde?
Kolla upp med någon kunnig hursomhelst.
Min dyra Kingbas jag ägde för ett tag sedan sprack precis likadant.
Jag fick förklarat för mig av en fackman att customlackerna är för
hårda för att lacka trä med. Samma sak var det tydligen med
billigare kontrabasar. De använder en billigare hårdare klarlack.
Nu törs jag inte svära på att halsen inte håller på att släppa, men
tror nog inte att sprickorna beror på det.
De ställen du indikerar på bilden är sprickor halsklots/ halsinfästning.
Det är det känsligaste stället på basen, som behöver sitta fast för att inte hela halsen ska lossna.
De svar du fått ang lack osv. , det är förmodligen en bieffekt av all spänning som hamnar på fel ställen .
Köp riktigt lim, dvs benlim, som man värmer, och tillför i flytande form när det är lättflytande och varmt.
Se till att halsen är rätt riktad, dvs att den inte står helt snett , eller fel på något annat sätt.
Superlim eller trälim är ingenting man ska använda på kontrabasar.
Benlim är det man använder, ingenting annat. Oavsett hur billig basen varit från början, kan det vara en dag i framtiden när någon vill göra om reparationen, och det är nästanomöjligt om man använt fel lim, i allafall kommer reparationskostnaderna överstiga värdet på basen, om du använder fel lim.
BENLIM eller PÄRLLIM aldrig aldrig superlim eller ens vitt trälim.
Anledningen är att du kan justera i efterhand genom att värma lite och efterjustera även långt senare. plus att du sänker värdet med taskiga lagningar
Lycka till!!