Beror på hur mikrofoniska pickuperna är. Kan tänka mig att en välvaxad pickup kan vara i det närmaste knäpptyst. Testa med strängar.hedeblom skrev:
Och nu kommer den dummaste hittills: Det är väl rimligt att anta att man ska höra ett ljud ur förstärkaren om man knackar på pickupmagneterna med en metallnyckel?
/pelle
Min hpd-Jazz låter inte
- Danne
- VIP medlem
- Kale
- Medlem+
-Jorda stallet.hedeblom skrev:sorry. givetvis kΩ.
Stallet är inte jordat.
Förstärkare och kabel dubbelkollade. Det här är mer än lovligt spännande. Det kanske krävs strängar på basen för att få ljud i pickuperna
Finns det fortfarande en poäng att plocka loss pickup och testa direkt mot jacket? Eller att plocka bort konding?
Och nu kommer den dummaste hittills: Det är väl rimligt att anta att man ska höra ett ljud ur förstärkaren om man knackar på pickupmagneterna med en metallnyckel?
/pelle
-Förtärkare-kabel ok!
-Vänta med att plocka loss, resistansmätningen pekar på att allt är ok
-Om metallnyckeln är jordad så skall det komma ljud ur mickarna
- hedeblom
- Medlem
- hedeblom
- Medlem
Och så ropade jag hej. Nu har jag strängat på och det verkar som att något med min jordade skärm ställer till det. För nu låter det inget igen. Jag får undersöka. Nåväl. Nu vet jag ju i alla fall att komponenterna funkar. Rimligen är det väl någon ledning som tar i skärmen och blir jordad när jag skickar ner det i kontrollhålan.
/pelle
/pelle
- thetonequest
- Medlem+
- hedeblom
- Medlem
Och nu går det troll i basen igen.
Nu har jag plötsligt fått ett jordbrum. När jag bytte från Ritter-strängar till Rotosound stainless steel. Det KAN väl inte vara därför? Kan stålet i Rotosoundsträngarna vara så provocerande för pickupperna att de börjar brumma?
Jordbrummet försvinner när jag drar ner volymen och när jag tar på kontrollplattan.
Nu har jag plötsligt fått ett jordbrum. När jag bytte från Ritter-strängar till Rotosound stainless steel. Det KAN väl inte vara därför? Kan stålet i Rotosoundsträngarna vara så provocerande för pickupperna att de börjar brumma?
Jordbrummet försvinner när jag drar ner volymen och när jag tar på kontrollplattan.
-
- Medlem++
Kanske en kabel som lossnat eller en pot som är lite lös från kontrollplattan?hedeblom skrev:Och nu går det troll i basen igen.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- hedeblom
- Medlem
- inber
- VIP medlem
Brummet borde försvinna även om du tar i strängarna. Kan det vara så att kabeln som förbinder stallet med jord har lossnat vid strängbytet?hedeblom skrev:Och nu går det troll i basen igen.
Att strängarna i sig själva skulle ha någon betydelse är gallimatias, så länge som du inte kör med natursträng av svintarm eller något annat esoteriskt. Metall som metall.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...