Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

macahan skrev:njae. en d200 är det jag har..
Ah, då är det ju bara att prova rakt av om du orkar. :)
Det är samma "fel" i lightroom som i photoshop btw.. jag har båda på jobbet och stör mig på färgskillnaderna.
Ja, jag är ganska säker på att det är samma konverteringsmotor i ACR som i Lightroom.
När man drar det genom photoshop blir det verkligen salladsgrönt.. det saknas någon slags mättnad i bilderna.. men så länge det inte är gröna foton så är det inget som berör mig.. fast..nu är det ju i princip träd mm i alla bilde rjag använder på jobbet. Fast jag håller med dig, det blir FÖR grönt om man bara drar bilderna rakt in, det är en lite enerverande egenskap.. och det är väl egentligen en av anledningarna till att jag skippat rawformatet eftersom jag ändå måste mecka färdigt bilderna. Då kan jag ju lika gärna utgå från jpgen som är mer "färdig" för de ändamål jag ska ha bilderna proffesionellt. Däremot sitter jag hemma och labbar med mina privata foton finns det inte heller någon anledning att behöva gå till raw. om jag inte vill spara originalet som ett negativ så att säga.

Det är intressant egentligen, för numer finns inga begränsningar vad gäller konstnärlighet vid fotografering.. Man kan pilla i oändlighet.
Den största (och enda?) nackdelen med JPG är det begränsade dynamiska omfånget och det mindre bitdjupet när det gäller färger. Dessutom brukar filerna av någon outgrundlig anledning vara mycket oskarpare än råfiler konverterade till JPG. Antageligen har det att göra med att kameran måste vara snabb. Det får inte vara för kluriga uppräkningsalgoritmer då. Men det kan vara en jädra skillnad i skärpa och detaljrikedom mellan RAW och JPG faktiskt. Själv skriver jag aldrig ut några bilder, så för min del är det egentligen skitsamma. I smått format ser det mesta bra ut ändå. :roll:

Kolla detta. En och samma bild tagen i JPG + RAW. Råfilen är uppräknad enligt receptet jag skrev förut för att efterlikna färg och kontrast i JPG direkt ur kameran. Båda filer är skärpta lika mycket. Kolla vad brusreduceringen gjort med vattenytan på JPG-filen jämfört med råfilen!
Detta är alltså 100% förstoring (en pixel på skärmen är en pixel i bilden). Jag tror inte att jag behöver skriva vilken som är vilken. :wink:

Bild
Däremot är det 2 saker som är frekvent i vanliga bilder som de flesta (inklusive mig) inte redigerar bort. och det är gulstick pågrund av glödlampa och magenta eller blåstick utomhus. Det är ofta jag fått bilder av professionella fotografer som inte tagit bort magentasticket. Vilket gör vita husväggar laxfärgade mm.
Tja, men det är ju mest en fråga om vitbalans. Vill man att vitt ska vara vitt så får man vitbalansera manuellt i nästan alla situationer utom dagsljus utan moln på himlen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det var ju en löjlig skillnad i skärpa ju! Det visste jag faktiskt inte om att det var på det sättet.

mm. fast det jag pratar om avseende magenta och blåstick har inte med vitbalans rent konkret att göra tyvärr. om det vore så enkelt. Magentastick just verkar vara något som är mer relaterat till digitalt foto än foto via film. Jag kan inte riktigt beskriva exakt vad det är jag syftar på när jag inte sittter med materialet här framför mig.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Lite höstbilder från Siljan;

Bild

Bild

Bild

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Geddy_Lee skrev:Lite höstbilder från Siljan;
*tår i ögat*
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:
Geddy_Lee skrev:Lite höstbilder från Siljan;
*tår i ögat*
:wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Mmmmm!
Geddy! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jag hittade en gammal rostig Buick...

Bild

Tillägg: En till bild får det bli innan bingen hägrar.

Bild
Hektor
Medlem

Inlägg av Hektor »

Den sista Buickbilden var riktigt snygg Makten.
Geddans bilder var mysiga också. Ni är så duktiga pojkar :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tjopp! Nu när det finns bra fotografer här så har jag en liten fråga. Köpte en canon eos 300d för ett tag sedan och fick med två objektiv. ett 18-55 och ett 35-70. Min fråga är helt enkelt när det passar bättre med 35-70objektivet? Finns det några situationer då ett sånt är bra att ha? Just nu känns det som att jag mest använder det andra och funderar nästan på att sälja 35-70. Fast det är väl mest för att jag inte räknat ut dess optimala användningsområde. Har inte fotat sen gymnasiet...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Fan makten å gäddan. vilka otroliga bilder. Hur fasiken gör ni?? Jag e imponerad.
Höstbilden var grym. Likaså Buickbild nr 2.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jadu.. bra fråga.. jag har ett 18-135 som jag använder hela tiden. jag har även en 28-80 och varje gång jag använder det så känner jag att jag har för dåligt omfång. Vidvinkeln är för liten och telen är för kort..
Så svar på din enkla fråga: 35-70 objektivet är bättre när du behöver zooma in ända till 70mm brännvidd och inte behöver ett vidvinkligare än 35mm.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Hellish skrev:Min fråga är helt enkelt när det passar bättre med 35-70objektivet?
Vad är det för ljusstyrka på det? 35-70 låter som ett ganska gammalt objektiv. Numera är normalzoomarna oftast vidvinkligare; 28-70 eller 24-70. Men då är det alltså objektiv för fullstor sensor eller film. Din kamera har en sensor som har 1,6x mindre sensor, så därav är kitobjektivet kortare. 18-55 motsvarar alltså 29-88 på en analog kamera.
18-55 är ett rätt uselt objektiv ärligt talat. 35-70 har jag ingen aning om vad det är. Du får helt enkelt prova vad du trivs bäst med och vilket som ger bäst bildkvalitet. En del gillar vidvinkel, andra gillar tele. Eller både och.
funkys**t skrev:Fan makten å gäddan. vilka otroliga bilder. Hur fasiken gör ni?? Jag e imponerad.
Höstbilden var grym. Likaså Buickbild nr 2.
Vad gäller mina bilder så ligger det mycket efterbehandling bakom. Men det gäller förstås att ha nåt kul att utgå ifrån. :) Det är bara att dra ut och plåta och plåta och plåta. :P 90% av bilderna hamnar i soptunnan.
gäst

Inlägg av gäst »

Förlåt en färgblind amatör med alldeles för gammal kompaktkamera...
Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Oh crap!
Är det en tändkula?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
gäst

Inlägg av gäst »

aleklint skrev:Kul med en fototråd!

Bild
Lite Omen...
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:Oh crap!
Är det en tändkula?
Ingen aning. Vad är en tändkula?
Jag hittade den på Beckholmen i Sthlm om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Är det en tändkula?
En gammal motortyp som satt i bland annat gamla båtar.
För en som är taskigt bevandrad i Stockholm.
Beckholmen, finns det varv där?
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev:
Är det en tändkula?
En gammal motortyp som satt i bland annat gamla båtar.
För en som är taskigt bevandrad i Stockholm.
Beckholmen, finns det varv där?
Vet inte om det finns varv men det finns två eller tre stora torrdockor. Ligger bredvid Djurgården, vid Gröna Lund ungefär.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Var bilden tagen i närheten av en docka?
Det kan vara en gammal båtmotor.
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:Var bilden tagen i närheten av en docka?
Det är det säkert i så fall. Allt i området har med gamla båtar att göra.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Klopper skrev:Var bilden tagen i närheten av en docka?
Det är det säkert i så fall. Allt i området har med gamla båtar att göra.
Cool!
Bra bild förresten!
Jag gillar svartvitt!
gäst

Inlägg av gäst »

Här är bilden helt obearbetad, så ser du hur tändkulan (om det nu är en sådan) egentligen ser ut:
Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Fan vet om det är en tändkula.
Det kan vara en ångstånka också.
Ventilen högst upp talar nog för det.
Den svartvita bilden var trevligare.
Gav lite vintage feeling!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jag tycker att det ser ut som nån slags hydraulpress (hydraulmotorn står nog där till vänster med svänghjulet). Buicken jag postade står förresten bara en liten bit därifrån. :wink:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Precis, det är nog ingen tändkulemotor. Det är nog någon typ av hydraulpress.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar