Vit Gibson Thunderbird till löjligt lågt pris!

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Danne skrev:
Diesel skrev:
Danne skrev:Jo, den är lackad som vita original 70-talare. Om inte Parkas nappar är jag nästan sugen själv. Har ingen modern. Förnuftet säger också att jag inte borde skaffa en till....

Någon här borde slå till iaf eftersom det är ett kanonpris om den är i bra spelskick vill säga.
även fast det ser ut som att du inte haft så tur med gibson?
Nja, lite oflyt (och klantighet) men det var ganska lätt fixat eftersom brottet var snyggt. Lite lim, sprayspackel, svart cellulosalack, våtslipning och polering senare vart det ok igen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
lagade du själv?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Hehe....

Vi får la se hur det blir.
Som sagt jag väntar på bilder men köper den nog hur som helst ändå...
Han lär vara överöst med mail skulle jag tro, speciellt då priset är pisslågt och han inte skrivit nå´t om att den är omlackad.... vilket de flesta borde fatta iofs...

Men serienummer... måste hitta info ang serienummer...!
Om det är av betydelse när mellan '87-'07 den är byggd så gäller att första siffran är 10-talet och femte entalet dvs 92657132 är en '97:a. 03414524 är en '04:a osv.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Mycket snyggt jobb Danne !!!
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

blackparkas skrev: Men det är hyffsat jämn kvalle på Gibson.
Sant, det är sällan dom gör ett riktigt bra instrument, alla är rätt mediokra ;)

Jag önskar jag bara skämtade men oroväckande många Gibson:ar jag spelat på har haft en massa problem och fel instrument i den prisklassen inte borde ha. :x
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Danne skrev:
Diesel skrev:
Danne skrev:Jo, den är lackad som vita original 70-talare. Om inte Parkas nappar är jag nästan sugen själv. Har ingen modern. Förnuftet säger också att jag inte borde skaffa en till....

Någon här borde slå till iaf eftersom det är ett kanonpris om den är i bra spelskick vill säga.
även fast det ser ut som att du inte haft så tur med gibson?
Nja, lite oflyt (och klantighet) men det var ganska lätt fixat eftersom brottet var snyggt. Lite lim, sprayspackel, svart cellulosalack, våtslipning och polering senare vart det ok igen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mycket snyggt jobbat!
I´m impressed! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

MALA skrev:Mycket snyggt jobb Danne !!!
Tackar. Jo, man är ju allmänpulare och jag var väl medelbra i slöjd och dyl men skam den som ger sig. Reparationen kostade väl en hundralapp och lite svett. Fördelen här var ju att far min har en liten snickarbod att husera i.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

knedy skrev:The Gibson-Curse 8)

Men hade Ripper basarna mahogny hals? :?:
Nej. Det är lönn men fallet blev förmodligen väldigt hårt. De har ju dessutom en häl för att förhindra brott men det hjälper ju inte när det smäller på svagaste stället iaf vid hårt fall.
Diesel skrev:lagade du själv?
Jupp. Man blir ju lite knäckt själv i själen efter en sådan upplevelse så jag gav mig f*n på att fixa den igen.
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Onödigt och SLÅ av huvudet på basen i första hand Danne.. fast klart de e ju en Gibson! :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Hehe, jag förstår att du tänker så Marcus. Det hela var klantigt men ändå sådant som händer. Vi höll på att spela in i repan och hade spelat in trummor , bas och gitarr tillsammans. Sedan spelade vi in orgel (en modern Hammond på stativ). När vi sedan skulle flytta undan Hammondorgeln märkte vi inte att min instrument kabel hade snott sig runt benet på stativet så den ramlade framlänges från sitt stativ förmodligen in i trumsetet för att sedan landa på golvet (vi hade ju ryggen emot så vi såg aldrig exakt). Jag har lärt mig läxan nu.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

marcbass skrev:Onödigt och SLÅ av huvudet på basen i första hand Danne.. fast klart de e ju en Gibson! :D
Nu ska vi inte vara taskiga mot Gibson, under min tid som gitarrist var jag Gibsonpojk och de har gjort några fantastiska instrument, även om de hade en lång lång svacka när instrumenten var väldigt ojämna i kvalitén, men de är inte ensamma om det. Även om det är som att svära i kyrkan kan man nog säga att Fender också haft sina ojämna perioder.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

MALA skrev: Även om det är som att svära i kyrkan kan man nog säga att Fender också haft sina ojämna perioder.
Ja fy för en gris!
Jag har haft den tvivelaktiga äran att försöka få fason på både Strator och LP:s under 80-talet som hade gjort sig bäst som flis!
Vridna halsar osv. Iech!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Danne skrev:Hehe, jag förstår att du tänker så Marcus. Det hela var klantigt men ändå sådant som händer. Vi höll på att spela in i repan och hade spelat in trummor , bas och gitarr tillsammans. Sedan spelade vi in orgel (en modern Hammond på stativ). När vi sedan skulle flytta undan Hammondorgeln märkte vi inte att min instrument kabel hade snott sig runt benet på stativet så den ramlade framlänges från sitt stativ förmodligen in i trumsetet för att sedan landa på golvet (vi hade ju ryggen emot så vi såg aldrig exakt). Jag har lärt mig läxan nu.
alltid basen i caset!
Gear:

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

De största bristerna jag sett med moderna Gibsons är lackarbetet och egentligen är det efterarbetet som kan suga med "apelsinskalsrester" kvar eftersom polerarna tydligen är helt slentrianmässiga i sitt yrke. Dessutom har jag hörts säga att Gibson sätter de erfarna till att tillverka flaggskeppet Les Paul Standard och lämnar basarna åt nybörjarna. Om omlackningen av denna T'bird är bra gjort är det förmodligen inga större skavanker på den.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Diesel skrev:
alltid basen i caset!
Det är det säkraste sättet ja. Åtminstone bör man hålla koll på var instrumentet är placerat (tryggt från passerande människor etc) och hålla koll på kablar. Är det dessutom gig med mycket folk inblandat är det caset som gäller när man inte spelar på basen. Finns det minsta risk för fyllesvin så : Beware!.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Danne skrev:
Diesel skrev:
alltid basen i caset!
Det är det säkraste sättet ja. Åtminstone bör man hålla koll på var instrumentet är placerat (tryggt från passerande människor etc) och hålla koll på kablar. Är det dessutom gig med mycket folk inblandat är det caset som gäller när man inte spelar på basen. Finns det minsta risk för fyllesvin så : Beware!.
det finns alldeles för många exempel på fylleförstörda instrument
Gear:

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:
Sant, det är sällan dom gör ett riktigt bra instrument, alla är rätt mediokra ;)

Jag önskar jag bara skämtade men oroväckande många Gibson:ar jag spelat på har haft en massa problem och fel instrument i den prisklassen inte borde ha. :x

Hm.
Intressant!
Jag har nog inte stött på en enda gibsonbas som känts medioker i kvalitén.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

blackparkas skrev:
knedy skrev:

Hm.
Intressant!
Jag har inte kännt på så många gibsonbasar men gitarrer däremot.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Diesel skrev:
Danne skrev:
Diesel skrev:
alltid basen i caset!
det finns alldeles för många exempel på fylleförstörda instrument
jag använde en gammal lånad J&D pbas som ölbord efter ett gig för några år sen. illviljan och min fumlighet lös ägaren i ansiktet och jag välta en nyöppnad öl rätt över hela plektrumskyddet, mickarna, potar, ja hela skiten helt enkelt.

fulla och glada som vi var så brydde vi oss inte så mycket om det just då och krökade vidare. dagen efter var inte så roligt, varken för basen eller för gärningsmannen, inte heller för ägaren. ölen hade dragit in rejält och basen var stendöd när vi testade den. tur för mig så var ägaren en schysst kille så vi slängde skräpbasen nerför balkongen och åkte skateboard på kroppen tills den sprack i fogarna.

men kul var det!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:
blackparkas skrev:
knedy skrev:

Hm.
Intressant!
Jag har inte kännt på så många gibsonbasar men gitarrer däremot.
ok.
vad är det du tycker känns mediokert?
Att de kostar 25 loppor är ju bar sjukt för vissa nya modeller... så jämför man så med prislappen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: vad är det du tycker känns mediokert?
När det gäller Gibson:
Lack som har runnit
Rattar som sitter löst och trillar av
Case som faller isär efter en handful gig
Brum och oväsen
Dessutom så tickar min klocka i förstärkaren när jag spelar på T-birden men inte på någon annan bas...
Fast många Gibson är snygga. Tack och lov, annars hade de nog kursat för länge sedan.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

kontentan är alltså att gibson betalar man väldigt mycke för märke..
Gear:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
När det gäller Gibson:
Lack som har runnit
Brum och oväsen
Dessutom så tickar min klocka i förstärkaren när jag spelar på T-birden men inte på någon annan bas...
Fast många Gibson är snygga. Tack och lov, annars hade de nog kursat för länge sedan.
Poleringsmedelsrester under lacken
Greppbrädor som krymper (mycket mer än vilken J&D som helst) när de kommer till torrt svenskt klimat
Alldeles för högt skurna halssadlar
Oavrundade bandändar som skär in i handen
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Johannes skrev:
När det gäller Gibson:
Lack som har runnit
Brum och oväsen
Och många Gibsons är felfria och jättebra. Det som stör är att när man betalar de pengarna räknar man med att instrumentet är klanderfritt vilket man uppenbarligen inte kan räkna med.
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:kontentan är alltså att gibson betalar man väldigt mycke för märke..
JAG tycker det men det tycker jag iofs om många märken. Gibsonen är den absolut dyraste basen jag någonsin köpt * (17.000, listpris ca 23-24.000 om jag inte minns fel) och det är långt ifrån den jag tyckt om mest spel- och soundmässigt. Jag föredrog mina gamla Yamaha BB-basar från 80-talet t ex och de kostar inte mycket. Fördelen med en Thunderbird är att man känner sig som en CHEF när man kliver upp på scen med en lågt hängandes T-bird. Ända tills man spelar första tonen, då börjar man längta efter p-basen. Alltså, det är ju ingen dålig bas men 23.000 är ju helt uppåt väggarna, särsilt med tanke på bristerna som påpekades i mitt förra inlägg.
Jag tycker egentligen inte att det finns någon bas som är värd uppåt 20.000 kr.

* Min Telecaster kostade mer (24.000) men där vet jag att jag alltid för tillbaka pengarna om jag säljer den.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

För mig är det omvänt. När jag hänger på mig min Fender HRP längtar jag efter ljudet i mina 70-tals Thunderbirdar. Jag gillar snärten i P-basarna men det som kommer efter anslaget är inte lika behagligt som Thunderbird. P-basen är dock mer ergonomisk även om man vänjer sig vid hur Thunderbirden känns.
Skriv svar