Tvenne bilder från i eftermiddags.
Här har jag försökt leka "diafilm". Objektivet är mitt gamla manuella Nikkor 35/2 vid full bländaröppning, ISO 1600.
Sen blev det mörkt och stativet åkte fram. Samma glugg; f/8, 30 sekunders slutartid och ISO 100.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
här är en liten rolig sak..
hur lyckades bild nummer 2 bli så här skoj efter 20 sekunders exponeringstid.. eller snarare.. vart kom dom gröna linjerna ifrån? ingen annan bild innehöll dom gröna linjerna. Röda linjer hade ju lätt kunnat vara lyse från en cykel, men grönt? Observera att det är samma motiv och att första bilden bara är där som jämförelse.. att jag sen svängde omkring rejält med kameran under dom 20 sekunderna är väl underförstått..
Eehh alltså för att förklara den något bristfälliga tekniska kvaliteten i bilden så skrev jag att den är tagen med mobilkamera när bilen är i rörelse. Om det gick 70, 90 eller 110 vid fotoögonblicket vet jag faktiskt inte men det är absolut inga problem att hålla 110 på en hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck när det är -8C. Jag har kört på vinterväg i över 20 år och har rätt många bokstäver på körkortet så jag känner mig trygg. Huruvida det är föraren eller passageraren som tagit bilden får man väl lämna till betraktaren att fundera på.
Trodde att det var en fototråd och inte en trafikpolistråd men den tekniskt mediokra bilden berör ju iaf och det är ju alltid något.
Svensson skrev:Jag har kört på vinterväg i över 20 år och har rätt många bokstäver på körkortet så jag känner mig trygg.
Det gör inte att vi andra känner oss tryggare. Inte jag i alla fall.
"hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck"
Jag är fd landsortspöjk och något som förvånar mig är att i Stockholm väntar folk av någon anledning med att sätta på vinterdäcken tills det är för sent. I Norrland är det väl inte riktigt så. Tio gånger så mycket snö men ändå funkar trafiken mycket bättre. Märkligt...
Johannes skrev:"hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck"
Jag är fd landsortspöjk och något som förvånar mig är att i Stockholm väntar folk av någon anledning med att sätta på vinterdäcken tills det är för sent. I Norrland är det väl inte riktigt så. Tio gånger så mycket snö men ändå funkar trafiken mycket bättre. Märkligt...
"Folk är i regel dumma i huvudet". Det gäller både i Stockholm och annorstädes. Jag ser ingen större skillnad på dumhet i att hålla 110 på vägen på bilden mot att sätta på vinterdäcken för sent.
Tillägg: Fyrhjulsdrift förkortar förresten inte bromssträckan om någon nu trodde det.
Svensson skrev:Vilken tur för dig att du inte satt i bilen då.
Jag blir nog inte gladare av att bli ihjälkörd av en mötande bil som får sladd än om jag själv sitter i bilen som får sladd.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Det blir lätt komiskt när en stockholmare utan körkort (eller har jag fel) har så tvärsäkra åsikter om bilkörning på vinterväg i norra Norrlands inland. Försök för en gångs skull att lyssna, ta in och förstå. Det ÄR inga problem att under goda förhållanden köra 110 km/h på en snöbelagd väg! En hård, hyvlad kall vägbana går INTE att jämföra med en snöslaskande saltindränkt väg med temperaturen runt nollstrecket. Du kan heller inte bedömma andra människors förmåga att göra kloka beslut och ha åsikter om deras bilkörning utifrån en bild! På vilka grunder bedömmer du att 110 är för fort? Eftersom du tydligen kan det kan du ju föreslå en hastighet? 60, 70, 90?
Fyrhjulsdrift spelar naturligtvis ingen roll när du trycker på bromspedalen men för bilens totala köregenskaper gör den enorm skillnad! Dvs motorbromsning, kurvtagning etc. Det VET jag eftersom jag kört mängder med olika bilar, fram- bak- och fyrhjulsdrivna.
Svensson skrev:Jag har kört på vinterväg i över 20 år och har rätt många bokstäver på körkortet så jag känner mig trygg.
Det gör inte att vi andra känner oss tryggare. Inte jag i alla fall.
"hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck"
Jag är fd landsortspöjk och något som förvånar mig är att i Stockholm väntar folk av någon anledning med att sätta på vinterdäcken tills det är för sent. I Norrland är det väl inte riktigt så. Tio gånger så mycket snö men ändå funkar trafiken mycket bättre. Märkligt...
Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här?
Svensson skrev:
Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här?
Stämmer. Visst är det konstigt. Det kommer 1 cm snö i Stockholm och tusentals bilar står still. Det kommer 1 METER snö i Gällivare och trafiken rullar på som vanligt.
Jag vill passa på att bjuda på några bilder som är tagna i Stockholm för 5 minuter sedan, detta är ju trots allt en fototråd. Bilderna föreställer snökaoset som lamslagit hela staden...
hehehe... oerhört kul..
igår vaknade jag och tittade ut genom fönstret, där det dalade ner några små snöflingor.
Strax efter det gick strömmen...
När jag kom hem var all tv-mottagning bruten i byggnaden.. tänk vad mycket lite snö kan göra.. speciellt när det inte ens täckte marken...
ja, lamslagit är ett kul begrepp, men det mest fascinerande är att alla verkar så förvånade. "va, vad är det här för vitt som faller från hilmen??"
Svensson skrev:Det ÄR inga problem att under goda förhållanden köra 110 km/h på en snöbelagd väg!
Du menar att det är samma bromssträcka som på sommaren? Intressant. Det är väl skillnad på "köra" och "bromsa", eller?
På vilka grunder bedömmer du att 110 är för fort?
Inte särskilt bred väg, snö, kyla, kurva. Jag tror inte att det är 110 på den vägen alls, men jag kan ha fel.
Svensson skrev:Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här?
Jag tror att du missuppfattat en aning. I Stockholm är det mycket trafik. Om EN bil stannar så stannar ALLA, i princip. Det räcker alltså med att ett fåtal idioter inte har vinterdäck för att det ska bli totalt kaos.
På vägen 100 meter från mitt hus passerar 75000 fordon per dygn. Du kan ju räkna ut ganska raskt vad som händer om ett eller två körfält av fyra blockeras.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
macahan skrev:hehehe... oerhört kul..
igår vaknade jag och tittade ut genom fönstret, där det dalade ner några små snöflingor.
Strax efter det gick strömmen...
När jag kom hem var all tv-mottagning bruten i byggnaden.. tänk vad mycket lite snö kan göra.. speciellt när det inte ens täckte marken...
ja, lamslagit är ett kul begrepp, men det mest fascinerande är att alla verkar så förvånade. "va, vad är det här för vitt som faller från hilmen??"
Exakt... Hur kan det komma som en överraskning år efter år?
Svensson skrev:Det ÄR inga problem att under goda förhållanden köra 110 km/h på en snöbelagd väg!
Du menar att det är samma bromssträcka som på sommaren? Intressant. Det är väl skillnad på "köra" och "bromsa", eller?
På vilka grunder bedömmer du att 110 är för fort?
Inte särskilt bred väg, snö, kyla, kurva. Jag tror inte att det är 110 på den vägen alls, men jag kan ha fel.
Svensson skrev:Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här?
Jag tror att du missuppfattat en aning. I Stockholm är det mycket trafik. Om EN bil stannar så stannar ALLA, i princip. Det räcker alltså med att ett fåtal idioter inte har vinterdäck för att det ska bli totalt kaos.
På vägen 100 meter från mitt hus passerar 75000 fordon per dygn. Du kan ju räkna ut ganska raskt vad som händer om ett eller två körfält av fyra blockeras.
Du "glömde" svara på det där med "stockholmare utan körkort".
Johannes skrev:Exakt... Hur kan det komma som en överraskning år efter år?
Antagligen för att det ena året kommer den första oktober och nästa år inte förrän sista december. Vintern infaller liksom inte alltid. Därför tycker folk antagligen att det känns lite onödigt att smälla på vinterdäck när det är 10 plusgrader, fast det kan slå om på en natt.
Johannes skrev:Du "glömde" svara på det där med "stockholmare utan körkort".
Nej, jag sket i det eftersom det bara var jävla trams. Skulle jag inte begripa att väglaget är sämre på vintern för att jag inte har körkort?
Tillägg: Det är för övrigt minst lika "komiskt" när norrlänningar tycker att det är konstigt att det blir trafikkaos här.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.