Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Tvenne bilder från i eftermiddags.
Här har jag försökt leka "diafilm". Objektivet är mitt gamla manuella Nikkor 35/2 vid full bländaröppning, ISO 1600.

Bild

Sen blev det mörkt och stativet åkte fram. Samma glugg; f/8, 30 sekunders slutartid och ISO 100.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

den andra var ju grym..
Synd att det blivit gradient i himlen bara..
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja tre kronor var ytterst vacker, den andra såg lite för efterbearbetad ut för mitt tycke.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

dags att sparka lite liv här..

här är en liten rolig sak..
hur lyckades bild nummer 2 bli så här skoj efter 20 sekunders exponeringstid.. eller snarare.. vart kom dom gröna linjerna ifrån? ingen annan bild innehöll dom gröna linjerna. Röda linjer hade ju lätt kunnat vara lyse från en cykel, men grönt? Observera att det är samma motiv och att första bilden bara är där som jämförelse.. att jag sen svängde omkring rejält med kameran under dom 20 sekunderna är väl underförstått..

Bild Bild
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tja. Tittar jag på den vänstra bilden ser jag en liten grön lampa uppe till vänster som säkerligen har nåt med saken att göra. =)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ja jäklar.. intressant.. skumt att det inte syntes på någon annan av de 5-6 exponeringarna som togs vid tillfället...
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

Bild

och en bild på "punkar-Peter" 8)

Bild
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Jag beställde ett 50-200mm objektiv till min kamera idag. Ska bli roligt att testa, jag har bara kört på kitobjektivet innan (18-55).
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

En mobiltfn bild tagen i 110 blås mellan Gällivare och Luleå i morse. Vi har fått en halv meter snö här på några dagar..

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:En mobiltfn bild tagen i 110 blås mellan Gällivare och Luleå i morse.
Är det bara jag som INTE skulle hålla 110 på den där vägen? Särskilt inte samtidigt som man tar en bild med ena handen.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Makten skrev:
Svensson skrev:En mobiltfn bild tagen i 110 blås mellan Gällivare och Luleå i morse.
Är det bara jag som INTE skulle hålla 110 på den där vägen? Särskilt inte samtidigt som man tar en bild med ena handen.
+1
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

fieldflower skrev:
Makten skrev:
+1
Inte jag heller
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Eehh alltså för att förklara den något bristfälliga tekniska kvaliteten i bilden så skrev jag att den är tagen med mobilkamera när bilen är i rörelse. Om det gick 70, 90 eller 110 vid fotoögonblicket vet jag faktiskt inte men det är absolut inga problem att hålla 110 på en hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck när det är -8C. Jag har kört på vinterväg i över 20 år och har rätt många bokstäver på körkortet så jag känner mig trygg. Huruvida det är föraren eller passageraren som tagit bilden får man väl lämna till betraktaren att fundera på.

Trodde att det var en fototråd och inte en trafikpolistråd men den tekniskt mediokra bilden berör ju iaf och det är ju alltid något. :wink:

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Jag har kört på vinterväg i över 20 år och har rätt många bokstäver på körkortet så jag känner mig trygg.
Det gör inte att vi andra känner oss tryggare. Inte jag i alla fall. :roll:
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Svensson skrev:Jag har kört på vinterväg i över 20 år och har rätt många bokstäver på körkortet så jag känner mig trygg.
"hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck"
Jag är fd landsortspöjk och något som förvånar mig är att i Stockholm väntar folk av någon anledning med att sätta på vinterdäcken tills det är för sent. I Norrland är det väl inte riktigt så. Tio gånger så mycket snö men ändå funkar trafiken mycket bättre. Märkligt...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Vilken tur för dig att du inte satt i bilen då. :wink:

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:"hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck"
Jag är fd landsortspöjk och något som förvånar mig är att i Stockholm väntar folk av någon anledning med att sätta på vinterdäcken tills det är för sent. I Norrland är det väl inte riktigt så. Tio gånger så mycket snö men ändå funkar trafiken mycket bättre. Märkligt...
"Folk är i regel dumma i huvudet". Det gäller både i Stockholm och annorstädes. Jag ser ingen större skillnad på dumhet i att hålla 110 på vägen på bilden mot att sätta på vinterdäcken för sent.

Tillägg: Fyrhjulsdrift förkortar förresten inte bromssträckan om någon nu trodde det.
Svensson skrev:Vilken tur för dig att du inte satt i bilen då. :wink:
Jag blir nog inte gladare av att bli ihjälkörd av en mötande bil som får sladd än om jag själv sitter i bilen som får sladd.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det blir lätt komiskt när en stockholmare utan körkort (eller har jag fel) har så tvärsäkra åsikter om bilkörning på vinterväg i norra Norrlands inland. Försök för en gångs skull att lyssna, ta in och förstå. Det ÄR inga problem att under goda förhållanden köra 110 km/h på en snöbelagd väg! En hård, hyvlad kall vägbana går INTE att jämföra med en snöslaskande saltindränkt väg med temperaturen runt nollstrecket. Du kan heller inte bedömma andra människors förmåga att göra kloka beslut och ha åsikter om deras bilkörning utifrån en bild! På vilka grunder bedömmer du att 110 är för fort? Eftersom du tydligen kan det kan du ju föreslå en hastighet? 60, 70, 90?

Fyrhjulsdrift spelar naturligtvis ingen roll när du trycker på bromspedalen men för bilens totala köregenskaper gör den enorm skillnad! Dvs motorbromsning, kurvtagning etc. Det VET jag eftersom jag kört mängder med olika bilar, fram- bak- och fyrhjulsdrivna.

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:
Makten skrev:
"hyvlad vinterväg, fyrhjulsdrivet och bra vinterdäck"
Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här? :lol:

gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev: Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här? :lol:
Stämmer. Visst är det konstigt. Det kommer 1 cm snö i Stockholm och tusentals bilar står still. Det kommer 1 METER snö i Gällivare och trafiken rullar på som vanligt.
Jag vill passa på att bjuda på några bilder som är tagna i Stockholm för 5 minuter sedan, detta är ju trots allt en fototråd. Bilderna föreställer snökaoset som lamslagit hela staden...

Bild

Bild

Bild
Inte The Shining direkt...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

hehehe... oerhört kul..
igår vaknade jag och tittade ut genom fönstret, där det dalade ner några små snöflingor.
Strax efter det gick strömmen...
När jag kom hem var all tv-mottagning bruten i byggnaden.. tänk vad mycket lite snö kan göra.. speciellt när det inte ens täckte marken...

ja, lamslagit är ett kul begrepp, men det mest fascinerande är att alla verkar så förvånade. "va, vad är det här för vitt som faller från hilmen??"
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Det ÄR inga problem att under goda förhållanden köra 110 km/h på en snöbelagd väg!
Du menar att det är samma bromssträcka som på sommaren? Intressant. Det är väl skillnad på "köra" och "bromsa", eller?
På vilka grunder bedömmer du att 110 är för fort?
Inte särskilt bred väg, snö, kyla, kurva. Jag tror inte att det är 110 på den vägen alls, men jag kan ha fel.
Svensson skrev:Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här? :lol:
Jag tror att du missuppfattat en aning. I Stockholm är det mycket trafik. Om EN bil stannar så stannar ALLA, i princip. Det räcker alltså med att ett fåtal idioter inte har vinterdäck för att det ska bli totalt kaos.
På vägen 100 meter från mitt hus passerar 75000 fordon per dygn. Du kan ju räkna ut ganska raskt vad som händer om ett eller två körfält av fyra blockeras.
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:hehehe... oerhört kul..
igår vaknade jag och tittade ut genom fönstret, där det dalade ner några små snöflingor.
Strax efter det gick strömmen...
När jag kom hem var all tv-mottagning bruten i byggnaden.. tänk vad mycket lite snö kan göra.. speciellt när det inte ens täckte marken...

ja, lamslagit är ett kul begrepp, men det mest fascinerande är att alla verkar så förvånade. "va, vad är det här för vitt som faller från hilmen??"
Exakt... Hur kan det komma som en överraskning år efter år?
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Svensson skrev:Det ÄR inga problem att under goda förhållanden köra 110 km/h på en snöbelagd väg!
Du menar att det är samma bromssträcka som på sommaren? Intressant. Det är väl skillnad på "köra" och "bromsa", eller?
På vilka grunder bedömmer du att 110 är för fort?
Inte särskilt bred väg, snö, kyla, kurva. Jag tror inte att det är 110 på den vägen alls, men jag kan ha fel.
Svensson skrev:Jag hörde på nyheterna på morgonen att tusentals bilister har suttit fast i snökaoset i Sthlm hela natten, måste kommit mer snö där än här? :lol:
Jag tror att du missuppfattat en aning. I Stockholm är det mycket trafik. Om EN bil stannar så stannar ALLA, i princip. Det räcker alltså med att ett fåtal idioter inte har vinterdäck för att det ska bli totalt kaos.
På vägen 100 meter från mitt hus passerar 75000 fordon per dygn. Du kan ju räkna ut ganska raskt vad som händer om ett eller två körfält av fyra blockeras.
Du "glömde" svara på det där med "stockholmare utan körkort".
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Exakt... Hur kan det komma som en överraskning år efter år?
Antagligen för att det ena året kommer den första oktober och nästa år inte förrän sista december. Vintern infaller liksom inte alltid. Därför tycker folk antagligen att det känns lite onödigt att smälla på vinterdäck när det är 10 plusgrader, fast det kan slå om på en natt.
Johannes skrev:Du "glömde" svara på det där med "stockholmare utan körkort".
Nej, jag sket i det eftersom det bara var jävla trams. Skulle jag inte begripa att väglaget är sämre på vintern för att jag inte har körkort?

Tillägg: Det är för övrigt minst lika "komiskt" när norrlänningar tycker att det är konstigt att det blir trafikkaos här.
Skriv svar