Lite ledsen...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
josephhh
Medlem

Lite ledsen...

Inlägg av josephhh »

Är trött på att min p-bas krånglar hela tiden!
Ingen tryck i öppen a-sträng och det "skrammlar", uppstår höga vibrationsljud på alla strängar när man spelar, inget strängrassel utan något annat..
Har nyligen bytt ut den övre sadeln men det hjälpte fan inte ett skit. Nu har jag som sagt tröttnat på detta fast jag tycker den är skön att spela på! Men den känns som ett måndagsex..
Så, vad ska jag göra för att bli kvitt min sorg?

Har inte haft den inlämnad...
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Du har beskrivit problemen, och i princip själv talat om vad som behöver åtgärdas. Jag tycker mig kunna utläsa att du inte har en aning själv, (jag begriper mig inte på folk som inte är mer intresserade av sitt instrument, att de med nöd och näppe orkar ta reda på hur det faktiskt fungerar, men det ger ju mig mer jobb, så jag klagar inte)
sen avslutar du med att du inte lämnat in den. Du har alltså väntat på att den ska "laga" sig själv. Hur skulle det vara att, tja, jag vet inte riktigt, kanske rent av...
...LÄMNA IN DEN! Bara ett förslag i all välmening. Om du som faktiskt har basen i dina händer inte kan avgöra vari felet ligger, är det inte troligt att någon annan kan det via ett inlägg på ett forum.
OBS! Det låter som jag är en sur gammal gubbe som hatar alla, och det är jag väl förvisso också, men detta är inte menat så. Det finns bara tre alternativ;
1: Fixa själv. Du försökte, det gick inte.
2: Lämna in till kunnig person. Ja, det kostar pengar, men det blir gjort.
3: Låt det vara. Eftersom du bemödat dig att skriva inlägget är det troligen inget alternativ du önskar.
Man kan omöjligen avgöra vad som rasslar om man inte har basen hos sig, så det återstår tyvärr bara att lämna in den.
Sadeln spökar t ex endast vid lös sträng, så om det rasslar hela tiden är det inte den. Stallsadlarna kan vara slitna. Det kanske visst är bandrassel, jag kan som mekaniker inte ta ditt ord på att det inte är det. Jag har (ofta) varit med om strängar med lös lindning, så att de skramlar hejdlöst hela tiden. Särskilt billiga "noname"strängar.
Med dessa tips hoppas jag ändå att du kommer lite närmre sanningen, men annars så vet du nog vad jag tycker; Lämna in den!! :D
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
josephhh
Medlem

Inlägg av josephhh »

Lestrange skrev:Du har beskrivit problemen, och i princip själv talat om vad som behöver åtgärdas. Jag tycker mig kunna utläsa att du inte har en aning själv, (jag begriper mig inte på folk som inte är mer intresserade av sitt instrument, att de med nöd och näppe orkar ta reda på hur det faktiskt fungerar, men det ger ju mig mer jobb, så jag klagar inte)
sen avslutar du med att du inte lämnat in den. Du har alltså väntat på att den ska "laga" sig själv. Hur skulle det vara att, tja, jag vet inte riktigt, kanske rent av...
...LÄMNA IN DEN! Bara ett förslag i all välmening. Om du som faktiskt har basen i dina händer inte kan avgöra vari felet ligger, är det inte troligt att någon annan kan det via ett inlägg på ett forum.
OBS! Det låter som jag är en sur gammal gubbe som hatar alla, och det är jag väl förvisso också, men detta är inte menat så. Det finns bara tre alternativ;
1: Fixa själv. Du försökte, det gick inte.
2: Lämna in till kunnig person. Ja, det kostar pengar, men det blir gjort.
3: Låt det vara. Eftersom du bemödat dig att skriva inlägget är det troligen inget alternativ du önskar.
Man kan omöjligen avgöra vad som rasslar om man inte har basen hos sig, så det återstår tyvärr bara att lämna in den.
Sadeln spökar t ex endast vid lös sträng, så om det rasslar hela tiden är det inte den. Stallsadlarna kan vara slitna. Det kanske visst är bandrassel, jag kan som mekaniker inte ta ditt ord på att det inte är det. Jag har (ofta) varit med om strängar med lös lindning, så att de skramlar hejdlöst hela tiden. Särskilt billiga "noname"strängar.
Med dessa tips hoppas jag ändå att du kommer lite närmre sanningen, men annars så vet du nog vad jag tycker; Lämna in den!! :D
Svar på tal, nästan som en snyting mellan ögonen!
Men detta kanske var just vad som behövdes för att få tummen ur röven och lämna in den? Mina justeringskunskaper är begränsade, och nu har jag väntat på mirkael länge nog.. Så då återstår väl bara alternativ 2. :D

Vart rekomenderas att lämna in den? Börsen eller Jam? Eller kanske något annat place i närheten av Linköping...?
Fender - Marshall amp
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Du glömde ett väldigt viktigt alternativ Lestrange!

Nämligen alt. 4; lämna den till någon kunnig här inne som förmodligen gör ett bättre jobb på den och tar mindre betalt än någon på en musikaffär.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Så jäkla svårt att fixa och trixa med sitt instrument är det inte, bara man försöker.

Inget tryck i öppen a-sträng säger du. Och du har bytt översadeln. Den nya sadeln har inte för breda eller djupa spår? Hur är det med stallsadlarna? Slitna?

Det är något som skramlar och ger vibrationsljud. Kolla alla skruvar på basen så att dom är ordentligt åtdragna. P-skydd, stämskruvar, stall, mickar, potar osv.
/Linus
Janne

Inlägg av Janne »

Vibrationsljud som man inte kan hitta är ofta någon kabel som ligger och skallrar mot plektumskyddet.
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Jo, ja, jag var ju lite rädd att det skulle låta barskt, men här är vi alla goda och glada vänner!
Jag vet inte hur det är ställt med instrumentmekaniker i dina trakter, men stora kedjor som Börsen och Jam brukar inte ha kunnig personal att meka basar och gitarrer. Observera att jag naturligtvis inte har varit inne i alla butiker i landet och undersökt empiriskt, så det finns säkert gott om undantag.
Som Yzz nämner (Daniel, du har ett rack-case att hämta i min verkstad!), finns det gott om talanger på detta forum. Detta är ingen reklam för mig själv, jag bor ändå för långt bort. Ett företag som lever på reparationer tar minst 300:- i timmen bara för att felsöka, så hoppas du får napp här istället!
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Hittar du ingen härinne så har faktiskt börsen i Linköping en duktig tekniker dom brukar lämna vissa jobb till.
Jag lämnade in en jazz för bandslip, han tog bara lite på några av dom övre banden, basen blev kanon och det kostade mig 175kr. Bra för att vara börsen. Om du har flera basar kanske jag kan ta en titt på den, är absolut ingen tekniker, men lite erfarenhet har man väl fått genom åren. Problemet är väl det där med tid...

Edit.. Annars har du ju Bassman 1 i Skänninge tror jag. Han har lirat länge och kan nog ett och annat.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Hur sätter du på strängarna? En P-bas har ju inget strängtryck över E- och A-strängarna och huvudet är inte vinklat. Det gör att man måste få några varv sträng runt stämskruven så att strängen trycker ner sig själv över sadeln, om du förstår vad jag menar.

Min P-bas rasslade och höll på att driva mig till vanvett tills jag upptäckte att det var hållaren till axelbandet som skruvat upp sig en bit. En annan och allvarligare källa till mystiskt rasslande kan vara om dragstången lossnat inne i halsen. Stallsdlar kan rassla osv.

Annars kanske det är så enkelt som att du behöver slipa banden. Kolla vilka PB-bröder och systrar som finns i Mjölbytrakten och be någon som har erfarenhet av basjusterande kika på din bas.
josephhh
Medlem

Inlägg av josephhh »

Ska gå igenom alla skruvar etc. idag och se ifall jag lyckas skapa någon förändring... Annars får jag lämna iväg den!

Har strängat så att den är lindad ett par varv över, liksom strängen kommer ut längst ned på stämskruvs-"röret" om du fattar... Är det svårt att fixa dit någon form av strängtryck på E- och A-strängen?
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Framförallt är det viktigt att du har så mycket sträng på stolpen för A-strängen så strängen ligget mot kroppen på huvudet. Det finns lösningar med strängtryck, allt från en vanlig krok (a la makten) till speciellt framtagna strängtryck.
Knacka på baksidan av halsen med handen, hör du då ett skallrande ljud kan det vara dragstången som är lös.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Lestrange skrev:OBS! Det låter som jag är en sur gammal gubbe som hatar alla, och det är jag väl förvisso också, men detta är inte menat så.
He he.. :)
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Problem med en Fenderhals? Lösning: Släng den i grovan och köp min Warwick! :D
Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

Lestrange skrev:OBS! Det låter som jag är en sur gammal gubbe som hatar alla, och det är jag väl förvisso också, men detta är inte menat så.
>>> Rofl!
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Perennial skrev:Problem med en Fenderhals? Lösning: Släng den i grovan och köp min Warwick! :D
Fender-style trussrod är en djävulens uppfinning! Men jag har faktiskt stött på en Warwickhals med skramlande dragstång. En. Hur många Fender och kopior därpå jag stött på med icke fungerande eller rentav knäckta stänger har jag sedan länge glömt bort.
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Lestrange skrev:
Perennial skrev:Problem med en Fenderhals? Lösning: Släng den i grovan och köp min Warwick! :D
Fender-style trussrod är en djävulens uppfinning! Men jag har faktiskt stött på en Warwickhals med skramlande dragstång. En. Hur många Fender och kopior därpå jag stött på med icke fungerande eller rentav knäckta stänger har jag sedan länge glömt bort.
Tack Gud att någon i forat har kommit ur "The (Fender) Matrix"!!!
josephhh
Medlem

Inlägg av josephhh »

Har knackat lite på halsen och kan inte höra något skramell eller liknande. Däremot ser övre sadeln lite för bred ut för A-strängen, främst då i bak-kant.. Hur återgäldar man det?

Sen har jag försökt mig på stallet och kommit fram till att något där ger ifrån sig missljud, kan dock inte lista ut vad...

Har gjort ett litet ljudklipp på hur basen låter utan förstärkare med öppna strängar, spelade i ordningen E-A-D-G:

http://www.speedyshare.com/files/254356 ... 2840_2.m4a
Fender - Marshall amp
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Ulfern skrev:
>>> Rofl!
Rolf?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

på min p-baskopia rasslar en fjäder till miken ibland. En fjäder på stallsadlarna har oxå rasslat en gång. det är bara att plonka på a-strängen & peta på allt i tur & ordning till det slutar rassla
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

josephhh skrev:Ska gå igenom alla skruvar etc. idag och se ifall jag lyckas skapa någon förändring... Annars får jag lämna iväg den!

Har strängat så att den är lindad ett par varv över, liksom strängen kommer ut längst ned på stämskruvs-"röret" om du fattar... Är det svårt att fixa dit någon form av strängtryck på E- och A-strängen?
Är man inte allt för känslig för att göra hål så kan man ju skruva i vanliga skruvöglor till E- och A-sträng!
Detta är på forat allmänt känt som Makten-modd :)
Jag gjorde det på en Bach-jazz med väldigt gott resultat ...

Maktens huvud, Paint-modifierad av Hinke:
Bild
Vid A-strängen ser du öglan. Det finns mindre öglor än den :)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Folxam skrev:
josephhh skrev:Ska gå igenom alla skruvar etc. idag och se ifall jag lyckas skapa någon förändring... Annars får jag lämna iväg den!

Är man inte allt för känslig för att göra hål så kan man ju skruva i vanliga skruvöglor till E- och A-sträng!
Detta är på forat allmänt känt som Makten-modd :)
Jag gjorde det på en Bach-jazz med väldigt gott resultat ...

Maktens huvud, Paint-modifierad av Hinke:
Bild
Vid A-strängen ser du öglan. Det finns mindre öglor än den :)
Personligen skulle jag INTE göra det på en hyffsat halvdyr märkesbas. Skaffa istället ett riktigt strängtryck om det skulle behövas. Förstör värdet på basen för all framtid annars. Jag förmodar att det är Highway P-basen som strular. Synd att sabba den.

My two cents.

//J
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

JanTheWhite skrev:Personligen skulle jag INTE göra det på en hyffsat halvdyr märkesbas. Skaffa istället ett riktigt strängtryck om det skulle behövas. Förstör värdet på basen för all framtid annars. Jag förmodar att det är Highway P-basen som strular. Synd att sabba den.

My two cents.

//J
Först tänkte jag säga "naturligtvis skaffar man ett riktigt strängtryck" men sen kom jag på att ............... vaffö då?

En ögla (i lagom storlek) är mycket mindre än ett "riktigt strängtryck" och blir snyggare monterat.

Mina två ören ;)
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Folxam skrev:
JanTheWhite skrev:Personligen skulle jag INTE göra det på en hyffsat halvdyr märkesbas. Skaffa istället ett riktigt strängtryck om det skulle behövas. Förstör värdet på basen för all framtid annars. Jag förmodar att det är Highway P-basen som strular. Synd att sabba den.

My two cents.

//J
Först tänkte jag säga "naturligtvis skaffar man ett riktigt strängtryck" men sen kom jag på att ............... vaffö då?

En ögla (i lagom storlek) är mycket mindre än ett "riktigt strängtryck" och blir snyggare monterat.

Mina två ören ;)
Ja man gör ju precis vad man vill med sitt instrument. :tummenupp: Men personligen skulle jag inte göra så. :D

Allt gott.

//J
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Äger 3 st P-basar, ingen av dem behöver strängtryck på A-strängen. Se bara till att det finns rejält med strängända (använd hela strängen, klipp ej av den) och linda strängen nedåt på stämskruven.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

josephhh skrev:Har knackat lite på halsen och kan inte höra något skramell eller liknande. Däremot ser övre sadeln lite för bred ut för A-strängen, främst då i bak-kant.. Hur återgäldar man det?

Sen har jag försökt mig på stallet och kommit fram till att något där ger ifrån sig missljud, kan dock inte lista ut vad...

Har gjort ett litet ljudklipp på hur basen låter utan förstärkare med öppna strängar, spelade i ordningen E-A-D-G:

http://www.speedyshare.com/files/254356 ... 2840_2.m4a
Länken funkar inte (för mig iaf).
Är missljudet från stallet så kan det vara så enkelt att du bara behöver trycka till på strängarna så de får sig en liten knäck precis över sadlarna. Behöver göra så på min Epi fiolbas regelbundet (som iofs har en väldigt flackar strängvinkel över stallet).
Skriv svar