Tar tag i musiken - Behöver hjälp

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
KlingKlong
Nykomling

Tar tag i musiken - Behöver hjälp

Inlägg av KlingKlong »

Hallå och God Jul!

Jag fick i julklapp av föräldrarna en MIDI keyboard som funkar bra, den är kopplad till USB. Men jag skulle gärna vela spela in basen också. Jag försökte med en vanlig kabel till Line In-gången på ljudkortet och på Mic-ingången utan resultat. Den fick ingen signal i Cubase 5.

Behöver jag verkligen ett extern ljudkort? :oops:
Och om jag behöver så vill jag verkligen att ni rekommenderar nått kort med ingångar som funkar med vanlig telekabel och som har 1-2 för mikrofoner.

/KlingKlong God Jul! :D
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

det ska funka med LINE IN på ljudkortet och även mic in men det blir inte heltårta.. du måste ställa in input channel i cubase.. kolla även så att du har ett ljudkort som stödjer ASIO drivers.. gör dom inte det får du adda linjeingången manuellt
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
KlingKlong
Nykomling

Inlägg av KlingKlong »

johnne skrev:det ska funka med LINE IN på ljudkortet och även mic in men det blir inte heltårta.. du måste ställa in input channel i cubase.. kolla även så att du har ett ljudkort som stödjer ASIO drivers.. gör dom inte det får du adda linjeingången manuellt
Kan du säga vart jag hittar input channels i cubase och hur jag ska ställa in dom? :-)
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

på vänster sidostapel.. 2 fält du måste ställa input analog i båda.. svårt att beskriva
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

KlingKlong
Nykomling

Inlägg av KlingKlong »

Fattar inte riktigt. Underlättas problemet om man har ett externt ljudkort?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Har du koll på hur Cubase funkar?
Du måste aktivera ljudkortets ingångar och välja rätt kanal för spåren i projektfönstret.
Läs igenom lilla manualen "Getting started", så får du en bra intro till grunderna i cubase.
KlingKlong
Nykomling

Inlägg av KlingKlong »

engson skrev:Har du koll på hur Cubase funkar?
Du måste aktivera ljudkortets ingångar och välja rätt kanal för spåren i projektfönstret.
Läs igenom lilla manualen "Getting started", så får du en bra intro till grunderna i cubase.
Jag har bara använt midi till cubase i skolan, har dock ingen koll på när man kopplar in på line in :(
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

och att läsa igenom den lilla manualen är inget alternativ?
KlingKlong
Nykomling

Inlägg av KlingKlong »

Roland skrev:och att läsa igenom den lilla manualen är inget alternativ?
Det sa jag aldrig :)
KlingKlong
Nykomling

Inlägg av KlingKlong »

Fixade det, men jag undrar fortfarande var ett extern ljudkort gör :)
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

KlingKlong skrev:Fixade det, men jag undrar fortfarande var ett extern ljudkort gör :)
Samma sak, fast bättre
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Ett extern ljudkort gjort för musikproduktion ger mindre latency.
http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Oavsett vilket ljudkort du vill använda så ska du i Cubase gå in på "VST Connections" under nån av menyerna (mins inte vilken).
Välj fliken "inputs". Där skapar du en mono-bus och väljer den ingång på ljudkortet där du vill stoppa in bassladden.

När du skapat bus:en går du till projektfönstret och skapar en audio-kanal. Som input till den kanalen väljer du den mono-bus som du just skapat. Nu har du ljud in.
Du kan behöver klicka på monitorknappen för att höra ljudet (beroende på inställningar).

Om du inte får nån vettig (kort) latency så kan du prova att hämta hem drivrutinen ASIO4ALL (googla) och testa om det blir bättre. Du bör välja en ASIO-drivrutin om det är möjligt, det ger bättre latency.
Bild Bild
KlingKlong
Nykomling

Inlägg av KlingKlong »

Assar skrev:Ett extern ljudkort gjort för musikproduktion ger mindre latency.
http://wiki.kontrollrummet.com/Latency

Oavsett vilket ljudkort du vill använda så ska du i Cubase gå in på "VST Connections" under nån av menyerna (mins inte vilken).
Välj fliken "inputs". Där skapar du en mono-bus och väljer den ingång på ljudkortet där du vill stoppa in bassladden.

När du skapat bus:en går du till projektfönstret och skapar en audio-kanal. Som input till den kanalen väljer du den mono-bus som du just skapat. Nu har du ljud in.
Du kan behöver klicka på monitorknappen för att höra ljudet (beroende på inställningar).

Om du inte får nån vettig (kort) latency så kan du prova att hämta hem drivrutinen ASIO4ALL (googla) och testa om det blir bättre. Du bör välja en ASIO-drivrutin om det är möjligt, det ger bättre latency.
Tack så mycket :)
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

att ljudkortet är "externt" ger inga som helst fördelar.. tvärtom.. både USB och Firewire har högre latency kontra pci bussen i datorn.. ett ljudkort gjort för musik är dock A och O.. ett M-audio audiophile 2496 kommer du långt på för hemmabruk och dom kostar nästan inget alls.. speciellt begagnat.. ett sånt och en liten behringermixer för 400kr och du är fit for fight

http://www.m-audio.com/products/en_us/A ... e2496.html

Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

johnne skrev:att ljudkortet är "externt" ger inga som helst fördelar.. tvärtom.. både USB och Firewire har högre latency kontra pci bussen i datorn.. ett ljudkort gjort för musik är dock A och O.. ett M-audio audiophile 2496 kommer du långt på för hemmabruk och dom kostar nästan inget alls.. speciellt begagnat.. ett sånt och en liten behringermixer för 400kr och du är fit for fight

http://www.m-audio.com/products/en_us/A ... e2496.html
Helt rätt.
Man bör nog nyansera det hela lite ...

Ett ljudkort gjort för musikproduktion har betydligt bättre latency än ett som inte är gjort för musikproduktion.
Om du köper en standarddator så har det inbyggda ljudkortet troligen inte särskilt bra latency, eftersom det inte är gjort för musikproduktion.
Om du har ett ljudkort som är gjort för musikproduktion så är det bäst att ha det inbyggt. Annars kör du ett externt via USB eller Firewire. Själv kör jag firewire och tycker skillnaden mot ett inbyggt är försumbar, jag kommer ner i 4-5 ms.
Bild Bild
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem

Inlägg av lars-på-bas »

när man köper cubase 5 så får man med en JÄTTETJOCK manual ;)
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Skriv svar