Rengöra ebenholts greppbräda
- Will
- Medlem++
Rengöra ebenholts greppbräda
Hur göra? Har hört att man inte ska använda samma rengöringsmedel som på rosewood.
Gibson Thunderbird IV
- Valle
- VIP medlem
-
- Medlem++
De drar väl nån boogiewoogie-gång för att hålla brädan i form.Valle skrev:Nej, jag tror inte man ska använda citron olja på ebenholts. Ebenholts ska väl vara självsmörjande men jag vet inte hur man bäst rengör det. Hur gör kontrabasisterna??

Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
- BassiLow
- Medlem++
spritMasayo skrev:De drar väl nån boogiewoogie-gång för att hålla brädan i form.Valle skrev:Nej, jag tror inte man ska använda citron olja på ebenholts. Ebenholts ska väl vara självsmörjande men jag vet inte hur man bäst rengör det. Hur gör kontrabasisterna??

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag brukar personligen ta ett väldigt fint sandpapper och gå över greppbrädan och sedan lite apelsinolja. Apelsinolja har samma rengörande och smörjande förmåga som citronolja men är inte lika syrarik. Apelsin-/citronolja funkar bra på ebenholts för att göra rent men ebenholts är ett väldigt fett träslag så det behövs egentligen inte smörjas in men det är alltid trevligt att göra ren greppbrädan ibland. Och till det funkar apelsin- eller citronolja. Och jag brukar dra över brädan med ett väldigt fint sandpapper först. Framförallt på en bandlös bräda.
//J
//J
- Will
- Medlem++
Okej. Så bara skrubba med sandpappret, smörj in med apelsinolja och torka av?JanTheWhite skrev:Jag brukar personligen ta ett väldigt fint sandpapper och gå över greppbrädan och sedan lite apelsinolja. Apelsinolja har samma rengörande och smörjande förmåga som citronolja men är inte lika syrarik. Apelsin-/citronolja funkar bra på ebenholts för att göra rent men ebenholts är ett väldigt fett träslag så det behövs egentligen inte smörjas in men det är alltid trevligt att göra ren greppbrädan ibland. Och till det funkar apelsin- eller citronolja. Och jag brukar dra över brädan med ett väldigt fint sandpapper först. Framförallt på en bandlös bräda.
//J
Hur rengör man band btw?
Gibson Thunderbird IV
- fieldflower
- Hedersmedlem
Väldigt fin stålull brukar finka fint.Will skrev:Hur rengör man band btw?
Undvik den där förtvålade på ICA bara - det är inge kul (även om den faktiskt funkar också om man är lite försiktig).
Jag har även använd Autosol (kromglans - finns på vilken mack som helst) men det är en hel del slipmedel i den så det rekommenderas väl egentligen inte om man bryr sig lite om basen... Men snyggt blir det.
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jepp.Will skrev:Okej. Så bara skrubba med sandpappret, smörj in med apelsinolja och torka av?JanTheWhite skrev:Jag brukar personligen ta ett väldigt fint sandpapper och gå över greppbrädan och sedan lite apelsinolja. Apelsinolja har samma rengörande och smörjande förmåga som citronolja men är inte lika syrarik. Apelsin-/citronolja funkar bra på ebenholts för att göra rent men ebenholts är ett väldigt fett träslag så det behövs egentligen inte smörjas in men det är alltid trevligt att göra ren greppbrädan ibland. Och till det funkar apelsin- eller citronolja. Och jag brukar dra över brädan med ett väldigt fint sandpapper först. Framförallt på en bandlös bräda.
//J
Hur rengör man band btw?
Stålull till exempel. Grade #0000. Funkar bra även på själva greppbrädan som alternativ till fint sandpapper. Ta det lugnt så att inte stålullen fastnar i bandstavarnas kanter bara. Brukar gå att undvika genom att gå över bandstavarna från mitten och utåt hela tiden.
//J
- Folxam
- Medlem+
Och hur fungerar stålullen? Medelst smekningar?fieldflower skrev:Jag har även använd Autosol (kromglans - finns på vilken mack som helst) men det är en hel del slipmedel i den så det rekommenderas väl egentligen inte om man bryr sig lite om basen... Men snyggt blir det.

Autosolen är knappast så abrasiv att den faktiskt gör nån skada om man inte nöter på samma ställe i en timme, vilket ju även stålull skulle göra.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
- fieldflower
- Hedersmedlem
Mjo, men kör man som Jan säger #0000 så är det smekningar jmf med Autosol.Folxam skrev:Och hur fungerar stålullen? Medelst smekningar?fieldflower skrev:Jag har även använd Autosol (kromglans - finns på vilken mack som helst) men det är en hel del slipmedel i den så det rekommenderas väl egentligen inte om man bryr sig lite om basen... Men snyggt blir det.
Autosolen är knappast så abrasiv att den faktiskt gör nån skada om man inte nöter på samma ställe i en timme, vilket ju även stålull skulle göra.
Man skulle ju inte köra 5:ans sandpapper på banden liksom...

Så är man riktigt, riktigt rädd om sin bas kör man inte Autosol, men annars går det fint.
Det är ju betydligt närmare #0000 stålull än 5:ans sandpapper liksom.
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
- olabola
- Medlem++
- Kongo
- Medlem+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Samma här.olabola skrev:Okej..för att göra det hårt å kantigt på mitt vis då..ville inte riktigt säga det..men men ..regöring med vanlig ajax fönsterputs. Polera banden med autosol. Citronolja på det. Har även polerat kropp med autosol, och sen gått över med turtle flytande bilvax. Sådär! På Daion! Blir hur bra som helst.
Fast jag kör med Sonax bilvax - mycket enklare att använda...

Man kanske skulle nämna att det kan vara en bra idé att maskeringstejpa greppbrädan mellan banden innan man går loss med Autosol - den vita geggan blir väldigt fort en svart gegga som fastnar jääättebra i träfibrerna...

Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Vax är inte helt trevligt på ett instrument tycker jag. Personlig åsikt givetvis men det blir lätt kladdigt. Jag föredrar putsmedel utan vax på lackade ytor. Möbelputs utan vax är det jag använder. Pledge är favoriten.fieldflower skrev:Samma här.olabola skrev:Okej..för att göra det hårt å kantigt på mitt vis då..ville inte riktigt säga det..men men ..regöring med vanlig ajax fönsterputs. Polera banden med autosol. Citronolja på det. Har även polerat kropp med autosol, och sen gått över med turtle flytande bilvax. Sådär! På Daion! Blir hur bra som helst.
Fast jag kör med Sonax bilvax - mycket enklare att använda...

//J
-
- Medlem
Re: Rengöra ebenholts greppbräda
Var får jag tag i Citronolja?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
-
- Medlem+