Jazzmick på 60-tals vis

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Jazzmick på 60-tals vis

Inlägg av blitzfreedome »

Tjenare! Vet någon ifall de går att få tag på jazzmickar som är lindade som dom var på 60-talet?
De finns Fender mickar på Tysken, där de står något om "60" men vet inte ifall det är de dom menar.

Tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Seymour Duncan Antiquity II. Jazzmickarna kanske inte heter II iofs? Närmre är svårt att komma tror jag.
Även mickarna som sitter på AVjazzarna är nog i närheten.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Lundgren gör några som heter Vintage Jazz, vet inte hur nära de är, men jag gillar Lundgrenmickar...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Ska kolla upp Seymour-mickarna. Vad kan man få tag på sådana då?
O du igen Kongo! :) Lundgren låter väldigt intressant. O vad hittar man lundgren då? Har aldrig hört talats om de.
Im going back to Soulville, Going on the run!
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Annars kan du väl snacka med Urban? :roll:
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Antingen är Urban någonting jag aldrig hört talats om, ELLER så är det någon här på PrataBas. Minns att jag hört "Urban" här nån gång. Jag har väl inte "hängt" här tillräckligt mycket eller är tillräckligt smart för att veta vem Urban är :D Så säg mej, Nyasu. Veem är Urban?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

blitzfreedome skrev:Antingen är Urban någonting jag aldrig hört talats om, ELLER så är det någon här på PrataBas. Minns att jag hört "Urban" här nån gång. Jag har väl inte "hängt" här tillräckligt mycket eller är tillräckligt smart för att veta vem Urban är :D Så säg mej, Nyasu. Veem är Urban?
Urban är Evilbiker här på forumet och är en fena på micklindning. Dessutom råkar ha en 60-tals jazzmickskopia som han levererar till Schatzbasarna så det är nog inte otänkbart att han kan fixa en år dig också.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Tror du han skulle vilja de? De skulle ju vart hyggligt :D Vet någon vad Urban tar för det då?
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

http://www.seymourduncan.com/products/a ... 05_06_149/

Är det inte de som t.o.m. är relicade och där skruvarna är rostiga ...
Det är t.o.m. dammigt i lådan :lol:

En polare installerade såna (om det är såna) i en av hans basists Fender -70ish och jag tänkte bara "vad är det för gammalt skit han fått tag i?" men det var tydligen nytt!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Dom e ju koola, men ska kolla in lite nogare. Är ute efter 60-tals ljudet så jag får inte bli lurad av hur 60-tal de ser ut :D Men Duncan mickarna är absolut intressanta! Är det bara där dom går att köpa? Inget pris står?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Fender Custom Shop 60's Jazz Pickups , är mina favvo jazzbas-mickar.
Vintage-stuk med lite mer fläsk kan man säga.

http://www.thomann.de/se/fender_cs60jazz_set.htm
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

lowfreq skrev:Fender Custom Shop 60's Jazz Pickups , är mina favvo jazzbas-mickar.
Vintage-stuk med lite mer fläsk kan man säga.

http://www.thomann.de/se/fender_cs60jazz_set.htm
Har kollat in Fenders 60-mickar, och dom är ett säkert val ifall inte något annat lockar mer. Dock tror jag inte dom är så mycke 60 ändå.. :D
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

blitzfreedome skrev:Tror du han skulle vilja de? De skulle ju vart hyggligt :D Vet någon vad Urban tar för det då?
Jag tycker du ska PMa och fråga, jag vet att han kopierat äkta pre-cbs-mickar så ljudet är det nog inget fel på. Vill du inte ha dom relicerade så går nog de säkerligen också att ordna.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Valle skrev:
blitzfreedome skrev:Tror du han skulle vilja de? De skulle ju vart hyggligt :D Vet någon vad Urban tar för det då?
Jag tycker du ska PMa och fråga, jag vet att han kopierat äkta pre-cbs-mickar så ljudet är det nog inget fel på. Vill du inte ha dom relicerade så går nog de säkerligen också att ordna.
Har nu PM:at Urban och han verkar inte ta det alltför hårt :wink: Tackar för tipset!
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

blitzfreedome skrev:Ska kolla upp Seymour-mickarna. Vad kan man få tag på sådana då?
O du igen Kongo! :) Lundgren låter väldigt intressant. O vad hittar man lundgren då? Har aldrig hört talats om de.
Jag igen?
http://www.lundgren.se
Annars röstar jag på Evilbiker först, finns nåt på PB tycker jag det ska premieras.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
blitzfreedome
Medlem

Kongo skrev:
blitzfreedome skrev:Ska kolla upp Seymour-mickarna. Vad kan man få tag på sådana då?
Jag igen?
http://www.lundgren.se
Annars röstar jag på Evilbiker först, finns nåt på PB tycker jag det ska premieras.
Ja, du var på strängforumet också :D Men jag märkte att man ser er allihop överallt ändå :) Joo, jag tror det me, att Urban är o föredra. Urban verkar inte bara vara grym på de han gör.. Han var riktigt trevlig också! Blev trevligt bemött :D
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Seymour Duncan Antiquity II är överlindade (ska motsvara Jacos omlindade pickuper). Det är Antiquity I som motsvarar 60-talspickuperna. Har sådana på en AV-62. Föredrar soundet i min -67a men det kan evtuellt bero på att den låter avsevärt mycket bättre akustiskt.
Tänk på att Nord/Syd-orienteringen är annorlunda för 60-talspickuperna än för 70-talarna. Blandar man fasas inte brummet bort när båda pickuperna används.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Har inte testat det men Hanson Pickups (som gör mickarna till alla Lakland) verkar verkligen prisvärda, och dom är vädligt trevliga!

Ett vintage PJ set kostar 200 dolares. Man kan få standardlindning, eller humbuckern 5, 10 eller 15% överlindad, eller hela setet 5, 10 eller 15% överlindad.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar