Dista diskanten (men släppa igenom basen ofärgad)
- -rally-
- Medlem
Dista diskanten (men släppa igenom basen ofärgad)
Ja precis. Hur gör man?
När jag spelar in tar jag alltid två signaler, en genom en Rat och en ren, sen plockar jag diskant från pedalen och fyller på med ren signal där disten börjar bli för basfattig. Men hur gör man det när man lirar live, genom en stärkare?
Känns som att det är metalstandard och att det borde finnas nån go standardlösninglösning för att comba ren och distad signal. Eller? Hur brukar man göra?
När jag spelar in tar jag alltid två signaler, en genom en Rat och en ren, sen plockar jag diskant från pedalen och fyller på med ren signal där disten börjar bli för basfattig. Men hur gör man det när man lirar live, genom en stärkare?
Känns som att det är metalstandard och att det borde finnas nån go standardlösninglösning för att comba ren och distad signal. Eller? Hur brukar man göra?
- B-Å Åhs
- Medlem++
- raydee
- Medlem
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=45627
Vet inte om det är samma sak, men här har det pratats om nått liknande tror jag, eller åtminstone en snarlik lösning.
Vet inte om det är samma sak, men här har det pratats om nått liknande tror jag, eller åtminstone en snarlik lösning.
- Bassplaya
- VIP medlem
- FreCKo
- Medlem++
Kör du förstärkare eller lajnar du basen live?
Kör du förstärkare så borde en vanlig DI-box innan förstärkaren vara tillräckligt för att behålla de låga frekvenserna, lajnar du så skulle jag köra nån dubbel-lajn av något slag, min Boss-stämmare har ju 2 utgångar, då skulle du kunna köra en signal helt ren in i en linebox, och en asdistad in i en linebox, sen får ljudteknikern själv skruva.
Alternativet:

Kör du förstärkare så borde en vanlig DI-box innan förstärkaren vara tillräckligt för att behålla de låga frekvenserna, lajnar du så skulle jag köra nån dubbel-lajn av något slag, min Boss-stämmare har ju 2 utgångar, då skulle du kunna köra en signal helt ren in i en linebox, och en asdistad in i en linebox, sen får ljudteknikern själv skruva.
Alternativet:

- peter_s
- Medlem++
- Bassplaya
- VIP medlem
Precis. Alternativt en enklare och billigare modell som den här: http://moodysounds.com/index.php?main_p ... cts_id=233-rally- skrev:Blendpedal typ Boss LS2? Då kör jag väl en fullfrekvent signal både rent och genom disten, men det kanske blir bra... Är det någon som har provat?
- -rally-
- Medlem
Jag har en SVT-4PRO. Funderar på om man kan använda bi-ampingen i den på något sätt. Skulle det funka att slänga på en dist efter preampen på den utgången som ska dras till slutsteget för den högpassade lådan. Då får man iofs dist i en låda och rent i en annan, men om man kan hitta en x-over punkt som funkar kanske det skulle funka...Borde väl inte vara så värst mycket starkare ström där än i en FX-loop?