Varmluftspistol vs. slipning...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

Det här arbetet som tråden ursprungligen handlade om föll i glömska men jag tänkte ta i tu med det nu. Färgen intresserar mig inte så mycket längre utan jag funderar på "candy apple red" (eller sherwood green, fast får för mig att det är svårare att få metallic färgerna snygga) + matching headstock + sätta i en sån här i stallposition ( http://www.ebay.com/itm/Artec-Soap-Bar- ... 230b32ecd6 )och göra ett nytt plektrumskydd (tror ja gör ett i plywood, det måste ju funka) så lite mer elektronik

men om jag gör matching headstock, ska jag göra kanterna eller bara framsidan? bara framsidan är som det brukar vara va?

Soapbar-micken har jag ingen som helst uppfattning om hur den låter... men skulle tycka det var snyggt, och polavstånden stämmer bra. Tycker det är kul med lite mer elektronik. 2 vol, 1 ton, och 2 miniswitcher, 1 tre-läges mellan mickarna och en till seriell/parallell-lägena på humbucker. Skulle det funka tror ni?

EDIT: candy apple red verkar ju inte så himla kul, var ju visst två färger man skulle använda sig av.
Micke
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 12:41
Ort: Söderhamn

Inlägg av Micke »

Tycker det är kul med lite mer elektronik. 2 vol, 1 ton, och 2 miniswitcher, 1 tre-läges mellan mickarna och en till seriell/parallell-lägena på humbucker. Skulle det funka tror ni?
Om jag vore du, som gillar lite x-tra, så skulle jag nog kanske satsa på en preamp/EQ. Thomann har en 2-bands för strax över 200 spänn. I den har du en balans mellan mickarna i stället för två separata volymkontroller och du kan i alla fall ha en seriell/paralellell-switch plus att du har kontrollerna, volym, bas och diskant. Hursomhelst kan jag nog tycka att mickvals-switchen och två volymkontroller på en bas kan kännas lite onödig men allt är ju en smaksak.
Jag kan tänka mig att du vill ha seriell/praralell kopplingen för att få en förändring av ljudet och inte outputen. Eftersom den kopplingen måste utföras före preampen så KAN outputen bli för hög för preampen, beroende på mickarnas output, och den KAN dista, men då går det att montera in en signaldämpning som lägger signalen lika för serie resp. parallell. Nu är det ju inte säkert att det här fenomenet uppstår eftersom man principiellt skulle kunna ha den här preampen i en dosa på golvet, så det borde egentligen inte vara något problem men OM, så går det att lösa.
Tack, då hamnar en pistol på min inköpslista.. för att slipa en plastlack trären är ett rent helvete.
För en tid sedan hade jag en forumfråga om att använda färgborttagningsmedel i ett sånt här fall. Jag fick en hel del förmaningar om att inte använda det pga. att man måste tvätta bort medlet med vatten.
Eftersom jag har så förbaskat dåligt tålamod använde jag medel i alla fall vilket gick alldeles utmärkt. Vi pratar ju inte om att lägga träbiten i vatten utan om att tvätta av medlet vilket går ganska snabbt och man torkar ju av vattnet efteråt, och vill man kan man ju torka x-tra med hårtorken. I en jämförelse är det precis så jag gör för att förhindra fiberresning om jag vill tex. betsa, alltså, blöt ytan med vatten, torka med hårtork och putsa med fint sandpapper.

Jag har nu använt färgborttagningsmedel på instrument vid ett flertal tillfällen och det har fungerat utan några som helst problem. Det är ju alltså inte "Bums" vi talar om utan någon av de mer miljövänliga medel som färghandlarna har idag.

Personligen skulle jag aldrig använda mig av en varmluftspistol på tex. en instrumenthals. Värme används just för att böja/omforma trä så jag är övertygad om att det är lättare att få en hals att slå sig av värmepistolen än av lite vatten.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

Okej två volymkontroller är kanske överflödigt om jag kör på mickväljare. Att växla mellan serie/parallell handlar om ljudet och inte outputen, det stämmer. Funderar på att ta en trevägsswtich där där när man ändå är igång så kan jag ha serie/parallell/single, för ännu fler möjligheter. Micken det gäller har välditg hög output, säkert upp mot 30k ohm
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8306
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Micke skrev: Jag har nu använt färgborttagningsmedel på instrument vid ett flertal tillfällen och det har fungerat utan några som helst problem. Det är ju alltså inte "Bums" vi talar om utan någon av de mer miljövänliga medel som färghandlarna har idag.
Det skulle vara kul att veta vad du använde för medel.

Jag köpte nåt miljövänligt hos färghandlaren för några år sedan, och smetade på en plastlackad baskropp. Det hände inte ett SCHIIT.... :(
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Mr Spock skrev:
Micke skrev: Jag har nu använt färgborttagningsmedel på instrument vid ett flertal tillfällen och det har fungerat utan några som helst problem. Det är ju alltså inte "Bums" vi talar om utan någon av de mer miljövänliga medel som färghandlarna har idag.
Det skulle vara kul att veta vad du använde för medel.

Jag köpte nåt miljövänligt hos färghandlaren för några år sedan, och smetade på en plastlackad baskropp. Det hände inte ett SCHIIT.... :(
+100 Tell, tell, tell!
Micke
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 12:41
Ort: Söderhamn

Inlägg av Micke »

Jag har använt mig av nåt som heter "Nitor Färgbort" men även Beckers Färgborttagning fungerar säkert lika bra.

De fungerar på alkyd, akryl, epoxy och latexbaserade färger och lacker.

Så här gör jag om jag är osäker på vilken typ av lack det är:

kletar på ett tjockt lager med medlet. kollar efter 15 -20 minuter om det hänt något, om inte väntar jag en halvtimme till. Om det fortfarande inte hänt något smetar jag ytterligare ett lager och klär in med plastfolie. I regel får det då gå över natten innan jag kollar igen.
Man kan alltså få vänta upp till 24 timmar innan man man ser något resultat beroende på typ av lack och hur många lager det är. Jag har då hittills inte gått bet. Men det är ju klart att det kan finnas komponenter i vissa lacker som det inte biter på men som sagt, jag har då hittills lyckats (ta i trä)

Och som jag har nämnt tidigare i den här tråden, vet jag att det är cellulosalack tar jag bort det med aceton.
Skriv svar