Magnus Rosén shreds...?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Samuel V skrev: Jag tror helt enkelt att hans stil passar alldeles utmärkt tillsammans med de andra i bandet.
Tja, att vara rockstjärna och ursprungsmedlem i ett framgångsrikt band som varit aktivt i decennier är förstås något helt annat än att vara frilans. Han behöver "bara" fixa RHCP-repertoaren. I princip skulle han kunna vara väldigt nischad -- jobba fram sina egna basgångar, nöta dem till de stitter som en smäck och så var det bra med den saken. Å andra sidan: Även om det är just så han arbetar, borde han nog som en ren spin-off-effekt kunna spela bättre än han gör i filmen...

Detta knyter förresten an till tråden "The 25 greatest bass players of all time": Skulle det vara rent yrkeskunnande som värderades, tror jag att det är studiomusiker och ö.h.t. frilansar med stor bredd som är vassast -- time, gehör, teori, teknik, sväng, sound, primavistaläsning, repertoarkännedom etc etc. Rubbet krävs för att överleva i den världen. Nå. Det var en utvikning.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Å andra sidan var han grym med Alanis Morisette också, och enligt brorsan sparkar han röv även på Tom Waits (alldeles nyss släppta) senaste skiva :)
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Samuel V skrev:Å andra sidan var han grym med Alanis Morisette också, och enligt brorsan sparkar han röv även på Tom Waits (alldeles nyss släppta) senaste skiva :)
Intressant! Mysteriet tätnar! Det är dags för mig att lyssna in honom litet närmre.

En sak att tänka på i sammanhanget är följande Abe Laboriel-citat: "En musiker är aldrig bättre än sitt senaste gig..."
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

cub skrev: Det han säger är däremot bra tycker jag. Men dålig reklam för Fleabassarna..:D
Instämmer på båda punkterna. Dock kommer vi in på Dereborns resonemang:
dereborn skrev: Ja, det är imponerande att livnära sej på något man inte kan.
I vissa andra sammanhang kallas det för bedrägeri.
Om jag intar en mer liberal ståndpunkt när det gäller konserter -- är publiken nöjd så är allt gott och väl (även om baskollegan i den skolades ögon och öron underpresterar) -- så håller jag med fullständigt när det gäller undervisning. I filmen riktar han sig inte till en konsertpublik eller fans utan till presumtiva basister. Att man själv behärskar det man skall lära ut är ett oeftergivligt krav. Klippet placerar honom i mina ögon i samma liga som charlatanerna i Expert Village (på tal om ostämda basar och inkompetenta lärare.):

http://www.youtube.com/watch?v=hKW6uQfikOY
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

De där filmerna är så roliga att jag gråter av skratt...
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Samuel V skrev:De där filmerna är så roliga att jag gråter av skratt...
Skratta eller gråta är frågan... Men man kan göra som du och göra bäggedera! :)
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

EADGC skrev:
DEt måste vara ett skämt. Isf är det det roligaste skämtet någonsin. Dock blir man lite tveksam av 100k+ filmer....
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Samuel V skrev:
EADGC skrev:
DEt måste vara ett skämt. Isf är det det roligaste skämtet någonsin. Dock blir man lite tveksam av 100k+ filmer....
Ja, man får allt hoppas att han gör en "Miranda" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Miranda_Sings ) men verkligheten överträffar dikten heter det ju...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Samuel V skrev:Å andra sidan var han grym med Alanis Morisette också, och enligt brorsan sparkar han röv även på Tom Waits (alldeles nyss släppta) senaste skiva :)
Les Claypool är tydligen med på den plattan också. Det här är kul!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qeTja7JXK9A[/youtube]

:D :D

Han är ju HELT otroligt rolig! Och har alltid varit.

http://www.dn.se/kultur-noje/skivrecens ... -bad-as-me

Lika roligt är det att PO Tidholm inte förrän nu (om ens......) lite smått börjar fatta vad Toma Waits handlar om.
"Jag har problem med det där. Att så lite i Tom Waits artistiska gärning numera tycks handla om musik. Han pratar inte gärna om den i intervjuer (som att ta hand om disken efter en fest, säger han till New York Times) och hans fru, Kathleen Brennan, som sedan länge skriver de flesta av hans texter och agerar medproducent, är inte tillgänglig alls. I stället får journalister som vill träffa honom åka till en underlig truckstop i Petaluma och lyssna på när han pratar med loppor och ljuger ihop nya anekdoter från sitt låtsasliv. Han gör sin roll, både på och utanför scenen. Vem han verkligen är finns det få som vet något om.

Det är bara att acceptera att Tom Waits och hans musik är fullständiga fabrikationer. Och gör man det – alltså underkastar sig idén att populärmusik i detta fall är fiktion och inte har med biografisk äkthet att göra – ja då går det att uppskatta nya skivan ”Bad as me” ungefär på samma sätt som en skruvad teaterpjäs".
I dom första raderna är han helt ute och cyklar. ALLT i Tom Watis artistiska gärning har musiken i fokus. Han paketerar den bara lite konstigt för att sådana som PO Tidholm ska få något att förfära sig över. Varför hålla presskonferenser i ett flådigt hotellrum i Los Angeles när man mycket mer mytskapande kan göra det på ett lastbilsfik i en mindre stad dit journalisten själv får ta sig?

Annars en väldigt bra recension. Ska köpa plattan. Tom Waits är en stor favorit.

//Jan
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Den fick 5/5 i GP.

DN är en pretentiös skitblaska, och Tom Waits är kungen över vad han än gör, film som musik. Skall skaffa nya plattan idag.

http://www.gp.se/kulturnoje/musik/1.758 ... -bad-as-me
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Vet inte hur vi kom från Magnus Rosén via Flea till Tom Waits, men läs Innocent when you dream, en samling Waits-intervjuer. Han ljuger som en häst travar, men nånstans mellan raderna växer en rätt rolig bild av en man fram. Om den mannen är Tom Waits, eller bara den man Tom Waits vill att du ska se är en annan femma.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

yohan skrev:
Chriller skrev:Såg Yngwie Malmsteen igår på tv. Påminde lite om den här debatten.
Rätt otroligt att någon som har den tekniska kompetensen att spela precis vad som helst i hela världen väljer att spela som han gör.
Ja visst är det otroligt? Finns ju killar som exempelvis Vai och Satriani som sannerligen inte ligger efter rent tekniskt men vars spel inte säger mig ett dugg. Det är bara att ödmjukt tacka högre makter att Yngwie valt att spela precis som han gör. Och tonen, herregud, den tonen är att dö för!
Antingen misstolkade du mitt inlägg 180 grader, eller så tycker vi helt olika.
Yngwies spel och framförallt "låtar" som framfördes i programmet tycker jag är snudd på olyssningsbart.
Även om jag på något sätt älskar att han finns och gör sin grej fullt ut oavsett vad majoriteten tycker!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag fattar inte ens vem de senaste 10-talet inlägg handlat om.
"Han"?

Rosén, Malmsteen, Flea Tom Waits.....vem är "han"=?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Chriller skrev:Vet inte hur vi kom från Magnus Rosén via Flea till Tom Waits, men läs Innocent when you dream, en samling Waits-intervjuer. Han ljuger som en häst travar, men nånstans mellan raderna växer en rätt rolig bild av en man fram. Om den mannen är Tom Waits, eller bara den man Tom Waits vill att du ska se är en annan femma.
Har läst. Roligt. :D Många har inte fattat hur otroligt slipad Tom Waits är. Och dom historier han kommer upp med är ibland helt fantastiska. Här är ytterligare ett fantastiskt exempel på vad han kan hitta på....:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EXhTItL-KyQ[/youtube]

:D

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Geddan skrev:Jag fattar inte ens vem de senaste 10-talet inlägg handlat om.
"Han"?

Man får välja själv. Väntar man några inlägg så kommer det säkert upp fler alternativ som man kan välja ifrån.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Jan Hellman skrev:
Chriller skrev:Vet inte hur vi kom från Magnus Rosén via Flea till Tom Waits, men läs Innocent when you dream, en samling Waits-intervjuer. Han ljuger som en häst travar, men nånstans mellan raderna växer en rätt rolig bild av en man fram. Om den mannen är Tom Waits, eller bara den man Tom Waits vill att du ska se är en annan femma.
Har läst. Roligt. :D Många har inte fattat hur otroligt slipad Tom Waits är. Och dom historier han kommer upp med är ibland helt fantastiska. Här är ytterligare ett fantastiskt exempel på vad han kan hitta på....:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EXhTItL-KyQ[/youtube]

:D

//Jan
He he.
Kolla in Storytellers också. Introduktionen till I can't wait to get off work to see my baby är oslagbar!
När jag såg honom 1999 gick det sju-åtta minuter mellan två låtar vid något tillfälle. Och det var nästan konsertens höjdpunkt...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Jan Hellman skrev:
"Han"?

Man får välja själv. Väntar man några inlägg så kommer det säkert upp fler alternativ som man kan välja ifrån.
Ha ha, den där Geddan. Han är la för go.
När ska han fatta att vi pratar om honom?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Chriller skrev:
Jan Hellman skrev:
"Han"?

Wtf?!
Oborstad har jag väl blivit anklagad för att vara, men ostämd?!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

EADGC skrev:
cub skrev: Det han säger är däremot bra tycker jag. Men dålig reklam för Fleabassarna..:D
Instämmer på båda punkterna. Dock kommer vi in på Dereborns resonemang:
dereborn skrev: Ja, det är imponerande att livnära sej på något man inte kan.
I vissa andra sammanhang kallas det för bedrägeri.
Om jag intar en mer liberal ståndpunkt när det gäller konserter -- är publiken nöjd så är allt gott och väl (även om baskollegan i den skolades ögon och öron underpresterar) -- så håller jag med fullständigt när det gäller undervisning. I filmen riktar han sig inte till en konsertpublik eller fans utan till presumtiva basister. Att man själv behärskar det man skall lära ut är ett oeftergivligt krav. Klippet placerar honom i mina ögon i samma liga som charlatanerna i Expert Village (på tal om ostämda basar och inkompetenta lärare.):

http://www.youtube.com/watch?v=hKW6uQfikOY
Är det en väldigt liten basist eller en väldigt stor bas?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Geddan skrev:
Chriller skrev:
Jan Hellman skrev:
"Han"?

Wtf?!
He he.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Geddan skrev:
Chriller skrev:
Jan Hellman skrev:
"Han"?

Wtf?!
Du är inte ensam. Nästa alla som tyckt till om Rocéns lir i den här tråden har ju i princip blivit stämda, eller i alla fall uppläxade.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Cuba skrev:
Geddan skrev:
Chriller skrev:
Jan Hellman skrev:
"Han"?

Wtf?!
Du är inte ensam. Nästa alla som tyckt till om Rocéns lir i den här tråden har ju i princip blivit stämda, eller i alla fall uppläxade.
Det är för att han är så oerhört trevlig. Och innehar stooooooor humor!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

"Han"?

+1 :lol:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EOrG1r3S6ZA[/youtube]

Det här är också fantastiskt. :)
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Den här tråden handlar nu om storheten som är Tom Waits.
Skriv svar