rengöra hals?
-
- Medlem
rengöra hals?
Hur rengör man halsen/greppbrädan effektivast? hört att rakvatten ska vara bra stämmer det?
- Bontracasso
- Medlem
Rakvatten torkar bara ur brädan, försök att undvika alkohol. Det räcker ( ska räcka ) med diskmedel om du bara ska rengöra brädan från hudavlagringar och handsvett mm. Nästa steg kan vara Svinto som avslutas med att du polerar in en naturlig olja utan tillsatser. Polera noga av det eventuella överskott som brädan inte dragit i sig. Nu förutsätter jag att brädan inte är målad utan av ebenholtz, lönn eller päronträ.
- Jooel
- Medlem+
- DrHans
- Medlem
-
- Medlem
Jag använder Sanden guitars instrument polish för att göra rent halsen (ej själva greppbrädan) och baskroppen. Har inga tillsatser av slipmedel, silikon, syror och alkohol.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
- Noelredding
- Medlem++
- Noelredding
- Medlem++
Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?edvin skrev:jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- edvin
- Medlem++
ja precis! enligt mig.Noelredding skrev:Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?edvin skrev:jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
grejor
- Noelredding
- Medlem++
Ah, gött. Ska nog inte rengöra min då, tyckte den lät något för bright när den var nyservad med nya evah pirazzis på för drygt 1½ år sen men att det blivit bättre med tiden. Kanske jag förstör tonen ifall jag rengöredvin skrev:ja precis! enligt mig.Noelredding skrev:Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?edvin skrev:jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
- edvin
- Medlem++
ja för fan, diggar man det så är det ju bara att låta vara. Jag vill alltid ha greppbrädans slappingspett från pizzicato när jag lirar (och framför allt spelar solo) för att alltid ha en säker plats i ljudbilden då jag lirar utan förstärkning.Noelredding skrev:Ah, gött. Ska nog inte rengöra min då, tyckte den lät något för bright när den var nyservad med nya evah pirazzis på för drygt 1½ år sen men att det blivit bättre med tiden. Kanske jag förstör tonen ifall jag rengöredvin skrev:ja precis! enligt mig.Noelredding skrev:Åfan, på vilket sätt? Blir det brightare utan smuts liksom?edvin skrev:jag tycker att det påverkar tonen enormt faktiskt! må va placebo eller inte, men vad är inte placebo här i världen egentligen?Noelredding skrev:Varför rengöra? The funk is in the gunk!
grejor
-
- Medlem
Jo jag kör med vatten också men skiten kommer tillbaka så snabbt, frustrerande. Rakvatten är alltså inget att rekommendera får väl hålla mig till vatten endå, diskmedel känns inte som min bag.edvin skrev:själv rengör jag greppbrädan 1-2ggr dag med vanligt vatten. Tar bort hudavlagringar och diverse mörka avkommor från min kropp.
- Chopper
- Medlem+
- Kontakt:
Brukar använda vatten, såpa och nagelborste. sen skölja med vatten å torka. Efteråt smörjer jag med lite olivolja. Enkelt.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;