Vad snurrar i...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:
Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev:Han är/var väl Håkan Hellströms musikaliske kamrat?
Oki....det säger ju en del.
Jag tror nog man ska betona så här:
"Han är/var väl Håkan Hellströms musikaliske kamrat?"

I Her Majesty och som solo var/är han mycket duktig om än inte riktigt min grej...
Varför umgicks han med HH då?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Geddy_Lee skrev:
200071 skrev:
Geddy_Lee skrev:

I Her Majesty och som solo var/är han mycket duktig om än inte riktigt min grej...
Samhällstjänst?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Jag som trodde vi var mer upplysta än så här....

Bara för att vara tvärsöver tycker jag Håkan Hellström är milsvida bättre utan Timo. Plattan han gjort med Björn Olsson är tamefan bland det vackraste svenska jag hört. Right up there med Lemarcs comeback-platta. Håkan med Timo var speedat och glatt och ballt, men Håkan på det senare är innerlig och varm.

Och kom inte dragande med att hans svajiga sångstil skulle förringa vad han leverarar för stor musik, har ni hört Elvis Costello? Nick Cave? Neil Young? Vem fasen sa att man måste vara Tommy Körberg för att få sjunga?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

Geddy_Lee skrev:
200071 skrev:
Geddy_Lee skrev:

Känns inte helt otippat att det inlägget kommer från ett skinnbrallebeklätt totofan..

sorry geddy men ett så förmätet inlägg förtjänar ett lika förmätet svar.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

...måste tillägga att Håkan Hellströms band (med Labben och Hurricane och John och Finn och Stefan Sporsén...och Oscar då, men han får inte vara med!) är ett av mina "drömgig". Any day.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack gode Gud för Håkan!
Även om jag inte var riktigt lika glad i honom när grannen brakade på hans samlingsplatta i natt kl. 03.30...
gäst

Inlägg av gäst »

Idag: Pat Metheny, Iron Maiden (med Paul Dianno såklart) och Rancid (apropå sångare som inte "kan" sjunga med hänvisning till Håkan-diskussionen). Har dessutom kört egna bandets senaste låt på repeat säkert 10 ggr. Sången är inte lagd än så grannarna undrar nog... Instrumental powerpop hör ju inte till vanligheterna.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Maiden med Dianno är magiskt bra.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:(med Paul Dianno såklart) powerpop hör ju inte till vanligheterna.

Dianno kommer sjunga med Bollnäsbandet Bloodbound på Bollnäsfestivalen i sommar. Bloodbound som jag HADE kunnat varit på provspelning för men som... ja.. jag skitit i...
De kommer även ha en hel symfoniorkester...
Vet inte om Dianno kommer vara med på Sweden Rock också när Bloodbound spelar där... men på Bollnäsfestivalen iaf...!
mikkejohansson skrev: har ni hört Elvis Costello? Nick Cave? Neil Young? Vem fasen sa att man måste vara Tommy Körberg för att få sjunga?

Kom nu inte och ens dra upp HH i samma inlägg som ovan nämnda människor!!!
Visst, HH har bra låtar. Men jag hatar verkligen när han sjunger....
Costello och Young KAN sjunga bara de vill, Cave också för den delen, men det kan inte HH...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Hur är Dianno nuförtiden? Har hört att han ska vara rätt sleten. Eller är jag ute och cyklar?
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:Hur är Dianno nuförtiden? Har hört att han ska vara rätt sleten. Eller är jag ute och cyklar?
Jag såg Paul Dianno and the AK 47´s på Kolinsborg för 2-3 veckor sedan. Det var ganska trist. Quireboys däremot höll på att välta hela lokalen. Straight outta rehab...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

blackparkas skrev:
mikkejohansson skrev: har ni hört Elvis Costello? Nick Cave? Neil Young? Vem fasen sa att man måste vara Tommy Körberg för att få sjunga?

Kom nu inte och ens dra upp HH i samma inlägg som ovan nämnda människor!!!
Visst, HH har bra låtar. Men jag hatar verkligen när han sjunger....
Costello och Young KAN sjunga bara de vill, Cave också för den delen, men det kan inte HH...

Och du känner Håkan väl nog för att veta att han inte "vill" sjunga sådär utan att det bara "blir" så? Hursomhelst tycker jag inte det spelar nån roll. Subjektivt tyckande är ju en sak, men jag blir lack när folk liksom tar det som "fakta" att han sjunger falskt (vilket han inte gör, däremot glider han friskt mellan toner) och därigenom är dålig....

Jag tycker han sjunger bättre än en miljon metalsångare som klämmer ihop struparna och inte har kvar nåt att frasera med....blir bara långa vokaler av allt; "iiiiiiiiii aaaaaaaaam the draaaaaaaaagoooooooon" i tvåstukna oktaven liksom...

MEN, det är ju mitt tyckande.
gäst

Inlägg av gäst »

Håkan själv kommenterade det där i någon intervju med något i stil med "Vadå, vad snackar dom om? Jag sjunger ju skitbra".

Äh, det är väl som vanligt. Vad är "bra"? Jag gillar Clash och Rancid, där kan sången vara en halvton off och det gör ingenting. Skulle däremot t ex en metalsångare sjunga lika mycket falskt så hade det ju inte alls funkat. Rätt sångare på rätt plats är väl vad det handlar om. Tänk er Håkan Hellström i Queensryche eller Geoff Tate sjungandes Håkans låtar så fattar ni vad jag menar.

(Jag är ganska säker på att GrafZ är lite nyfiken på att höra Håkan i Queensryche iofs)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Precis. Det är ju en onödig debatt egentligen. Hoppas inte du blir uppretad, Parkas. Jag är lugn :)

Bara för att vara än mer subjektiv en sista gång:

Som Håkan sjunger Teds "Äntligen på väg" på sin vis-EP...jag vill inte att NÅN ska sjunga NÅT annorlunda NÅNSIN efter det. Magiskt.
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:
Som Håkan sjunger Teds "Äntligen på väg" på sin vis-EP...jag vill inte att NÅN ska sjunga NÅT annorlunda NÅNSIN efter det. Magiskt.
Jag skulle mycket hellre höra honom sjunga Revolution calling...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: (Jag är ganska säker på att GrafZ är lite nyfiken på att höra Håkan i Queensryche iofs)
Jodå, fast helst vill jag höra den här tjommen sjunga båda ovannämndas material:
http://blogfiles.wfmu.org/DP/2007/05/13 ... y_Girl.mp3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
mikkejohansson skrev:
Jag skulle mycket hellre höra honom sjunga Revolution calling...
HAHA!!!
Det skulle INTE jag!

Nej, jag står fast vid vad jag säger, Håkan är en värdelös sångare sett till sångförmåga.
Och JA jag tycker han sjunger falskt.
Måhända det är svajet mellan tonerna som gör att det låter falskt, men kan man sjunga, så svajar man inte falskt.
Så nej, jag gillar inte HH, men jag gillar några av hans låtar.

Och nej, jag blir inte uppretad, men jag förstår inte att man som musiker ska uppmuntra någon som sjunger falskt....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: (Jag är ganska säker på att GrafZ är lite nyfiken på att höra Håkan i Queensryche iofs)
Jodå, fast helst vill jag höra den här tjommen sjunga båda ovannämndas material:
http://blogfiles.wfmu.org/DP/2007/05/13 ... y_Girl.mp3
Det där ÄR ju HÅkan Hellström!!!!!
Precis sådär låter det...

Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Jaja, som sagt; du kommer inte få mig att ändra mig, och jag inte dig. Men precis som du TYCKER han ärn en värdelös sångare, så TYCKER jag att du har fel. Kom inte dragande med "fakta"; "Håkan är en värdelös sångare sett till sångförmåga", i sånt fall får du visa ditt diplom som sångpedagog och vokalist-forskare först.

Jag TYCKER och du TYCKER. Och aldrig mötas de tu :)

Nu tar vi en macka och går i säng (inte med varann dock kanske), sen kan vi diskutera nåt vettigt. Herregu, karln är ju inte ens basist (längre)!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Basjonas skrev:
Geddy_Lee skrev:
200071 skrev:
Geddy_Lee skrev:

Känns inte helt otippat att det inlägget kommer från ett skinnbrallebeklätt totofan..

För skoja lite är väl inget vi håller på med här?!

Toto-fan?
Jag lyssnar på Toto...lixom allt annat som befinner sig mellan Frank Sinatra och Metallica.
Däremot väljer jag bort Håkan Hellström för jag har en tendens att vilja gnaga av mig knogarna
när han tar "ton".
Däremot kan jag stänga av ljudet och se hans "jag vill krama hela världen" attityd
som jag tycker är ganska befriande.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

mikkejohansson skrev:Jaja, som sagt; du kommer inte få mig att ändra mig, och jag inte dig. Men precis som du TYCKER han ärn en värdelös sångare, så TYCKER jag att du har fel. Kom inte dragande med "fakta"; "Håkan är en värdelös sångare sett till sångförmåga", i sånt fall får du visa ditt diplom som sångpedagog och vokalist-forskare först.

Jag TYCKER och du TYCKER. Och aldrig mötas de tu :)skutera nåt vettigt. Herregu, karln är ju inte ens basist (längre)!

Jo, men huruvida något är falskt måste väl ändå vara något som är generellt.
Om man inte sätter tonen man försöker sjunga, då är det väl ändå falskt?
Man kan väl visst tycka det LÅTER bra iaf, men om man sjunger falskt, så är det falskt. punkt. inte så mycket att diskutera. finns lagar på så´t där... :D

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag har aldrig förstått HH:s storhet och jag har jäkligt svårt för hans sångstil sedan är det helt ointressant huruvida det är falskt eller inte.

Hans låtar och hans sång berör många dock inte alla. Det är väl jäkligt uppfriskande att vi har såna artister! Mycket av det jag går igång på är det många andra som rynkar på näsan åt, så är det ju bara. Rätt meningslöst att diskutera tycke och smak men visst är det ju lite kul att slänga käft...! Detta sagt av en som har många "falsksjungare" i skivsamlingen, dock inte HH.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Alltså..

Jag ogillar egentligen inte HH, MEN att hävda att han inte sjunger falskt är helt galet. Och i det här fallet (för min del) så var det det det hela handlade om. (det det det? sug på den era svensk-lärar-fetishister! Korrekt kanske skulla varit det det som det hela... men det skiter jag i)

Som tidigare sagt. Man kan väl fortfarande sjunga bra, även fast det är falskt, eller?
Det är lite svårt måste jag säga..

Men visst, absolut, HH är väl egentligen ett av mycket få intressanta inslag i den annars ganska platta svenska musikbranchen...

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

håkan hellströms storhet ligger inte i hans sångteknik eller att han sjunger falskt...(även om ingen människa i världen kan sjunga en håkan-låt och få det att låta bra förutom just han själv) Hans storhet ligger i den intensitet han sjunger med, den innerlighet han har.. Det är fantastiskt smittande att höra honom.. jag tycker han är hur bra som helst! Även om han också kan vara totalt skitkass..

Jag lyssnar 100 gånger hellre på håkans intensiva levande sång än trötta broder daniel-henriks fyllesång utan inlevelse..
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+

Inlägg av Basjonas »

Geddy_Lee skrev:
Basjonas skrev:
Geddy_Lee skrev:
200071 skrev:
Geddy_Lee skrev:

För skoja lite är väl inget vi håller på med här?!

Toto-fan?
Jag lyssnar på Toto...lixom allt annat som befinner sig mellan Frank Sinatra och Metallica.
Däremot väljer jag bort Håkan Hellström för jag har en tendens att vilja gnaga av mig knogarna
när han tar "ton".
Däremot kan jag stänga av ljudet och se hans "jag vill krama hela världen" attityd
som jag tycker är ganska befriande.
sorry igen geddy. Mitt inlägg var också skrivet med glimten i ögat men det framgick nog inte.
Skriv svar