Meck med vintagestärk (KLAR!!)
- anli
- VIP medlem
Re: Meck med vintagestärk (KLAR!!)
Det där blev ju en spännande story Herr Johansson!
210 är det perfekta renoveringsobjektet för personer som saknar spetskunskap men besitter en viss teknisk läggning.
210 är det perfekta renoveringsobjektet för personer som saknar spetskunskap men besitter en viss teknisk läggning.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Musikanten
- Medlem+
Säkert, Johansson!Johansson skrev: Vad det lider kommer försöka jag bygga en egen stärkare med 210:an som förlaga ( eller så blir det en 310:a). Även för en fullständigt okunnig borde det inte vara omöjligt att med kopplingsschema och med en fysisk apparat att titta i kunna kopiera allt rakt av och få i hop något.
Men lita inte för mycket på 210-ans kopplingschema. Där har man gjort en jäkla tabbe! Om du har samma schema som jag hittade på nätet, så har de flesta motstånden betecknats med endast siffror. T.ex. så har båda potentiometrarna fått värdet 250 när det skall vara 250k. dvs. tusen gånger fel värde!

Motstånden R10, R15, R21 har fått värdet 15 (=15 Ohm) i stället för 15k och detta är ju katastrof för den som bara litar på kopplingsschemat.
Detta gäller generellt för hela schemat, utom på några ställen där ett motstånd fått heta 1M och ett annat 1k som är helt riktigt.
Några lågohmiga motstånd har fått ett omega-tecken efter siffran.
Slutsats:
Om det bara står siffror på motståndsvärdet skall det vara k (kilo-ohm) !
Kondensatorerna är däremot märkta rätt.
Varför ingen har skrivit någonting om detta tidigare, kan man ju undra.
Jag har åtminstone inte sett det någonstans. En del modifierar ju sina förstärkare själv!
Eller är det bara jag som har detta unika kopplingsschema?

- Ingvar -
-
- Medlem
Hej och tack Musikanten. Jag hade bombsäkert monterat fel värden utifrån min ringa förståelse av vad som är rilmligt i en sådan där krets.
Så tog jag mig en titt på en lösning på "starttjutet". Hade precis tänkt montera en 120 mikrofarad konding när jag noterade att den ena skruven som håller "kretsplattan" sakandes. Denna skruv verkar även fungera som jordförbindelse. Monterade skruven och provade. Tyst som en mus! Detsamma kanske gäller din Zyrran ?)
Anar att den elektriskt kunnige ryser över detta radband av missgrepp, felaktiga hypoteser och totala brist på insikter som jag genererar....
Fick i alla fall besök idag av en vän som är yrkesmusiker. Han hävdade att han aldrig sett en snyggare Stärkare.
Här kommer en ny lågupplöst bild men med hyfsad exponering. Behöver fortfarande sträcka upp fronttyget..

God Kväll!
/Johansson
Så tog jag mig en titt på en lösning på "starttjutet". Hade precis tänkt montera en 120 mikrofarad konding när jag noterade att den ena skruven som håller "kretsplattan" sakandes. Denna skruv verkar även fungera som jordförbindelse. Monterade skruven och provade. Tyst som en mus! Detsamma kanske gäller din Zyrran ?)
Anar att den elektriskt kunnige ryser över detta radband av missgrepp, felaktiga hypoteser och totala brist på insikter som jag genererar....
Fick i alla fall besök idag av en vän som är yrkesmusiker. Han hävdade att han aldrig sett en snyggare Stärkare.

Här kommer en ny lågupplöst bild men med hyfsad exponering. Behöver fortfarande sträcka upp fronttyget..

God Kväll!
/Johansson
- Musikanten
- Medlem+
Hej Johansson!
Jag är nog lika glad som du att tjutet har försvunnit utan att jag orsakat ett onödigt kondensatorbyte.
Å andra sidan kan man ju se det som en orsak till att du såg den viktiga jordningen.
Nu blir det spännande att höra vad Zyrran kommer fram till!
På schemat till Hagström310 ser det helt normalt ut med komponentvärdena, så den behöver du inte vara orolig för.
GOD JUL!
How-How!
Jag är nog lika glad som du att tjutet har försvunnit utan att jag orsakat ett onödigt kondensatorbyte.
Å andra sidan kan man ju se det som en orsak till att du såg den viktiga jordningen.

Nu blir det spännande att höra vad Zyrran kommer fram till!
På schemat till Hagström310 ser det helt normalt ut med komponentvärdena, så den behöver du inte vara orolig för.
GOD JUL!
How-How!
- Ingvar -
- Zyrran
- Medlem++
Jag får helt enkelt kolla!
Mitt ljud har förändrats så det kan säkert va en dålig jordning nån stans, låter rimligt.
Jag liksom du har fått mycket positivt sagt angående dessa stärkare.
Här är min:

Å på extraknäck inreplokalen:

Mitt ljud har förändrats så det kan säkert va en dålig jordning nån stans, låter rimligt.
Jag liksom du har fått mycket positivt sagt angående dessa stärkare.
Här är min:

Å på extraknäck inreplokalen:

-
- Medlem
Ahh! Fin.
Och en sån där Behringer V-AMPen har jag också haft liggande på min....
Jag provspelade just lite och kan konstatera att volymen efter ditsättandet av "jordskruven" är VÄDIGT mycket lägre. Om maxvolym för vad en lägenhet klarar av en söndagsväll var 2-3 tidigare gäller nu 6-7.
Har kretsen tagit strykt av slarvet eller är det så här den egentligen ska låta?? Den gick från ett rytande lejon till en Surikat.. Suck.
Hälsar
En förvirrad
Johansson
Och en sån där Behringer V-AMPen har jag också haft liggande på min....
Jag provspelade just lite och kan konstatera att volymen efter ditsättandet av "jordskruven" är VÄDIGT mycket lägre. Om maxvolym för vad en lägenhet klarar av en söndagsväll var 2-3 tidigare gäller nu 6-7.
Har kretsen tagit strykt av slarvet eller är det så här den egentligen ska låta?? Den gick från ett rytande lejon till en Surikat.. Suck.
Hälsar
En förvirrad
Johansson
- Musikanten
- Medlem+
Känner att jag måste kommentera detta också.
Förstärkaren har inte tagit stryk. Du minns kanske vad jag skrev om motkoppling?
Jag tror att jordanslutningen gjorde att förstärkaren nu låter som den skall låta.
Motkopplingen gör nu sitt jobb och återkopplingstjutet är ett minne blott.
Tycker du att förstärkaren låter för svag nu? Har inte ljudet fått en bättre karaktär sedan du satte dit "jordskruven"?
PS.
Du kan få lite mer känslighet på input-jacket. Enligt schema sitter det 470k motstånd.
Byt till 150k på det ena jacket.

Förstärkaren har inte tagit stryk. Du minns kanske vad jag skrev om motkoppling?
Jag tror att jordanslutningen gjorde att förstärkaren nu låter som den skall låta.
Motkopplingen gör nu sitt jobb och återkopplingstjutet är ett minne blott.
Tycker du att förstärkaren låter för svag nu? Har inte ljudet fått en bättre karaktär sedan du satte dit "jordskruven"?
PS.
Du kan få lite mer känslighet på input-jacket. Enligt schema sitter det 470k motstånd.
Byt till 150k på det ena jacket.
- Ingvar -
-
- Medlem
Tack för visat intresse
Jag behöver sätt mig in i begreppet motkoppling förstår jag.
Det tycks mig som om volymen knappt räcker för ett gig i en garderob.
Jag får försöka mäta upp volymen med och utan "jordskruv". så att det inte bara blir ett subjektivt tyckande. Ska försöka göra en grundligare bedömning av ljudets kvalitet också
Återkommer med en mer utförlig dokumentation vid tillfälle
Rent spontant känns det snarast som man skulle kunna leva med det där tjutet om det inte vore skadligt för komponenterna.
Men annars kanske ett ändrat motstånd på input-jacket funkar som Musikanten föreslår.
Zyrran.. Hur länge har haft det där tjutet? Spelat på den under lång tid?
/Johansson
Jag behöver sätt mig in i begreppet motkoppling förstår jag.
Det tycks mig som om volymen knappt räcker för ett gig i en garderob.
Jag får försöka mäta upp volymen med och utan "jordskruv". så att det inte bara blir ett subjektivt tyckande. Ska försöka göra en grundligare bedömning av ljudets kvalitet också
Återkommer med en mer utförlig dokumentation vid tillfälle
Rent spontant känns det snarast som man skulle kunna leva med det där tjutet om det inte vore skadligt för komponenterna.
Men annars kanske ett ändrat motstånd på input-jacket funkar som Musikanten föreslår.
Zyrran.. Hur länge har haft det där tjutet? Spelat på den under lång tid?
/Johansson
- Zyrran
- Medlem++
När jag köpte den var det brutalt, ala "man sket på sig om man inte va beredd". Efter renovering kommer det bara som ett kort tjut på nån halv sekund när man startat förstärkaren, verkar vara i samband med att man börjar få ut volym ur högtalaren. Sen är det över till nästa gång man startar stärkaren. Så det är ju inte direkt något jag lider av och jag tycker att LH borde upptäckt det om de va nåt skadligt.
Jag har ombyggda jack, ett passivt och ett aktivt.
Jag har ombyggda jack, ett passivt och ett aktivt.
- Musikanten
- Medlem+
Oj! Då är det nog dags att undersöka vad "skruven" jordar för något.Johansson skrev: Det tycks mig som om volymen knappt räcker för ett gig i en garderob.

- Ingvar -
-
- Medlem
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det har verkligen gått troll i detta lilla projekt.
Tjutet tystnade som sagt när jag monterade denna skruv. Jag gjorde inget annat.

Efter att ha tittat på undersidan av kretskortet hade jag dragit den slarviga och felaktiga slutsatsen att skruven jordade olika delar av kretskortets baksida och att denna skruv var viktig. (för motkopplingen)

Men kretsen jordades ju även även av den andra skruven som framgår av baksidebilden. Följaktligen skulle det inte spela någon roll om inte båda skruvarna var monterade.
Tjutet vid uppstart försvann dock som sagt och har aldrig återkommit men förstärkaren är svag med massor av distortion vid 7:an på volymen.
Ljudet är bara aningen bättre än om jag sätter dit det uråldriga ECLL 800 röret som satt där sedan ca 1964.
Mitt hopp står nu till ytterligare ett bättre begagnat ECLL 800 rör som är på väg från Tyskland och som som skulle användas till ett nytt bygge. Jag kan bara hoppas att förstärkaren då piggnar till igen och att jag då kan försöka hitta lösningen på varför rören går sönder. (om jag nu inte bara producerat ytterligare en felaktig hypotes. )
Famlar i mörkret och beklagar att det nu säkert börjar bli en röttsam och tjatig läsning.
hälsar
/Johansson
Tjutet tystnade som sagt när jag monterade denna skruv. Jag gjorde inget annat.

Efter att ha tittat på undersidan av kretskortet hade jag dragit den slarviga och felaktiga slutsatsen att skruven jordade olika delar av kretskortets baksida och att denna skruv var viktig. (för motkopplingen)

Men kretsen jordades ju även även av den andra skruven som framgår av baksidebilden. Följaktligen skulle det inte spela någon roll om inte båda skruvarna var monterade.
Tjutet vid uppstart försvann dock som sagt och har aldrig återkommit men förstärkaren är svag med massor av distortion vid 7:an på volymen.
Ljudet är bara aningen bättre än om jag sätter dit det uråldriga ECLL 800 röret som satt där sedan ca 1964.
Mitt hopp står nu till ytterligare ett bättre begagnat ECLL 800 rör som är på väg från Tyskland och som som skulle användas till ett nytt bygge. Jag kan bara hoppas att förstärkaren då piggnar till igen och att jag då kan försöka hitta lösningen på varför rören går sönder. (om jag nu inte bara producerat ytterligare en felaktig hypotes. )
Famlar i mörkret och beklagar att det nu säkert börjar bli en röttsam och tjatig läsning.
hälsar
/Johansson
- Musikanten
- Medlem+
Vilken otur du har. Visst kan slutröret vara svagt, men det var ju bara någon dag sedan du hade krut i förstärkaren?
Tycker att det gick för snabbt.
Har du kollar så att ingen kabel har lossnat någonstans när du hanterat kretskortet?
Ingen dålig kontakt i högtalarsladden?
Vågar du att mäta anodspänningarna när apparaten är igång?
I så fall, var försiktig med testpinnarna!
På rörhållarens ben nr 3, 8, och 9 skall finnas cirka 250 Volt DC i förhållande till jord.
Mät även vilka spänningar du har på övriga ben (är lite nyfiken).
Du kan hoppa över ben 4 och 5...det är glöden.

Tycker att det gick för snabbt.
Har du kollar så att ingen kabel har lossnat någonstans när du hanterat kretskortet?
Ingen dålig kontakt i högtalarsladden?
Vågar du att mäta anodspänningarna när apparaten är igång?
I så fall, var försiktig med testpinnarna!
På rörhållarens ben nr 3, 8, och 9 skall finnas cirka 250 Volt DC i förhållande till jord.
Mät även vilka spänningar du har på övriga ben (är lite nyfiken).
Du kan hoppa över ben 4 och 5...det är glöden.

- Ingvar -
-
- Medlem
Inga problem med vågandet... Kände på ca 300 V innan den började funka temporärt. En besynnerlig ringande känsla i scrotum under en stund. 230 V? som en statisk urladdning.
(Ja Jag vet!)
Jag mäter
1 63.8 VDC
2 ca 24- 27 VDC
3 296,3 VDC
6 ca 30 VDC
7 ca 35-37 VDC
8 293.5 VDC
9 298 VDC
/Anders

Jag mäter
1 63.8 VDC
2 ca 24- 27 VDC
3 296,3 VDC
6 ca 30 VDC
7 ca 35-37 VDC
8 293.5 VDC
9 298 VDC
/Anders
- Musikanten
- Medlem+
OK!
Vill du göra samma mätningar utan att röret sitter i hållaren? (förstärkaren igång).
Vill du göra samma mätningar utan att röret sitter i hållaren? (förstärkaren igång).
- Ingvar -
- anli
- VIP medlem
Vilken fantastisk tråd... jag följer med spänning utvecklingen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
-
- Medlem
Varför ska man behöva jobba under en sådan här kris? Fort hem. Aj fasiken! Är det min tur att laga mat? Skynda, skynda.
Ahh! till slut. Down to basic figures...
Jag mäter utan ECLL 800
1 352 VDC
2 från ca - 4 till + 24 mest under 10 VDC
3 38.5 VDC
4 0.2 VDC
5
6
7 0 VDC
8 384 VDC
9 386 VDC
Jag mäter därefter ytterligare en gång med ECLL 800 röret isatt
1 63.8 VDC
2 8 -34 mest mellan 20 30 VDC
3 293 VDC
4 0.3 VDC
5
6
7 10.9 VDC
8 290 VDC
9 295.7 VDC
Musikanten!
Hur glad är jag inte för ditt intresse och dina frågor!
Anli! Värsta rysaren på länge.
/Anders
Ahh! till slut. Down to basic figures...
Jag mäter utan ECLL 800
1 352 VDC
3 38.5 VDC
4 0.2 VDC
5
6
7 0 VDC
8 384 VDC
9 386 VDC
1 63.8 VDC
3 293 VDC
4 0.3 VDC
5
6
7 10.9 VDC
8 290 VDC
9 295.7 VDC
Musikanten!
Hur glad är jag inte för ditt intresse och dina frågor!
Anli! Värsta rysaren på länge.
/Anders
-
- Medlem
ÄSCH.Nu blev det fel. Pin fyra ska bort och pin 6 ska vara med.
Jag mäter utan ECLL 800
1 352 VDC
3 38.5 VDC
4
5
6 fladdrar från - 21 upp till + 38 VDC
7 0 VDC
8 384 VDC
9 386 VDC
1 63.8 VDC
3 293 VDC
4
5
6 fladdrar mellan ca 10 - 20 VDC
7 10.9 VDC
8 290 VDC
9 295.7 VDC
Jag mäter utan ECLL 800
1 352 VDC
3 38.5 VDC
4
5
6 fladdrar från - 21 upp till + 38 VDC
7 0 VDC
8 384 VDC
9 386 VDC
1 63.8 VDC
3 293 VDC
4
5
6 fladdrar mellan ca 10 - 20 VDC
7 10.9 VDC
8 290 VDC
9 295.7 VDC
- Musikanten
- Medlem+
Jag förstår inte varför vissa mätvärden fladdrar. Står inte volymen på noll när du mäter?
Men vi struntar i det så länge.
Nu till en annan övning, ta´t lugnt!
- Frånslagen förstärkare!
- ECLL800 loss.
- Multimeter på Ohm-mätning.
- Mät resistansen mellan stift 9 och 3 (anteckna värdet)
- Mät resistansen mellan stift 9 och 8 (anteckna värdet)
Återkom.
Men vi struntar i det så länge.
Nu till en annan övning, ta´t lugnt!
- Frånslagen förstärkare!
- ECLL800 loss.
- Multimeter på Ohm-mätning.
- Mät resistansen mellan stift 9 och 3 (anteckna värdet)
- Mät resistansen mellan stift 9 och 8 (anteckna värdet)
Återkom.
- Ingvar -
-
- Medlem
Det blir 99 Ohm mellan spetsarna 9 och 3 respektive 198 Ohm mellan 9 och 8.
Vilken spänning!
Vad kommer näst ?
Vilken spänning!
Vad kommer näst ?
-
- Medlem
Ai.
Volymen har varit på noll under alla mätningar idag.
/Johansson
Volymen har varit på noll under alla mätningar idag.
/Johansson
- Musikanten
- Medlem+
Det skall vara samma resistans mellan 9 och 3 som mellan 9 och 8!!
stift 9 går till mittuttaget på utgångstrafon (+skärmgaller ) och stift 3 går till ena halvan på utg.trafon (+ena anoden).
Stift 8 gårt till den andra halvan på utg.trafon (+andra anoden).
Jag fattar inget!
Är det säkert att du har inte skiftat några trådar på rörhållaren eller på utgångstrafon?
EDIT. Jag ändrare i texten lite, sorry att jag skrev lite kryptiskt innan.
Ungefär så här är det kopplat:

stift 9 går till mittuttaget på utgångstrafon (+skärmgaller ) och stift 3 går till ena halvan på utg.trafon (+ena anoden).
Stift 8 gårt till den andra halvan på utg.trafon (+andra anoden).
Jag fattar inget!
Är det säkert att du har inte skiftat några trådar på rörhållaren eller på utgångstrafon?
EDIT. Jag ändrare i texten lite, sorry att jag skrev lite kryptiskt innan.
Ungefär så här är det kopplat:

- Ingvar -
-
- Medlem
Hur skulle förstärkaren uppföra sig om kondensatorn C9 bytte polaritet? Där var jag och pillade när den halvdog.
/
/

- Musikanten
- Medlem+
Nej, förstärkaren skulle funka, men kondingen skulle få ont i scrotum...
Men allvarligt talat så är det skumt med utgångstransformatorn.
Det som är lite roligt är att 99+99 är 198.
Det var därför jag blev misstänksam.
Mät en gång till är du snäll!
Men allvarligt talat så är det skumt med utgångstransformatorn.
Det som är lite roligt är att 99+99 är 198.
Det var därför jag blev misstänksam.
Mät en gång till är du snäll!
- Ingvar -
-
- Medlem

Jag mäter igen. (utan ström i apparaten)
mellan pin 3 och 9 är det 96.4 Ohm
mellan pin 8 och 9 är det 199.2 Ohm
denna gång.
- Musikanten
- Medlem+
Jag kan nog inte göra mer nu.
Jag vill påstå att båda lindningshalvorna måste vara exakt lika i ett push-pull-steg.
Finns det ingen på forumet som har en likadan förstärkare som kan hjälpa till med kontrollmätning på primärlindningen?

Jag vill påstå att båda lindningshalvorna måste vara exakt lika i ett push-pull-steg.
Finns det ingen på forumet som har en likadan förstärkare som kan hjälpa till med kontrollmätning på primärlindningen?
- Ingvar -