"Myth-busters" Glanshammar 2013?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: "Myth-busters" Glanshammar 2013?

Inlägg av bjelkeman »

TDHP skrev:
GurraG skrev:
newheartshadow skrev:
GurraG skrev:
TDHP skrev:Listan just nu:
Billiga pedaler vs dyra pedaler. Vi får väl se lite vad som finns på plats att jämföra.
Jag kan ta med en Behringer BD121, och om nån har med en Sansamp BDDI så kan vi ha blindtest på original vs "kopia".
Den har vi väl gjort en gång redan? Fast i Norrtälje istf GH..
Kanske det kanske.
Jo, vi A/B-testade på en förstärkardag för några år sen!
Dock var väl knappast alla med där, så det går ju att göra om!
:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

TDHP skrev:
GurraG skrev:
newheartshadow skrev:
GurraG skrev:
TDHP skrev:Listan just nu:
Billiga pedaler vs dyra pedaler. Vi får väl se lite vad som finns på plats att jämföra.
Jag kan ta med en Behringer BD121, och om nån har med en Sansamp BDDI så kan vi ha blindtest på original vs "kopia".
Den har vi väl gjort en gång redan? Fast i Norrtälje istf GH..
Kanske det kanske.
Jo, vi A/B-testade på en förstärkardag för några år sen!
Dock var väl knappast alla med där, så det går ju att göra om!
Äsch, det var ju ingen skillnad.

(Åtminstone inte så länge publiken inte visste vilken som var original och vilken som var kopia!) :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

strummer skrev:Jag kommer förhoppningsvis att ha med mig strömkablar i skiftande prisklasser, allt från ganska enkla för bara några hundringar till såna som kostar mer än din topp:)
Ormolja eller inte, det kan vi ju testa då:)

Inber är övertygad om att det är 100% ormolja, men den som vill får alltså gärna testa på sin egen stärkare.
Oooh, grymt spännande!! :D
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Spänningen är enorm! :mrgreen:
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ok, så här ungefär får det bli då:

1. Blindtest ljudskillnad basfabrikat. Tex Precision, Jazz, Rickenbacker, Warwick (med aktiva mickar), en shortscale och en halvakustisk.
2. Transistor vs rör. Samma effekt testas på likadana lådor. Är det nån skillnad egentligen?
3. Billiga pedaler vs dyra pedaler. Vi får väl se lite vad som finns på plats att jämföra.
4. Billiga kablar jämfört med dyra, nätkablar, trådlöst. Beror också lite på tid och vad som finns på plats.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag får la ta med mitt Line6 G50 då :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Finns det någon som helst möjlighet att i efterhand ta del av dessa faktiskt viktiga A/B-tyckanden ?
Eller är det 'What happens(what is tested) in Glanshammar stays in Glanshammar' som gäller.... ?
Fast om det är A eller B som ska utvärderas så är det kanske större risk att svaren blir C->Ö... :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag kan försöka komma ihåg att lägga upp alla mer eller mindre veteskapliga resultat här sen! :)
TDHP
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

BB3000S skrev:
strummer skrev:Jag kommer förhoppningsvis att ha med mig strömkablar i skiftande prisklasser, allt från ganska enkla för bara några hundringar till såna som kostar mer än din topp:)
Ormolja eller inte, det kan vi ju testa då:)

Inber är övertygad om att det är 100% ormolja, men den som vill får alltså gärna testa på sin egen stärkare.
Oooh, grymt spännande!! :D
Det blir bra att Strummer tar med de dyra nätkablarna så man kan få lite frisk luft och få vila öronen utomhus ett tag.

Jag funderar på att ta med lite annan snake-oil som jag kan plocka fram om det blir alldeles för dålig luft och för högljutt inne på Bygdegården. Här är några förslag som också kan panel-testas om intresse finns:

1. Laboratoriebyggda 9V-batterier med isolerande hölje av en blandning av kevlar och guld. Nästan oförstörbara, och ger den renaste likspänning du kan tänka dig.

2. Avjoniserade Inber Special bas-plektrum (licenstillverkas av Dunlop), som tar bort störande ultraljud. Mycket effektiva i 50 kHz-området och uppåt. Se upp! Det du inte hör kan påverka ditt sound.

3. Mina personliga, speciella bas-skyddsskor med extra tjock gummisula (så att inte harmoniska övertoner leds kapacitivt ner i marken). Finns endast i storlek 45 dock, men gör verkligen underverk med ljudet. Tydligare definition, mer kropp och ett varmare sound.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

TDHP skrev:Ok, så här ungefär får det bli då:

1. Blindtest ljudskillnad basfabrikat. Tex Precision, Jazz, Rickenbacker, Warwick (med aktiva mickar), en shortscale och en halvakustisk.
2. Transistor vs rör. Samma effekt testas på likadana lådor. Är det nån skillnad egentligen?
3. Billiga pedaler vs dyra pedaler. Vi får väl se lite vad som finns på plats att jämföra.
4. Billiga kablar jämfört med dyra, nätkablar, trådlöst. Beror också lite på tid och vad som finns på plats.
Kul! Är det möjligt att dokumentera med ljud och bild?
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Ljud lär väl vara omöjligt om man inte vill sätta igång diskussionen kring vilken mick, preamp, mixer och ljudkort man använt sig av. Handhållen mick vs. dyrt vs. billigt mickstativ osv osv. Efter förra året blev det ju diskussion kring testernas vetenskapliga giltighet. Är man inte på plats får man nog tyvärr nöja sig med deltagarnas subjektiva omdömen.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag fick i alla fall en myth bustad om man ska använda ett känt uttryck.
Transistorwatt mäter sig gott mot rörwatt. Känns helt skumt men jag har en helt ny syn på små transistortoppar.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

För de som inte var på plats..

Vi testade basar först.. TDHP stod och gömde sig och spelade på 6 olika basar. De flesta tog majoriteten, men det rådde osäkerhet kring flera. Det var en Squier-någonting med jazzmick, p-mick och mudbucker, en akkebas, p-bas, rickenbacker, aktiv ibanez och j-bas. P-basen, akkebasen och den aktiva Ibanezen var tydligast tror jag.

När vi testade kablar(och trådlöst) kom vi fram till att det var skillnader i ljud, men flera var osäkra på om det var bättre med dyrare eller bara annorlunda. Det vi var överens om var att de billiga kablarna brukar gå sönder lättare än en kabel för +1500kr. De trådlösa var ett Line6 för runt 4000kr och tbone för under tusenlappen. Tror ingen märkte någon större skillnad mellan dem, mindre botten än i kablarna tyckte jag. THDP gick runt huset och tappade signal på båda, där var tbone-systemet bättre än Line6 dock.

När det gällde transistor vs rör så var det en Ampeg 100w rörtopp (V4 kanske?) mot en Ampeg Micro VR (eller vad de heter). Det krämades på för fullt genom samma låda, vet inte om det var en Mesa 15" eller någonting. Båda mätte 97 dB på ca 1 m avstånd. Sen uppstod frågan huruvida det berodde på att stärkarna hade olika strömkablar (och vilken färg det var på dessa).

Sist var det frågan om pedalskillnader.. det lyckades bara skrapas fram en Behringer Tubescreamerkopia och en Ibanez Tubescreamer (TS10 kanske? Såg lite retro ut). Ingen hörde någon skillnad varken på halvkräm eller helkräm, köp en Behringerpedal alltså. Vi diskuterade även där att det antagligen är så att Behringerpedalen går sönder snabbare.. men då kan du ju köpa 5st för samma pris.

Tror jag fick med det mesta, fyll gärna på och rätta informationen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

En grej med kablarna: Den relativt dyra sprialkabeln från Fender bjöd på förhållandevis avrullad diskant, och det var nog helt rätt av Fieldflower att hans George L är lite slank längst ned i frekvens.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Jag ville så gärna höra att V4:an var starkare, fetare och bättre än Micron på alla sätt, men jag skulle inte klara att med säkerhet skilja dem åt i ett blindtest. Inte bara volymmässigt utan även ljudmässigt gav den lilla, gulliga leksaken sin storebror en rejäl match.

Den myten och sladdtesten var riktiga ear openers för min del.

Sen testade vi om Behringerwatt är klenare än vanliga watt, men de var de inte.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

TDHP skrev: 1. Blindtest ljudskillnad basfabrikat. Tex Precision, Jazz, Rickenbacker, Warwick (med aktiva mickar), en shortscale och en halvakustisk.
Som sekreterare på detta test så kan jag lägga upp mina anteckningar.

TDHP stod gömd bakom scen ridån som en annan Wizard of Oz och manipulerade oss i detta riktigt underhållande test. Vi fick veta att det var fem basar som han skulle spela på och som vi skulle gissa vad de var. Basarna spelades igenom TDHPs monster rigg. Efter en första spelning på varje bas så gjordes en snabb repris. Basarna som spelades beskrevs som:

Precision, Jazz, Rickenbacker, modern aktiv bas och en ackebas. Vi gissade det följande (med bilder på vad det faktisk var som spelades på).

Bas 1: nästan alla gissade på en jazz, med enstaka som sa Rick eller den aktiva basen.

Bas 2: alla gissade ackebas

Bas 3: alla gissade Pbas vit med lätt gulnad färg

Bas 4: split 50/50 om det var Rickenbacker eller den aktiva. Efter reprisen så var de flesta överens om att det var Rickenbackern.

Bas 5: akiva basen

Bas 6: men vänta nu. Sa inte TDHP att det var fem? Jo det sa han men, om man läser det han skrev ovan så hade an sex i åtanke. Alla var ganska tveksamma men gissade jazz igen.

Det som faktiskt spelades var: bas 1, fel (alla var förvånade)
Bild

bas 2, vi hade rätt (ursäkta den taskiga bilden)
Bild

Bas 3, i hade rätt igen, viss till och med ända ner till nyansen på färgen
Bild

Bas 4, rätt igen
Bild

Bas 5, mer rätt
Bild

Bas 6, rätt, men den var svår gissad.
Bild
Senast redigerad av bjelkeman den sön 05 maj 2013, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

HirYoshima skrev:

Sist var det frågan om pedalskillnader.. det lyckades bara skrapas fram en Behringer Tubescreamerkopia och en Ibanez Tubescreamer (TS10 kanske? Såg lite retro ut). Ingen hörde någon skillnad varken på halvkräm eller helkräm, köp en Behringerpedal alltså. Vi diskuterade även där att det antagligen är så att Behringerpedalen går sönder snabbare.. men då kan du ju köpa 5st för samma pris.
Dessa var det:

Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Dessa testade också, och Behringern var inte ens i närheten av Sansampen. (Denna gång. Tydligen så har den varit nära i andra tester, så kanske dålig/ojämn produktionskvalitet?)

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag gjorde en egen liten A/B-test också!
TG hade sin M9 med Powerhouse 1x15 och 2x10 på plats, och jag hade min M9 med Diesel 1x15 och 2x10.
Upplagt för test mao!

Jag trodde nog att de moderna PH-lådorna skulle spöa mina Diesel troligen från 90-talet, det lät definitivt så när TG demade med den aktiva Zonen.

Vi ställde riggarna bredvid varann och ställde allt så lika det gick, och det VAR faktiskt ingen större hörbar skillnad!
Jag spelade genom bägge med min P-bas, alla kontroller på båda stärkarna ungefär som jag är van vid.

Riktigt kul faktiskt, det betyder att Diesellådorna faktiskt funkar precis lika bra som de 15-20 år nyare PH-lådorna!

Bild
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag fick även ett utlåtande av Heyman om min Kasuga, den var mest lik en äkta Ric av de kopior han testat om jag minns rätt!
Lite kul eftersom den enligt viss "expertis" är bara skit och inte går att spela på.
Och den är definitivt inte värd nåt. ;)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sensationell busting, på min ära!
Nu kan vi alltså - vetenskapligt - fastslå att ... olika basar låter olika!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Sensationell busting, på min ära!
Yep. Och att det ändå är skitsamma vilken man använder, ljudet skapas ändå i sladden!

Presentation
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

BBQV skrev:
dereborn skrev:Sensationell busting, på min ära!
Yep. Och att det ändå är skitsamma vilken man använder, ljudet kapas ändå i sladden!
Så, jag rättade till ditt inlägg. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

:lol:

Presentation
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

TDHP skrev:Det som faktiskt spelades var: bas 1, fel (alla var förvånade)
Bild
En TDHP med en rosa bas, ovanför naveln, i pose för slapp ... :shock:

Mycket allvarligt... :mrgreen:
Skriv svar