Bred musiksmak
- Billy
- Medlem+
Jag anser mig ha en bred musiksmak av den anledningen att när jag lyssnar på musik så kan jag lätt ta till mig och njuta av i stort sett alla genrer. Jag har i olika perioder lyssnat på de flesta sorters 12-tonsmusik, från Stravinskij till Afrikans folkmusik. Jag har dock aldrig lyssnat aktivt på 16-tonsmusik & experimentel frijazz och liknande, men det betyder ju inte att jag inte är mottaglig för sånt!
Men om man bara skulle titta i min iPod så finner man nog att jag inte är så bred. I min iPod hittar man 10% Blues, Jazz, Soul, Rock, Hårdrock, 10% "musiker-musik" och 80% Metal (alla möjliga undergenrer). Så för mig är det skillnad på den musik man väljer att lyssna på och musik som man kan njuta av, även om man självklart lyssnar mest på den musiken man gillar mest.
Sen är det en annan sak med vad man spelar. Jag går ju i musikgymnasium, så jag är ju "tvungen" att spela mycket musik som jag inte lyssnar på egentligen, men även detta njuter jag av, mycket dessutom.
Men om man bara skulle titta i min iPod så finner man nog att jag inte är så bred. I min iPod hittar man 10% Blues, Jazz, Soul, Rock, Hårdrock, 10% "musiker-musik" och 80% Metal (alla möjliga undergenrer). Så för mig är det skillnad på den musik man väljer att lyssna på och musik som man kan njuta av, även om man självklart lyssnar mest på den musiken man gillar mest.
Sen är det en annan sak med vad man spelar. Jag går ju i musikgymnasium, så jag är ju "tvungen" att spela mycket musik som jag inte lyssnar på egentligen, men även detta njuter jag av, mycket dessutom.
- Fogerty
- Medlem
knedy skrev:Jag tycker jag har bred.
Tower of Power och Earth Wind & Fire är två band jag gillar faktiskt.
Idag har jag lyssnat mest på Frank Sinatra och BB King.
Jag gillar "klassisk" rock á la Thin Lizzy, AC/DC och Kiss. Drar mer än gärna på lite Jimi Hendrix, Janis Joplin.
Stonerrock är något som ligger mig varmt om hjärtat också, Kyuss och Fu Manchu är kanon. The Who är ju stora favoriter såklart. Man kan höra mig lyssna på valfri Motown-klassiker, då sjunger jag gärna med också. Lynyrd Skynyrd och Allman Brothers är också något jag lyssnat mycket på, inte så mycket på Molly Hatchet förrns nu senare dom har en del bra också.
SKA blir det en hel del, mest tredjegenerationen("punk-ska") typ Goldfinger, Streetlight Manifesto, Reel Big Fish. Blir en del rockabilly också, något jag ska försöka lära mig när jag köpt en kontra.
Lite melankolisk singer-songwriter låtar slinker gärna igenom från såna som Ane Brun, Thomas Dybdahl - också äldre som Cat Stevens och Donovan. ...och Dylaaaan
Är jag på dåligt humör slår jag igång nån tråkmetal, bara så jag kan lugna ner mig med något annat sen.
Jamiroquai blir det ibland, Journey, Sheryl Crow, George Benson gillar jag, Bruce Springsteen, Bobby Womack, Pearl Jam, Otis Redding, Rage Against The Machine är ett av mina all-time-favorit band.
Warren G's debutskiva snurrar titt som tätt också så då fick jag in lite hiphop också, är det hiphop är det oldschool dock > De La Soul. Annars har jag börjat luska ut vilka låtar dom(mest Warren G och Dr Dre) samplat från och lyssnat på originalen istället som Michael McDonald, Leon Haywood och DeBarge.
Så.. rätt bred ja, varför? Ja varför inte.
Vi har samma smak

http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
- johnne
- Medlem+
själv anser jag mig precis som dom flesta att ha en bred musiksmak..
Rock ala grand funk railroad, thin lizzy jimmy
hårdrock black sabbat rainbow deep purple
popmusik måste ha nånting speciellt.. jag gillade tex backtreet boys.-. pga av en av sångarna.. jag gillar cristina aguileras röstspan.. låtarna e rätt trista men iaf lyssningsbara..
min passion är dock den mer extrema formen av metal och punk..framför allt black metal.. jag uppskattar det opolerade ickekomformativa i låtar som freezing moon av mayhem.. eller i mitt tycke världens genom tidernas bästa låt mother north av satyricon.. eller den enorma energi man får av marduk.
spelningsvis blir det mest stoner rock.. blueslicks och helt spontana popsnöre licks..
men min musiksmak skulle jag säga sträcker sig mellan Mano negra till gorgoroth.
avskyr dansband och schlager.. men värst av allt e dock raggar rock.. elvis borde avlivats i sin linda.
Rock ala grand funk railroad, thin lizzy jimmy
hårdrock black sabbat rainbow deep purple
popmusik måste ha nånting speciellt.. jag gillade tex backtreet boys.-. pga av en av sångarna.. jag gillar cristina aguileras röstspan.. låtarna e rätt trista men iaf lyssningsbara..
min passion är dock den mer extrema formen av metal och punk..framför allt black metal.. jag uppskattar det opolerade ickekomformativa i låtar som freezing moon av mayhem.. eller i mitt tycke världens genom tidernas bästa låt mother north av satyricon.. eller den enorma energi man får av marduk.
spelningsvis blir det mest stoner rock.. blueslicks och helt spontana popsnöre licks..
men min musiksmak skulle jag säga sträcker sig mellan Mano negra till gorgoroth.
avskyr dansband och schlager.. men värst av allt e dock raggar rock.. elvis borde avlivats i sin linda.
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
Spriten räddade mig från sporten
Spriten räddade mig från sporten
- Bastappe
- Medlem+
Re: Bred musiksmak
Min musiksmak är bredare än mitt kunnande av olika musikstilar.Grafen skrev:Nästan alla musikanter jag träffar anser sig ha bred musiksmak (mig själv inkluderat) men när man väl skrapar lite på ytan brukar det inte vara så vilda kast mellan genrerna (jo, mig själv inkluderat här också...).
Ett exempel var väl min gamla baslärare på gymnasiet som sa att han lyssnade på "allt möjligt, allt från Tower of Power till Earth Wind & Fire..."
Vad anser ni er själva ha, bred eller smal? Och varför?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
-
- Medlem+
Hävdar väl själv att jag har bred musiksmak men... Håller för närvarande på med både ett Indieband och ett progressivt dödsmetalprojekt, men det är ändå det förstnämnda som får mest uppmärksamhet, även om den sistnämnda genren är en av mina absoluta favoriter. 
Lyssnar kort sagt på allt från Death / Cynic / Opeth till Coldplay / Kings of Leon / Klaxons mfl...
Uppväxt med punk som man är så kan man ju inte utelämna det heller, även om det blir mindre och mindre av den varan för var år som går.
Uppskattar även jazz och endel fusion, och musikalmusik ligger mig väldigt varmt om hjärtat (sträcklyssnar i skrivandets stund på Andrew Lloyd Webbers musikaler). Funk är en självklar grej också, man är väl basist?:roll:

Lyssnar kort sagt på allt från Death / Cynic / Opeth till Coldplay / Kings of Leon / Klaxons mfl...
Uppväxt med punk som man är så kan man ju inte utelämna det heller, även om det blir mindre och mindre av den varan för var år som går.
Uppskattar även jazz och endel fusion, och musikalmusik ligger mig väldigt varmt om hjärtat (sträcklyssnar i skrivandets stund på Andrew Lloyd Webbers musikaler). Funk är en självklar grej också, man är väl basist?:roll:
- AlbinH
- VIP medlem
Re:
Hallååååå!!!fieldflower skrev:Ja, det är ju så jäkla svårt att hitta bra 1700-talsmusik från antarktis!! Har fler märkt det?
/Ff
Det är snart FEM år sedan någon skrev en kommentar i den här tråden.
HIMLA SLÖTT, anser jag.
Något har ni väl att tillägga så här typ 1752 dagar efteråt? Va!
Själv anser jag att Ff begränsar sig själv onödigt mycket.
Det måste väl för 17 inte nödvändigtvis vara Bra 1700-talsmusik från Antarktis? Tacka 1000-an att det blir svårt att hitta!

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Jag har inte bred musiksmak.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- AlbinH
- VIP medlem
Aha.Eagle Hazze skrev:Jag har inte bred musiksmak.
Du tänker så.
Det kan mycket väl vara så att du står för förnyelse. En trendsetter.
Trådskaparen kan ju faktiskt vara ute och cykla. Tänk om det är smal musiksmak som leder till Nirvana?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
inte omöjligt, skulle kanske resultera i att man återupptar de radioprogram som idag inte existerar och faktiskt var smala i jämförelse med dagens ingenting på t.ex. SR. Soul corner, Lilla Bommen osv.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- BBQV
- Forumvärd
Ja, den breda vägen har ju sällan ansetts leda till någon slags himmel...AlbinH skrev:Tänk om det är smal musiksmak som leder till Nirvana?
- Per
- Medlem++
Nej, vi vet ju vem som lät bygga Reichsautobahnen och där gick det ju åt H-e.BBQV skrev:Ja, den breda vägen har ju sällan ansetts leda till någon slags himmel...AlbinH skrev:Tänk om det är smal musiksmak som leder till Nirvana?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
-
- Medlem+
[quote="Per"][quote="BBQV"][quote="AlbinH"]Tänk om det är [b]smal [/b]musiksmak som leder till Nirvana?[/quote]
Ja, den breda vägen har ju sällan ansetts leda till någon slags himmel...[/quote]
Nej, vi vet ju vem som lät bygga Reichsautobahnen och där gick det ju åt H-e.[/quote]
Om Autobahn är alternativet så hoppas jag att jag håller mig på den smala vägen:-)
Ja, den breda vägen har ju sällan ansetts leda till någon slags himmel...[/quote]
Nej, vi vet ju vem som lät bygga Reichsautobahnen och där gick det ju åt H-e.[/quote]
Om Autobahn är alternativet så hoppas jag att jag håller mig på den smala vägen:-)
- AlbinH
- VIP medlem
Då finns det bara en sak att göra:Hellbum skrev: Om Autobahn är alternativet så hoppas jag att jag håller mig på den smala vägen:-)
http://www.youtube.com/watch?v=iukUMRlaBBE
-
- Medlem+
AlbinH skrev:Då finns det bara en sak att göra:Hellbum skrev: Om Autobahn är alternativet så hoppas jag att jag håller mig på den smala vägen:-)
http://www.youtube.com/watch?v=iukUMRlaBBE

- Blackfingers
- Medlem
Jag tror att jag har rätt bred musiksmak, rock, metal (med olika subgenrer), elektroniskt, klassiskt, visor, men det blir väl mycket progressiv metal och rock.
Annars så ligger jag på 770 poäng i super-eclectic score om man går vad jag scrobblar till Last.fm
http://anthony.liekens.net/pub/scripts/ ... =Apelsinen" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars så ligger jag på 770 poäng i super-eclectic score om man går vad jag scrobblar till Last.fm
http://anthony.liekens.net/pub/scripts/ ... =Apelsinen" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Vintera 70s Jazz
-
- Medlem++
Trångsynt men allätande hårdrockare. Tycker att både Blue Öyster Cult och Mayhem har sina fina stunder om man ska dra ett exempel på kontraster. Bara det är själ i det hela så kan jag uppskatta det. Rent generellt går amerikanska band bort utav den anledningen. Blues kan även uppskattas om det lite drag och jävlaranamma i det, ingen seg-blues. Där är väl en majoritet utav artisterna förvisso från staterna men favoriterna för mig i den genren är faktiskt från finland konstigt nog.
Och careless whisper är en vacker dänga som håller en varm om natten om man ska nämna nåt utanför genrens ramar. Mer erkänner jag inte utan en advokat!
Och careless whisper är en vacker dänga som håller en varm om natten om man ska nämna nåt utanför genrens ramar. Mer erkänner jag inte utan en advokat!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;