Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Jo det är ju det "vi" har.

Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Jaha, hur fördelas pengarna då?
Men det har jag ju skrivit. Flera gånger också. Hon har ju definitivt ett förlag. Där går 33 % bort. Hur det är med management vet jag inte men jag vet att hon sällan skriver låtar själv. Och den upphovsman som frivilligt ger bort intäkter på en bästsäljare har jag inte träffat hittills. Hennes största hit är det fyra upphovsmän på, inklusive hon själv.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
bootsy skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Jo det är ju det "vi" har.

Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Man kan dessutom väl börja säga "Volvos lön" istället för vinst då lika gärna?
Ja, varför inte?
Det är ju bara olika ord för "pengar in" så att säga.
På ena eller andra sättet förvandlas ju i alla fall en del av vinsten till lön.
Det är väl inte så viktigt. Men säg vinst istället för lön då.
Ha ha ha! Va??? :lol:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Irbit skrev:
TDHP skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Jo det är ju det "vi" har.

Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Jaha, hur fördelas pengarna då?
Men det har jag ju skrivit. Flera gånger också. Hon har ju definitivt ett förlag. Där går 33 % bort. Hur det är med management vet jag inte men jag vet att hon sällan skriver låtar själv. Och den upphovsman som frivilligt ger bort intäkter på en bästsäljare har jag inte träffat hittills. Hennes största hit är det fyra upphovsmän på, inklusive hon själv.
Aha, du GISSAR också alltså.
Dåså.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av TDHP »

Irbit skrev:
TDHP skrev:
bootsy skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Jo det är ju det "vi" har.

Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Man kan dessutom väl börja säga "Volvos lön" istället för vinst då lika gärna?
Ja, varför inte?
Det är ju bara olika ord för "pengar in" så att säga.
På ena eller andra sättet förvandlas ju i alla fall en del av vinsten till lön.
Det är väl inte så viktigt. Men säg vinst istället för lön då.
Ha ha ha! Va??? :lol:
Ja?
Vad är kul?
Vi ska väl föreställa vuxna, normalbegåvade människor.
Tjänar en eller flera människor sitt uppehälle mer eller mindre på att producera något, tex musik, så är det väl fullständigt skitsammat om vi kallar det vinst eller lön, alla förstår väl ungefär vad man menar utan att gå in i detalj vad skatteverket kallar det?

Men glöm det, jag hoppar ur det här igen.
Jag glömde att jag ska hålla mig borta från dina diskussioner gällande något som har med Stim och annat att göra.
Det är ingen vits.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Jo det är ju det "vi" har.

Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Jaha, hur fördelas pengarna då?
Men det har jag ju skrivit. Flera gånger också. Hon har ju definitivt ett förlag. Där går 33 % bort. Hur det är med management vet jag inte men jag vet att hon sällan skriver låtar själv. Och den upphovsman som frivilligt ger bort intäkter på en bästsäljare har jag inte träffat hittills. Hennes största hit är det fyra upphovsmän på, inklusive hon själv.
Aha, du GISSAR också alltså.
Dåså.
Nä det varierar lite från låt till låt. Det är inte exakt hon och samma 3 upphovsmän som gjort alla låtar på plattan.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:
bootsy skrev:
Irbit skrev:
TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Jo det är ju det "vi" har.

Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Man kan dessutom väl börja säga "Volvos lön" istället för vinst då lika gärna?
Ja, varför inte?
Det är ju bara olika ord för "pengar in" så att säga.
På ena eller andra sättet förvandlas ju i alla fall en del av vinsten till lön.
Det är väl inte så viktigt. Men säg vinst istället för lön då.
Ha ha ha! Va??? :lol:
Ja?
Vad är kul?
Vi ska väl föreställa vuxna, normalbegåvade människor.
Tjänar en eller flera människor sitt uppehälle mer eller mindre på att producera något, tex musik, så är det väl fullständigt skitsammat om vi kallar det vinst eller lön, alla förstår väl ungefär vad man menar utan att gå in i detalj vad skatteverket kallar det?

Men glöm det, jag hoppar ur det här igen.
Jag glömde att jag ska hålla mig borta från dina diskussioner gällande något som har med Stim och annat att göra.
Det är ingen vits.
Men du VET ju att det är skillnad på ett företags omsättning och en persons lön? Det är ju inte direkt jämförbart. Som bootsy är inne på så är det ju att säga att ett företags ägares lön är samma som företagets omsättning. Och så är det ju inte riktigt.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

Om vi ska vara petnoga, vilket är där vi ofta landar i dom här upphovsrättstrådarna, så har TDHP helt rätt i att vi ju inte har någon större aning om hur pengarna fördelas i VMs eget bolag.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Om vi ska vara petnoga, vilket är där vi ofta landar i dom här upphovsrättstrådarna, så har TDHP helt rätt i att vi ju inte har någon större aning om hur pengarna fördelas i VMs eget bolag.
Förlaget ska ha sitt och övriga upphovsmän vill med all säkerhet ha sitt. Det vore väl otroligt besynnerligt annars? Det här är ju STIM-pengar vi pratar om.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+
Inlägg: 1113
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 15:26
Ort: Lidköping

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av lill_frasse »

Det var mig ett jävla gaggande om vem som får vad Stim betalade ut pengarna och det går bra för VM räcker det inte så, att de här diskussionerna skall ältas in absurdum jämt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

lill_frasse skrev:Det var mig ett jävla gaggande om vem som får vad Stim betalade ut pengarna och det går bra för VM räcker det inte så, att de här diskussionerna skall ältas in absurdum jämt.
Ha ha ha! :D ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.musikindustrin.se/2012/12/18 ... fran-wimp/

Wimp lanserade idag en ny reklamfri musiktjänst.
Wizball
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 00:00

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Wizball »

Nu sitter jag inte med tidningen framför mig, men det var en mycket intressant artikel om Spotify och inkomster i senaste Filter. Just Veronika Maggio användes som exempel och hennes låtar genererar ungefär 4-5 öre per spelning. I reda pengar ut (och in till Universal) handlar det om 6,5-8 miljoner kronor sen april 2011. Spotify har blivit en väldigt viktig inkomstkälla för skivbolagen.

Men som sagt, hela artikeln är läsvärd.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1384
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av John Sane »

TDHP skrev:
joachime skrev:Och vad är förklaringen bakom de stora skillnaderna?
Lugna Favoriter pröjsar sex gånger mer per minut än Rockklassiker.
Rockklassiker spelar iof bara tio olika låtar...
Hahahahahaha!
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

Wizball skrev:Nu sitter jag inte med tidningen framför mig, men det var en mycket intressant artikel om Spotify och inkomster i senaste Filter. Just Veronika Maggio användes som exempel och hennes låtar genererar ungefär 4-5 öre per spelning. I reda pengar ut (och in till Universal) handlar det om 6,5-8 miljoner kronor sen april 2011. Spotify har blivit en väldigt viktig inkomstkälla för skivbolagen.

Men som sagt, hela artikeln är läsvärd.
Ska försöka läsa den. Om jag råkar snubbla över tidningen.....

Det är lite det här som jag pratat om tidigare. Ja det verkar som att Spotify är en viktig inkomstkälla för skivbolagen men det gick rykten om tidigare att Spotify har olika tariffer för dom skivbolag som är delägare i Spotify och alla andra skivbolag. Veronica Maggio ligger på just Universal. Jag vågar nog med hyffsat stor säkerhet hävda att inte några andra bolag får 4 - 5 öre per spelning än just dom bolag som är delägare i Spotify. Universal har nu också köpt stora delar av EMI så jag räknar med att Universals ägarandel i Spotify ökat ytterligare nu under hösten.

http://feber.se/webb/art/162332/vem_ger ... ppdaterad/

Det är väldigt, väldigt tråkigt att Spotify (hur dom nu lyckats med detta) vägrar utlämna hur dealarna ser ut i stort och mellan olika bolag/artister. Om man jämför med t.ex. Sveriges Radio/Sveriges Television så kan man få reda exakt på hur mycket upphovsmännen får när låtar spelas om man går in på Stim´s websida. Där finns allt redovisat och det är samma oavsett om man heter Gessle eller om man heter Hitman. Så är inte fallet gällande Spotify. Av någon outgrundlig anledning vägrar både Spotify och Stim att delge vad som faktiskt gäller. Och det verkar som att man får MER betalt, både artist och skivbolag, om man ligger på Universal än om man ligger på något annat bolag som inte är delägare i Spotify. Varför man vägrar vara öppna med detta fattar jag inte men av vad man oftast sett tidigare så kommer den bubblan troligtvis spricka någon gång i framtiden. Helt plötsligt får någon med lite inblick i detta sparken från Universal eller Spotify (eller Stim) och bestämmer sig för att berätta hur saker och ting ligger till. 4 - 5 öre per spelning för andra bolag än ägarbolagen? Skulle inte tro det....

Det är egentligen HELT ok att få mer betalt om man äger någonting. Men säg det då! Informera om det! Jag tror faktiskt att Fritte, 17 år gammal, skulle bli sur om han fick reda på att hans favoritartist Ginker Fuck som ligger på Death Bitch Bloody Records får mindre betalt än vad Veronica Maggio får som ligger på Universal......
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 26825
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av fieldflower »

Gissning:
SR och SVT är statliga och har därmed krav på öppna avtal.
Spotify och skivbolagen är helt vanliga bolag som kan skriva konfidentialitetsparagrafer om de vill (liksom de flesta branscher i konkurrenssituation gör).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Gissning:
SR och SVT är statliga och har därmed krav på öppna avtal.
Spotify och skivbolagen är helt vanliga bolag som kan skriva konfidentialitetsparagrafer om de vill (liksom de flesta branscher i konkurrenssituation gör).
Jo det är ju givet att det är så men om man nu ska återgå til "lönesnacket" tidigare så borde ju åtminstone upphovsmännen få lika betalt oberoende vilket förlag man ligger på och inte bara det utan dom borde även få reda på svart på vitt VAD dom får betalt per spelad sekund/minut...... Jag fick se en kunds avräkningsnota från Stim för några veckor sedan och just vad det gäller Spotify så är det inte direkt glasklara siffror ens på avräkningen..... Man hamnar ju helt i händerna på Spotify och jag, vilket jag påpekat tidigare, tycker att det känns konstigt när man inte ens presenterar ens dom mest basala siffrorna. I dom bästa av världar ska det vara lika för alla och det hade räckt med att uppge en sekundtaxa/vad man får per spelning/klick eller hur man nu ska definiera det hela. Just DEN detaljen borde dom inte få hemlighålla. Det borde vara någon form av kollektivavtal. Kan jag tycka då..... STIM borde informera om detta intern bland sina medlemmar om inte annat. Men det gör man inte. Det är konstigt. Det har ställts frågor om detta på STIM Music Expo och STIM duckar..... VARFÖR låter man ett bolag som primärt ägs av riskkapitalbolag och till 18 % (tror jag att det fortfarande är) av majorbolagen hemlighålla ens den mest basala informationen och varför delger man den inte till sina egna medlemmar? Här är en intressant artikel i Orkesterjournalen skriven av den mycket begåvade jazzsångerskan Lina Nyberg för några år sedan.....

http://www.orkesterjournalen.com/index. ... &Itemid=37

Ett år senare omförhandlades villkoren och det var efter detta som det i stort vart omöjligt att få veta hur dealen ser ut....

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4804930
- Jag kan inte kommentera villkoren i det här avtalet för vi är bundna av konfidentialitet, så tyvärr kan jag inte svara på den frågan, säger Thomas Eriksson som är vice VD på Stim.
Ska det verkligen vara så här? Enligt bandet Uniform Motion (ingen aning om vilka det är) såg siffrorna ut så här för 9 månader sedan.

http://uniformmotion.tumblr.com/post/18 ... -economics

Där kan man se att Spotify betalar 42,30 Euro om någon lyssnar på hela deras platta på Spotify 1.000 gånger. Gör man samma sak på Deezer så betalar den tjänsten 100,14 Euro. Det är rejält mycket mer än dubbla betalningen i jämföresle med Spotify. Den här typen av siffror har jag haft väldigt svårt med att få fram här i Sverige. Spotify presenterar dom absolut inte och det gör inte Stim heller av vad jag lyckats hitta. Deezer är en fransk streaming tjänst.

Och, ja, det här är ju en fråga som givetvis ska gå till STIM...... :lol:
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av cub »

Nä jag förstår faktiskt inte varför Spotifys kontrakt ska vara offentliga. Att olika får olika betalt betyder att de är olika bra på att förhandla, precis som i övriga arbets- och affärslivet. Man kan ju välja att INTE använda Spotify om man inte är nöjd med tjänsten eller vad man får ut av den.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Rix »

När våra låtar strömmas från Spotify får vi $0.0012, $0.0040 eller $0.0066 per låt och lyssning från CDBaby (och de har i sin tur redan dragit 9%). Vet inte riktigt varför det varierar. Kan det ha med att göra varifrån man lyssnar kanske?

CDBaby skriver dessutom såhär om Spotify:
*Because of contractual obligations we can't post actual payout amounts, but you will be able to see payments in your account.
Senast redigerad av Rix den ons 19 dec 2012, 10:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 26825
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av fieldflower »

Irbit skrev:
fieldflower skrev:Gissning:
SR och SVT är statliga och har därmed krav på öppna avtal.
Spotify och skivbolagen är helt vanliga bolag som kan skriva konfidentialitetsparagrafer om de vill (liksom de flesta branscher i konkurrenssituation gör).
Jo det är ju givet att det är så men om man nu ska återgå til "lönesnacket" tidigare så borde ju åtminstone upphovsmännen få lika betalt oberoende vilket förlag man ligger på och inte bara det utan dom borde även få reda på svart på vitt VAD dom får betalt per spelad sekund/minut...... Jag fick se en kunds avräkningsnota från Stim för några veckor sedan och just vad det gäller Spotify så är det inte direkt glasklara siffror ens på avräkningen..... Man hamnar ju helt i händerna på Spotify och jag, vilket jag påpekat tidigare, tycker att det känns konstigt när man inte ens presenterar ens dom mest basala siffrorna. I dom bästa av världar ska det vara lika för alla och det hade räckt med att uppge en sekundtaxa/vad man får per spelning/klick eller hur man nu ska definiera det hela. Just DEN detaljen borde dom inte få hemlighålla. Det borde vara någon form av kollektivavtal. Kan jag tycka då..... STIM borde informera om detta intern bland sina medlemmar om inte annat. Men det gör man inte. Det är konstigt. Det har ställts frågor om detta på STIM Music Expo och STIM duckar..... VARFÖR låter man ett bolag som primärt ägs av riskkapitalbolag och till 18 % (tror jag att det fortfarande är) av majorbolagen hemlighålla ens den mest basala informationen och varför delger man den inte till sina egna medlemmar? Här är en intressant artikel i Orkesterjournalen skriven av den mycket begåvade jazzsångerskan Lina Nyberg för några år sedan.....

http://www.orkesterjournalen.com/index. ... &Itemid=37

Ett år senare omförhandlades villkoren och det var efter detta som det i stort vart omöjligt att få veta hur dealen ser ut....

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4804930
- Jag kan inte kommentera villkoren i det här avtalet för vi är bundna av konfidentialitet, så tyvärr kan jag inte svara på den frågan, säger Thomas Eriksson som är vice VD på Stim.
Ska det verkligen vara så här? Enligt bandet Uniform Motion (ingen aning om vilka det är) såg siffrorna ut så här för 9 månader sedan.

http://uniformmotion.tumblr.com/post/18 ... -economics

Där kan man se att Spotify betalar 42,30 Euro om någon lyssnar på hela deras platta på Spotify 1.000 gånger. Gör man samma sak på Deezer så betalar den tjänsten 100,14 Euro. Det är rejält mycket mer än dubbla betalningen i jämföresle med Spotify. Den här typen av siffror har jag haft väldigt svårt med att få fram här i Sverige. Spotify presenterar dom absolut inte och det gör inte Stim heller av vad jag lyckats hitta. Deezer är en fransk streaming tjänst.

Och, ja, det här är ju en fråga som givetvis ska gå till STIM...... :lol:
Mja, som anställd får man olika lönenivå på olika företag beroende på hur bra fack, anställda och man själv varit på att förhandla historiskt och i nutid.
Och anställda inom samma företag har olika lönenivå (även för samma jobb) om man har en sådan position att man har individuell lönesättning, beroende på historik och egen förhandlingsteknik.
Den individuella lönenivån är konfidentiell från företagets sida, men anställda får naturligtvis jämföra om de vill (men gör det oftast inte).

Klart jämförbart med att företag har konfidentialitetsklausuler för att inte "lägsta pris skall gälla" vid alla förhandlingar. Eller högsta, beroende på vilken sida av förhandlingsbordet som plockar upp statistiken.
Det är olika förutsättningar för olika kunder/leverantörer, och en businessförhandling handlar inte enbart om förutsättningar utan om hur mycket/lite pengar man kan kräma ut från sin partner.

Att lön och intäkt innan avgifter o.dyl. inte är samma sak är självklart, så det berör jag inte.
Det är förhandling och konfidentialitet som är grejen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Mja, som anställd får man olika lönenivå på olika företag beroende på hur bra fack, anställda och man själv varit på att förhandla historiskt och i nutid.
Och anställda inom samma företag har olika lönenivå (även för samma jobb) om man har en sådan position att man har individuell lönesättning, beroende på historik och egen förhandlingsteknik.
Den individuella lönenivån är konfidentiell från företagets sida, men anställda får naturligtvis jämföra om de vill (men gör det oftast inte).

Klart jämförbart med att företag har konfidentialitetsklausuler för att inte "lägsta pris skall gälla" vid alla förhandlingar. Eller högsta, beroende på vilken sida av förhandlingsbordet som plockar upp statistiken.
Det är olika förutsättningar för olika kunder/leverantörer, och en businessförhandling handlar inte enbart om förutsättningar utan om hur mycket/lite pengar man kan kräma ut från sin partner.

Att lön och intäkt innan avgifter o.dyl. inte är samma sak är självklart, så det berör jag inte.
Det är förhandling och konfidentialitet som är grejen.
Fast skillnaden här är att dom flesta inte ens får chansen att förhandla om sina konstnärliga verk. Ja, man har rätten att inte använda Spotify om man vill. Personligen föredrar jag SR´s och SVT´s offentlighetsprincip där det även är lika för alla. Det känns mer hederligt att spela med öppna kort. Mängden intäkter borde genereras genom att man gjort någonting bra och spelas ofta. Tycker jag personligen..... ;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 26825
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av fieldflower »

Irbit skrev:
fieldflower skrev:Mja, som anställd får man olika lönenivå på olika företag beroende på hur bra fack, anställda och man själv varit på att förhandla historiskt och i nutid.
Och anställda inom samma företag har olika lönenivå (även för samma jobb) om man har en sådan position att man har individuell lönesättning, beroende på historik och egen förhandlingsteknik.
Den individuella lönenivån är konfidentiell från företagets sida, men anställda får naturligtvis jämföra om de vill (men gör det oftast inte).

Klart jämförbart med att företag har konfidentialitetsklausuler för att inte "lägsta pris skall gälla" vid alla förhandlingar. Eller högsta, beroende på vilken sida av förhandlingsbordet som plockar upp statistiken.
Det är olika förutsättningar för olika kunder/leverantörer, och en businessförhandling handlar inte enbart om förutsättningar utan om hur mycket/lite pengar man kan kräma ut från sin partner.

Att lön och intäkt innan avgifter o.dyl. inte är samma sak är självklart, så det berör jag inte.
Det är förhandling och konfidentialitet som är grejen.
Fast skillnaden här är att dom flesta inte ens får chansen att förhandla om sina konstnärliga verk. Ja, man har rätten att inte använda Spotify om man vill. Personligen föredrar jag SR´s och SVT´s offentlighetsprincip där det även är lika för alla. Det känns mer hederligt att spela med öppna kort. Mängden intäkter borde genereras genom att man gjort någonting bra och spelas ofta. Tycker jag personligen..... ;)
Det är väl där det skiljer sig mellan lön och affärsavtal.

Och i affärsavtal gäller det att maximera vinsten - inte rättvisa åt alla.
Konsekvensen av det är att det blir olika priser mot olika kunder/leverantörer.
Och konsekvensen av det är att man måste ha konfidentialitetsklausuler för att inte det lägsta priset skall gälla (som förmodligen är ett förlustpris för leverantören, och skulle kånka denne snabbt om det blev norm-pris.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15968182.ab

Extremt viktig dom för branschens bolag och organisationer. Detta ärende har under tre års tid tagit sig från tingsrätten och upp till HD där det nu slutgiltigt avgjorts. Och av vad jag vet går det inte att ta det till EU-domstolen då den redan uttalat sig i ärendet. Så nu bör det nog vara färdigöverklagat.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Så nu bör det nog vara färdigöverklagat.
Föredömligt.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av hitman »

Irbit skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15968182.ab

Extremt viktig dom för branschens bolag och organisationer. Detta ärende har under tre års tid tagit sig från tingsrätten och upp till HD där det nu slutgiltigt avgjorts. Och av vad jag vet går det inte att ta det till EU-domstolen då den redan uttalat sig i ärendet. Så nu bör det nog vara färdigöverklagat.

Extremt viktig? Snarare rätt överspelad, skulle jag tro. Ljudboksbolaget kan ju nu be Ephone (fast hade inte de gått i konkurs?) om att få ut en IP-adress som någon användare hade för 3,5 år sedan för att, om man nu mot all förmodan skulle hitta den skyldige, skicka ett brev och be dom ta bort ljudböckerna de lade ut för fyra år sedan..?

Domen säger att IPRED får användas. Hade domstolen, i likhet med Hovrätten, kommit till ett annat slut hade väl bara upphovsindustrin gått till De Nya Moderaterna och beställt en mer passande lagstiftning?
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Nyheter om musikbranschens bolag och organisationer.

Inlägg av Bachbarian »

Irbit skrev:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15968182.ab

Extremt viktig dom för branschens bolag och organisationer. Detta ärende har under tre års tid tagit sig från tingsrätten och upp till HD där det nu slutgiltigt avgjorts. Och av vad jag vet går det inte att ta det till EU-domstolen då den redan uttalat sig i ärendet. Så nu bör det nog vara färdigöverklagat.

Eller: Vi brände häxor i 300 år innan vi kom fram till att trolldom var på låtsas, och att folk kanske talar sanning även om man inte sätter tumskruvar på dem.

Om 20 år när dagens generation sitter på de mäktigaste posterna, kanske det kommer bli farligt att vara fildelare. Så länge dagens stofiler med datamognad skrivmaskin sitter i domstolar och på skivbolag så kommer man aldrig komma åt de stora fiskarna, och får istället ägna sig åt att skicka kravbrev till 9-åringar. Hearts and minds!
Skriv svar