Jag kör på en Korg LCA-120 tror jag den heter.. hopfällbar manick med LCD display och hela köret. fick den i födelsedagspresent. dyr tror jag den är dock, men sketbra just det, tror den är kromatisk.
Är det någon snäll PB:are som kan reda ut varför det finns både kromatiska stämapparater och de som är anpassade till att stämma enbart gitarrer och basar? Ok, när man stämmer sitt instrument spelar det kanske ingen större roll, men de senare nämnda apparaterna går ju inte att använda när man intonerar en bas. Oftast är ju priset detsamma på liknande produkter som antingen är kromatisk eller anpassad till bas/gitarr.
mikkejohansson skrev:Då rekommenderar jag Korg PitchBlack, igen . Inte fullt lika exakt som Peterson, nej - men betydligt billigare och truebypass precis som Strobostompen...
Korg Pitchblack är bra. Är mycket nöjd med min.
Men, om man nu inte tycker att vare sig den eller Petersons stämmisar är exakta nog, ja då kan man ju slå till på en Turbo Tuner. Den är inte så dyr heller, om man jämför med den mindre exakta Peterson Strobo Stomp:en. (ingen skugga över den, den är säkert utmärkt den också)
Är det någon snäll PB:are som kan reda ut varför det finns både kromatiska stämapparater och de som är anpassade till att stämma enbart gitarrer och basar? Ok, när man stämmer sitt instrument spelar det kanske ingen större roll, men de senare nämnda apparaterna går ju inte att använda när man intonerar en bas. Oftast är ju priset detsamma på liknande produkter som antingen är kromatisk eller anpassad till bas/gitarr.
mvh
MrBaloo
Varför skulle det inte gå?
Det undrar jag också. Jag har provat att intonera en bas utan att veta att jag använde en gitarrspecifik stämapparat. Men jag lyckades inte få till intoneringen alls genom att se på stämningen; nästan allt var under- eller överintonerad enligt den apparaten. Det som lät bra i mina öron var felintonerad. Men sedan provade jag en kromatisk apparat och då stämde det perfekt... Suck!