hur slapar du? (högerhandsteknik)
- optic
- Medlem+
Mer som Flea, försöker lära mig vettig MM teknik nu dock.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
- GandhiMK2
- Medlem++
In a da Figgebass styleeee..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fylKYVk7 ... re=related[/youtube]
Filmat av Vilgot Sjöman med i Panavision.....vet inte vad som hände i överföringen till youtube..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fylKYVk7 ... re=related[/youtube]
Filmat av Vilgot Sjöman med i Panavision.....vet inte vad som hände i överföringen till youtube..

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- adde_johansson
- Medlem+
-
- Medlem+
Fleastyle.
Det är ju ganska omöjligt att köra double-thump då...men jag orkar inte lära om mig.
Får göra det när jag BEHÖVER det.
Det är ju ganska omöjligt att köra double-thump då...men jag orkar inte lära om mig.
Får göra det när jag BEHÖVER det.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- bassicfun
- Medlem
I begynnelsen som Flea (långt innan man hört talas om honnom)senare som MM`s style nu senare någon konstig teknik när man slår mer som ett plektrum med tummen (både upp och ner) och närmare stallet,mer som Larry Graham kanske....lite olika...försöker bara göra det som känns mest naturligt och på det vis som jag själv tycker låter bäst.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
- b_luthman
- Medlem+
om jag till äventyrs försöker mig på at slappa, vilket jag bara gör med dörren låst o ljuset släckt, så blir det hårt och okontrollerat men troligen mer som flea, eftersom jag, på manligt manér, har basen långt ner.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
www.myspace.com/jaganata
Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
- backbeat71
- Nykomling
- Tjoffe
- Medlem+
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Kom ihåg en övning jag såg i Chuck Raineys hotlicksvideo way back when..
En tab till er alla:
G:---x--x--x--x-|
D:---------------|
A:-5--2--3--4--|
E:---------------|
Principen är således att du håller kvar handen i ett läge, med lillfingret avsett för 5:e bandet, Pekfingret på 2:a, Långfingret på 3:e och Ringfingret på 4:e bandet. Med innersidan av vänsterhanden gör du sedan Ghostnotes på G-strängen på varje "upstroke"(d v s automatisk popning då du låter handen gå som en klocka..)
Fantastiskt bra uppvärmning och övning för båda händerna; dels för att det är svårt att få ghostnotesen att dels ringa "klart"(Och inte få flageoletter i sig..) och dels för att det är bra för att hålla igång maskineriet
Dessutom kan man - med lite övning - spela den här grejen skitfort och få det att låta som oktavspel, trots att man bara spelar ghost-notes! Och det utan att flytta handen alls! Moahaha!
En tab till er alla:
G:---x--x--x--x-|
D:---------------|
A:-5--2--3--4--|
E:---------------|
Principen är således att du håller kvar handen i ett läge, med lillfingret avsett för 5:e bandet, Pekfingret på 2:a, Långfingret på 3:e och Ringfingret på 4:e bandet. Med innersidan av vänsterhanden gör du sedan Ghostnotes på G-strängen på varje "upstroke"(d v s automatisk popning då du låter handen gå som en klocka..)
Fantastiskt bra uppvärmning och övning för båda händerna; dels för att det är svårt att få ghostnotesen att dels ringa "klart"(Och inte få flageoletter i sig..) och dels för att det är bra för att hålla igång maskineriet

Dessutom kan man - med lite övning - spela den här grejen skitfort och få det att låta som oktavspel, trots att man bara spelar ghost-notes! Och det utan att flytta handen alls! Moahaha!
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- Will
- Medlem++
- Tössberg
- Medlem++
Jag kör som en blandning av Flea och MM.
Har ingen egentlig teknik, viftar ganska mycket med armen, dämpar med handleden (
) och poppar med lillfingret och ringfingret.
Någon gång kan det komma ett u-tub-klipp på min icke-korrekta slap-stil!
Naturligtvis låter det inte bra när jag spelar.
Har ingen egentlig teknik, viftar ganska mycket med armen, dämpar med handleden (

Någon gång kan det komma ett u-tub-klipp på min icke-korrekta slap-stil!
Naturligtvis låter det inte bra när jag spelar.

Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
-
- Medlem+
Lägger armen längs med, som Miller gör. Slappar med tummen och poppar med pek och långfingret.
Det jag övat mest den senaste tiden har varit slap och jag börjar få lite fason på prinskorvarna nu. Jäklar va gött det låter med gallisträngar, p-mick och "spänd hängmatta" (kl. 12 på mid och full low & high).
Det jag övat mest den senaste tiden har varit slap och jag börjar få lite fason på prinskorvarna nu. Jäklar va gött det låter med gallisträngar, p-mick och "spänd hängmatta" (kl. 12 på mid och full low & high).
- Axman
- Medlem+
- AxelStingray
- Medlem
-
- Nykomling
- peter_s
- Medlem++