Är detta värt?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Såg du warwickfrågan?
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem

Inlägg av Bassface »

daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Vad är det för skillnad på jazz och klassisk setup?
Klassisk = mycket låg stränghöjd, klassiska kontrabasister spelar mest med stråke.
jazz= lite högre stränghöjd eftersom jazzbasister oftare spelar pizzicato.
Här måste jag få korrigera litegrann. Oftast är det tvärtom faktiskt, dvs klassiskt är högre och jazz lägre MEN Setupen har inget med stränghöjden att göra. När man spelar arco så har strängen en större amplitud och behöver således större "svängrum" för att inte skorra. Därför låter man valken mellan E- A på greppbrädan "följa med" och finnas också på stallet. På så sätt att får man mer svängrum till E- A strängarna. Jazz-setup har en mer regelbunden båge med ett stall utan valk vid E_A . En del byggare/reparatörer hyvlar därför bort valken på greppbrädan om man beställer Jazz-setup
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Bassface skrev:
daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Vad är det för skillnad på jazz och klassisk setup?
Klassisk = mycket låg stränghöjd, klassiska kontrabasister spelar mest med stråke.
jazz= lite högre stränghöjd eftersom jazzbasister oftare spelar pizzicato.
Här måste jag få korrigera litegrann. Oftast är det tvärtom faktiskt, dvs klassiskt är högre och jazz lägre MEN Setupen har inget med stränghöjden att göra. När man spelar arco så har strängen en större amplitud och behöver således större "svängrum" för att inte skorra. Därför låter man valken mellan E- A på greppbrädan "följa med" och finnas också på stallet. På så sätt att får man mer svängrum till E- A strängarna. Jazz-setup har en mer regelbunden båge med ett stall utan valk vid E_A . En del byggare/reparatörer hyvlar därför bort valken på greppbrädan om man beställer Jazz-setup
Bra att du kom tillbaka till detta Bassface. Jag gjorde exakt samma anmärkning beträffande stränghöjd, lite tidigare i den här tråden.

Men skrev fel i en annan tråd om basar för vänsterhänta. Jag antydde där att valken låg för G-strängens skull men logiken säger naturligtvis E.

Korrigering alltså av KontraKurts tidigare inlägg på den punkten. Valken, eller som jag skrev; snedfasningen av greppbrädan, ligger mellan A och E-sträng.
Skriv svar