Sorry för ett sent svar.
Självklart skramlade inte strängarna mer på grund av batteriet

lev väl
Pinge
Jag tycker faktiskt att pluggar funkar bättre till bas än till gitarr för att vara helt ärlig. Guitar Rig och även Logics egna plugg och några andra kan funka på vissa prylar men över lag så mickar jag mycket mer ofta gitarrförstärkare än basförstärkare. Den här låter dock otroligt bra om man vill line:a elgitarr:adde_johansson skrev:Jag kan bara plussa på den. Bandet kommer att köra med pluggar till allt på nästa inspelning. Det känns som det inte spelar nån roll i ärlighetens namn i och med att det är så pass enkelt att få till ett bra ljud och om det, som i vårt fall ändå bara är för demobruk,Hellboy skrev:Jag kör oftast pluggar i datorn nu för tiden. Funkar guldfisk.
//J
Jo ett batteri som håller på att dö kan göra så att man får mindre botten i ljudet, vilket gör att högre frekvenser blir mer uttalade så det stämmer ju.Pinge skrev:Hej Hellboy
Sorry för ett sent svar.
Självklart skramlade inte strängarna mer på grund av batteriet![]()
men efter som de aktiva minkarna tog in ljudet på ett annat sätt så lätt det som att strängarna skramlade mer.
lev väl
Pinge
Med all respekt, det är INTE livsviktigt med line. Jag har spelat in en hel del utan att ha annat än mickad stärkare. Har teknikern koll på prylarna blir det hur bra som helst.basnalle skrev:Det absolut vanligaste när man spelar in är att man har med ngn form av linesignal från basen, antingen direkt eller via preamp. Sen förekommer det även att man blandar det med en eller flera (olika typer o riktningar) mickar som oftast placeras nära baselementet. Uifrån detta får man prova sig fram vilket som passar bäst. (Sven Lindvall hade in mick riktad mot strängarna på ngn platta så att han skulle få med strängljudet.)
Som ngn skrev tidigare, det underlättar grymt mkt om man redan innan bestämmer sig för hur man vill att det ska låta. Då slipper man prova sig fram "i blindo", vilket tar jäkligt lång tid. Risken är då att man inte har ngn energi kvar när man sedan skall spela. Det är ju ändå det som är det viktigaste. Det handlar om att ha ett ljud som känns tryggt att spela med.
Kan för övrigt rekomendera en rörpreamp som heter Universal Audio LA610. Den kostar visserligen ganska mkt men allt du skicker igenom den blir skitbra. Oavsett om det är hitech eller vintage o allt där emellan. Ditt basljud blir färdigt. Behöver för det mesta inte skruva mkt mer sen.
Vad gäller pluggar har jag hört gott om Ampeg.
Lycka till!