TDHP skrev:Sen är inte varken kabel eller kontakt bättre än sin sämsta lödning!
Nä, ge fasen i att löda mina kablar TDHP!
Jag är överjävlig på att löda, så för mig är det inga större problem!
Men DINA kablar får du löda själv!
En bra karl löder sig själv!
eller blev det helt fel nu?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
TDHP skrev:Ni som tror er märka nån skillnad på olika kablar, kan ni inte lägga upp lite ljudklipp på detta så man för höra själv? Lägg upp typ 3-4 klipp utan att skriva ut vad som är vad så får vi se om dom låter olika och om nån kan träffa rätt i gissandet!
Fast då måste man spela in och lyssna med lika fin utrustning, annars låter det ju bara datorhögtalarkabel!
Spelar väl ingen roll?
Ställ en mick framför din högtalare och spela in med olika kablar.
Låter det lika är det ingen HÖRBAR skillnad! Enkelt!
För vi pratar väl inte om frekvensskillnader som är i det närmaste ohörbara för det mänskliga örat eller så?
beror mycket på basen och anläggningen med, tror att generalisering är lite off på en sådan här fråga. På en väldigt bra preamp tex som tex vår egen som färgar ljudet typ noll så är det främst impedans skillnaden som gör skillnaden i ljudet beroende på kabel och kapasitansförluster, dvs diskant som blir lite tråkig och fadd men också andra effekter blir det av impedanssänkningen. Det blir lite som att diskutera Pirelli P-zero eller Bridgestone potenza på en epatraktor om du förstår min jämförelse...
Köp så bra kabel du kan utan att gå till överdrift blir väl mitt inlägg. Gillar Supra med neutrikkontakter men de blir fan alltid snodda och jag förstår varför...
Och jag som älskar kapacitansförlust hihi
Som sagt, kabeln är ju ganska irrelevant om du kör in den i en carlsbro-combo på ett kroggig. Kör du in den i ett NEVE eller SSL-bord blir det en annan grej..
Ale skrev:Och jag som älskar kapacitansförlust hihi
Som sagt, kabeln är ju ganska irrelevant om du kör in den i en carlsbro-combo på ett kroggig. Kör du in den i ett NEVE eller SSL-bord blir det en annan grej..
Eller ännu värre, ett ljudinterface av god kvalitet om man tänker på hur brusiga analoga mixerbord egentligen är i jämförelse med analoga diton
mågis skrev:För tretton år sedan genomförde jag ett lödprov som gav mig licens för att löda i militär elektronik.
Slå det ni era klåpare...
Eftersom en sådan licens bara gäller i tre år så är min 34 år gamla lika bra som din.
Aha? Det är den bagen som gäller nu? Här försöker man vara snäll och hjälpsam och så kommer folk och är stöddiga. Utan torrt på fötterna.
Jag lödde militär elektronik industriellt när jag var 16 år. Det är 35 år sedan.
Ät skit, alla klåpare, rookies och newbies.
(Förvisso sant. 1976 var året. Men kanske bäst man lägger till en smiley också, innan man blir portad från forumet... )
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
mågis skrev:För tretton år sedan genomförde jag ett lödprov som gav mig licens för att löda i militär elektronik.
Slå det ni era klåpare...
Eftersom en sådan licens bara gäller i tre år så är min 34 år gamla lika bra som din.
Aha? Det är den bagen som gäller nu? Här försöker man vara snäll och hjälpsam och så kommer folk och är stöddiga. Utan torrt på fötterna.
Jag lödde militär elektronik industriellt när jag var 16 år. Det är 35 år sedan.
Ät skit, alla klåpare, rookies och newbies.
(Förvisso sant. 1976 var året. Men kanske bäst man lägger till en smiley också, innan man blir portad från forumet... )
Jajjamän till er båda på alla påståenden...
Angående att äta skit så är det nära. Idag kastade jag min (asiatiska) sambos fyra dagar gamla räkor som luktade jävel i kylskåpet. När jag sedan hämtade henne vid tåget så påpekade jag lite fint att dom där stinkräkorna som var alldeles för gamla och dessutom gulskimmrande vart kastade idag så blev hon ursinnig och hävde ur sig:
"Men dom skulle jag ju för helvete äta idag. Dom var ju precis klara...IDIOT"
Öööhh, lite snopen ska jag ju erkänna att jag blev...
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
BASBLOGGEN.se skrev:Jag har faktiskt en sån där Monster Bass kabel....
Samma här, och inte är det nå fel på den.
Ja, dom är säkert bra på alla sätt och vis, det tror jag. Det man kan diskutera är om den är si och så många kronor per meter - bra, eller hur man ska uttrycka det... Jag personligen kommer nog inte köpa en sådan kabel i hela mitt liv, men det är bara för att jag är för snål för det, och aldrig har pengar till det heller. Jag tycker att det bränner i huvudet av för höga utgifter och mer än två-tre hundraspänn för en telekabel, njaej, då har min gräns passerats för länge sedan.
Att det sedan finns andra människor som inte heller har så fett med pengar men ändå köper en apdyr kabel... ja det är ju upp till var och en vad man gör med sina pengar...
Keep on rocking motherfuckers...
Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
BASBLOGGEN.se skrev:Jag har faktiskt en sån där Monster Bass kabel....
Samma här, och inte är det nå fel på den.
Själva spetsen på Monsters kontakter är faktiskt lite större än normalt och skall vara den största orsaken till att jacket i basarna pajjar enligt Ken Smith. Å andra sidan kunde kanske herr Smith valt bättre jack?
Klopper skrev:Jag har nog ett skapligt okomplicerat förhållande till instrumentkablar.
Dom skall vara slitstarka, ha bra kontakter, dom skall inte knastra och leva fan när man rör sig, och så skall dom inte ta in radio, särskilt då inte närradio från Trelleborg.