Du ska ha en volpot?
250kOhm?
Vad har du för knobs?
Jag KAN ha vad du söker liggandes.
modda in en blendpot/VVT? - Gjort! tonpott krånglar!
- MartinB
- Medlem+
tyvärr, jag vill ha en som är helst exakt lika dan i formen, kanske mindre eller större, men med räfflor, och siffror och samma proportioner. färg kan också vara annorlunda (t.ex. en vit tonpot?
) men den måste ändå passa in, annars kommer jag irritera mig på den i all evighet xD
men poten, är den använd? jag är nämligen i färd med att beställa från thomann, och en ny där är inte dyr

men poten, är den använd? jag är nämligen i färd med att beställa från thomann, och en ny där är inte dyr

/Martin
-
- Medlem++
Haha okej.psykopatsak skrev:tyvärr, jag vill ha en som är helst exakt lika dan i formen, kanske mindre eller större, men med räfflor, och siffror och samma proportioner. färg kan också vara annorlunda (t.ex. en vit tonpot?) men den måste ändå passa in, annars kommer jag irritera mig på den i all evighet xD
Ja den är använd..
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- MartinB
- Medlem+
Hmm. nu är allt lött, och när jag var klar kl 11:30 igår verkade allting fungera. men nu när jag testat på lite volym märker jag att allting fungerar, bortsett från att potten, thomanns billigaste logaritmiska volympot inte verkar vara logaritmisk. i alla falls så ökar den knappt något, för att sedan POFF öka mot sista kvartsvarvet. aja, 26:- bortkastat
sedan är det lite märkligt med tonpoten. den har jag inte lött några ändringar på trots att den var lite märkligt kopplad. motsåndet gick från mitten, upp till motståndet och till potens chassi. vet inte om det har något med saken att göra, men så var den lödd från yamaha, så jag antog att det borde vara så den ska fungera, så jag lät den va.
hursomhelst, när båda volymer är på fullt så fungerar den normalt, men när man har volymerna på halvt så ökar tonpotten volymen när man ökar den där sista biten. (diskanten släpps på, men volymen ökar också.)
är det pga. motståndet som borde gå från yttre öglan på tonpotten?

sedan är det lite märkligt med tonpoten. den har jag inte lött några ändringar på trots att den var lite märkligt kopplad. motsåndet gick från mitten, upp till motståndet och till potens chassi. vet inte om det har något med saken att göra, men så var den lödd från yamaha, så jag antog att det borde vara så den ska fungera, så jag lät den va.
hursomhelst, när båda volymer är på fullt så fungerar den normalt, men när man har volymerna på halvt så ökar tonpotten volymen när man ökar den där sista biten. (diskanten släpps på, men volymen ökar också.)
är det pga. motståndet som borde gå från yttre öglan på tonpotten?
/Martin
-
- Medlem++
Det med att poten ökar sista delen är nog rätt vanligt.
Jag har det så på alla mina passiva basar tror jag.
Jag har det så på alla mina passiva basar tror jag.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- MartinB
- Medlem+
menar du volym eller tonpotten. och ja, volympottar brukar ju öka sista delen, men den nya jag köpte var verkligen ON/OFF efter 3/4 varv. åkte och köpte ett par CTS pottar idag, eftersom jag drog sönder gängan på min yamahapott, och Göldopotten är ju som sagt kass.
fortfarande förbryllad över tonpotten dock..
/Martin
-
- Medlem++
Volymen men det med tonen har jag också upplevt på en gammal bas.psykopatsak skrev:menar du volym eller tonpotten. och ja, volympottar brukar ju öka sista delen, men den nya jag köpte var verkligen ON/OFF efter 3/4 varv. åkte och köpte ett par CTS pottar idag, eftersom jag drog sönder gängan på min yamahapott, och Göldopotten är ju som sagt kass.
YZZ
YZZ