Tack enor för ett schysst inlägg. Jag anade att det var något ditåt, bra att få ord på det.enor skrev: Angående ackord på bas så är det helt enkelt inte basens fel utan det mänskliga örats. I låga register är skillnaden mellan varje ton mindre (om man ser till frekvensen i hertz) och när toner ligger för nära varann, frekvensmässigt, förmår inte våra öron skilja på det riktigt utan tolkar det som ett slags gröt.
Inspirerad av enors inlägg testade jag lite enligt hans tips och det fungerade ju utmärktenor skrev: Lägg märke till att ju längre upp på bashalsen du lägger ditt barréackord, ju mer anständigt låter det (om än aldrig helt och hållet kul). Av denna anledning brukar jag alltid förminska ackord på bas till max tre toner - en baston och de två "karaktärstonerna" (som de ibland kallas i musikteorin) - oftast tersen och septiman. Med bara dessa tre toner blir ackordet tillräckligt "glest" lagt för att det ska funka till och med rätt långt ner på halsen.
